برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه ————————————————————————– 2
بیان مسال———————————————————————— 5
اهمیت و ضرورت م—————————————————————– 9
اهداف تحقیق ——————————————————————– 10
فرضیه ها ———————————————————————– 10
روش شناسی———————————————————————- 11
تعاریف عملیاتی —————————————————————— 12
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
مقدمه ————————————————————————– 15
انسان به عنوان دانشمند ———————————————————— 16
اصل بنیادین یا تبعی—————————————————————- 17
اصل تبعی شباهت بین رویدادها —————————————————————-18
اصل نبعی فردی—————————————————————————– 19
اصل تبعی سازمان دهی ———————————————————————- 19
اصل تبعی دوگانگی ————————————————————————–21
اصل تبعی انتخاب —————————————————————————22
اصل تبعی دامنه راحتی ———————————————————————- 24
اصل تبعی تجربه —————————————————————————-25
اصل تبعی تعدیل ————————————————————————— 26
اصل تبعی چندپارگی ————————————————————————-27
اصل تبعی اشتراک ————————————————————————– 28
اصل تبعی اجتماعی بودن ———————————————————————29
سازه های شخصی —————————————————————–30
تناوب گرایی سازه ای ————————————————————–33
هیجان: آگاهی از سازه ————————————————————–34
سلامت و اختلال روانی ————————————————————- 36
آزمون خزانه استنباط نقش ——————————————————— 38
نقش درمانی ثابت —————————————————————– 41
برداشت کلی از انسان ————————————————————- 43
ارزیابی نظریه کلی —————————————————————- 45
پژوهش های مربوط ————————————————————— 47
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه ————————————————————————– 62
طرح تحقیق———————————————————————–63
جامعه آماری ——————————————————————— 63
نمو نه و روش نمونه گیری ———————————————————- 64
ابزار و وسایل اندازه گیری ———————————————————- 64
روش اجرای متغیر مستقل ———————————————————- 69
متغیرهای پژوهشی —————————————————————- 70
شیوه تحلیل داده ها —————————————————————-70
فصل چهارم: تجزیه تحلیل دادها
مقدمه ————————————————————————–73
تجزیه تحلیل داده ها ————————————————————– 74
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه ————————————————————————– 85
بررسی فرضیات و نتیجه گیری ——————————————————-86
بحث وبررسی ——————————————————————– 92
محدودیت ها ——————————————————————– 93
پیشنهادها ———————————————————————– 93
فهرست منابع
فارسی ————————————————————————- 94
انگلیسی ———————————————————————— 96
پیوست
آزمون خزانه استنباط نقش ——————————————————– 104
آزمون وسواس فکری-عملی مادزلی ———————————————– –105
فهرست
جدول 1-1 میانگین تفاضلی گروه آزمایش ———————————————————- 75
جدول 2-1 میانگین تفاضلی گروه کنترل ———————————————————— 76
جدول 3-1 مقایسه میانگین های تفاضلی گروه آزمایش وکنترل—————————————— 77
جدول 4-1 میانگین تفاضلی گروه آزمایش(تعداد سازه) ———————————————— 78
جدول 5-1 میانگین تفاضلی گروه کنترل ———————————————————– 78
جدول 6-1 مقایسه میانگین هایی تفاضلی گروه آزمایش و کنترل—————————————– 79
جدول 7-1 میانگین تفاضلی گروه آزمایش(پیچیدگی شناختی)—————————————– -80
جدول 8-1 میانگین تفاضلی گروه کنترل ———————————————————– 81
جدول 9-1 مقایسه میانگین های تفاضلی گروه آزمایش و کنترل—————————————– 82
چکیده
در این پژوهش اثربخشی نقش درمانی ثابت در تغییر سازه های شخصی و کاهش اختلال وسواس، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش در انجمن وسواس شفا، و به روش آزمایشی در سه جلسه 60 دقیقه ای، و با 30 آزمودنی زن که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شده اند، اجرا شد. ابزارهای اندازه گیری دو آزمون وسواس فکری ـ عملی مادزلی وآزمونREP و یک خود توصفی است. پیش آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل در جلسه اول اجرا شد و نحوه تکمیل پرسشنامه مادزلی و آزمون REP برای آنان تشریح شد. در جلسه دوم طرح نقش درمانی ثابت به گروه آزمایش ارائه گردید و پس از اطمینان از اینکه آزمودنی ها نقش درمانی ثابت را به مدت دو هفته اجرا کرده اند ،در جلسه سوم، آزمون مجدد از دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد و نمرات مورد مقایسه قرار گرفت.در این پژوهش فرضیات زیر مورد آزمون قرار گرفت.
- روش نقش درمانی ثابت اختلال وسواس فکری ـ عملی را کاهش میدهد.
- روش نقش درمانی ثابت تعداد سازه های شخصی افراد وسواس فکری ـ عملی را تغییر میدهد.
- روش نقش درمانی ثابت پیچیدگی شناختی افراد وسواس فکری ـ عملی را تغییر میدهد.
برای بررسی هر یک از فرضیات بالا، میانگین های پیش آزمون و پس آزمون با بهره گرفتن از آزمون t وابسته، با هم مقایسه شدند و نتایج بدست آمده، هر سه فرضیه پژوهشی را در سطح اطمینان 95/0 تائید کرد.
کلید واژه: نقش درمانی ثابت، سازه های شخصی، وسواس فکری-عملی
مقدمه
متفکر بودن وجه تمایز انسان ازسایرموجودات است. چون فرایندهای عقلی درحدی حایز اهمیت است که اکثرروانشناسان شخصیت اثرات آن را بر رفتار انسان به نوعی مورد تایید قرار داده اند. جرجکلی[1] روانشناسی برجسته بالینی از اولین شخصیت شناسانی بود که بر فرایندهای شناختی بعنوان ویژگی برجسته کنش شخصیت تاکید کرد (کریمی،1374).
براساس مکتب شخصیت شناختی که جورج کلی در تحول ان نقش اساسی داشته است، انسان جهان را از دریچه سازه های ذهنی خود میبیند. سازه[2] عبارت است از مجموعه تفکراتی که براساس آنها، فرد دنیای تجربیات خود را تفسیر ،و از آنها نتیجه گیری میکند. سازه نشانگر سبک مداومی است که شخص براساس آن، شباهتها و تفاوت های بین پدیده ها را در جهان خود مشاهده میکند و از آنها مفاهیم قابل ادراکی دست می یابد (شاملو / 1370).
نظریه کلی وجه اشتراک زیادی با دیگر رویکردها ندارد. در نظریه او بسیاری از اصطلاحات و مفاهیمی را که در نظریه های شخصیت میشود یافت، نمی یابیم. مفاهیمی چون: ناخودآگاه، خود، نیاز، سابق، محرک، پاسخ، تقویت،خویشتن و حتی انگیزش و هیجان در بافت نظریه وی یافت نمی شوند. این سوال مطرح می شود چگونه می توان شخصیت انسان را بدون در نظر گرفتن انگیزش و هیجان درک کرد؟ عنوان سازههای شخصیت،