برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
توجه خاص به معلم به عنوان مهم ترین اهرم آموزشی و تربیت معلم شایسته و مستعد و پویا در طول دوران خدمت از ضروریات محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثربر تدریس موفق معلمان نمونه پایه ششم ابتدایی شهرستان مراغه انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش مطالعه موردی است و جامعه آماری پژوهش شامل ده نفر از معلمان نمونه در مدارس شهرستان مراغه، پنج نفر از مدیران مدارس و ده نفر از دانش آموزان،که تعداد آنها در کل بیست و پنج نفر است. در این پژوهش به دلیل مشخص بودن دقیق معلمان نمونه دوره ابتدایی، حجم نمونه برابر با حجم جامعه پژوهش است .
از آنجا که پژوهش حاضر مستلزم استفاده از ابزارهای متعدد است، جمع آوری دادهها طی چهار مرحله و اساساً با بهره گرفتن از ابزارهای مصاحبه و مشاهده استفاده شد. در این پژوهش مصاحبه به صورت نیمهسازمان یافته است. بدین صورت که ابتدا سوالهای اصلی تحقیق از مدیران، دانش آموزان و معلمان پرسیده میشود و در جریان بحث، سوالات دیگری برای کسب اطلاعات بیشتر مطرح شد. روش تحلیل داده ها شامل تلخیص دادههای حاصل از مصاحبه؛ ب)عرضه دادهها؛ ج) نتیجه گیری است. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که معلمان نمونه از انواع راهبرد های یاددهی و یادگیری در تدریس استفاده می کنند. مهمترین نقطه قوت معلمان نمونه شرکت در دوره های ضمن خدمت استفاده به بهترین صورت از امکانات موجود با در نظر گرفتن تفاوت های فردی دانش آموزان و همچنین داشتن ارتباط عاطفی مناسب با دانش آموزان است و مهمترین نقطه ضعف از نظر محقق شرکت نکردن همه معلمان در انتخاب معلم نمونه به دلیل اینکه هیچ مزیتی برای آنها ندارد است. همچنین نقطه ضعف دیگر در انتخاب معلم نمونه در نظر گرفتن سابقه تدریس بالاست. معلمانی که دارای سابقه تدریس کمی هستند ولی در امر تدریس موفق هستند انتخاب نمی شوند. هدف عمده این پژوهش شناسایی عوامل و روش هایی است که باعث می شود معلمان نمونه در تدریس درس ریاضی موفق تر از دیگر معلمان باشند و استفاده معلمان دیگر از نتایج این پژوهش برای استفاده آنها در کلاس درس ریاضی است.
کلید واژه ها: برنامه درسی، ریاضی، معلمان نمونه، پایه ششم، دوره ابتدایی
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه 2
1- 2 بیان مسئله 2
1-3 اهداف پژوهش 6
1-3- 1 هدف کلی پژوهش. 6
1-3-2 اهدف جزیی پژوهش 6
1-4 سوالات پژوهش 7
1-4-1 سوال کلی پژوهش. 7
1-4-2 سوال جزیی پژوهش 7
1- 5 ضرورت و اهمیت پژوهش. 8
1-6 تعریف اصطلاحات نظری و عملیاتی پژوهش. 10
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
1-2مقدمه. 13
2-2مبانی نظری 13
2-3عوامل موثر بر تدریس. 14
2-3-1الگو های تدریس 17
2-3-1-2تاثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی در فرایند تدریس 19
2-3-2تاریخچه روش های تدریس در جهان. 20
2-3-3تعریف تدریس و تحلیل مفاهیم آن. 20
2-3-4تدریس موثر به چه معناست. 21
2-3-5ویژگی های خاص برای تدریس. 22
2-3-6نقش عوامل موثر بر یادگیری در روند تدریس. 23
2-3-7کنش های تدریس مناسب. 23
2-3-8شاخص های تدریس موثر. 24
2-3-9ارتباط معلم و شاگرد و تاثیر آن در فرایند تدریس 26
2-3-10تاثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی در فرایند تدریس 28
2-3-11 آموزش اثربخش و معلمان اثربخش 29
2-3-12 مبانی نظری روش فعال تدریس30
2-3-13 ضرورت روش های فعال تدریس.34
2-4برنامه درسی ریاضی36
2-4-1اهداف کلی آموزش ریاضی دوره تحصیل عمومی. 37
2-4-2عوامل ایجاد کننده انگیزه 38
2-4-3مهم ترین اشکالات تدریس ریاضی. 39
2-4-4برخی از اصول حاکم مورد استفاده در تدریس فعال ریاضی 41
2-4-5عوامل برطرف کننده اضظراب از کلاس درس ریاضی 42
2-4-6دوره های ضمن خدمت. 42
2-4-7استفاده مناسب از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش 43
2-4-9 تناسب مفاهیم و تمرینات آموزش ریاضی ابتدایی برای حل مسایل در موقعیت-های دیگر 45
2-4-10 علل اختلال در ریاضیات 46
2-4-10-1 علایم شناسایی اختلال ریاضی 46
2-4-11عدم توجه به تفاوت های فردی برای ایجاد یادگیری همراه با تعقل و خلاقیت 47
2-4-12 عدم شادابی کلاس برای بروز خلاقیت و یادگیری فعال در درس ریاضی 48
2-5معلم کیست. 48
2-5-1سایر تعاریف در باره معلم 49
2-5-2معلم عامل موثر در نظام آموزش و پرورش 50
2-5-3 تاثیر شخصیت معلم در پرورسه ی آموزش و پرورش 51
2-5-4 معلم در پویه ی تاریخ. 52
2-5-5 عمده ترین اهداف معلم. 53
2-5-6 پی بردن به راز های موفقیت معلم 53
2-5-7شیوه نامه انتخاب معلمان نمونه. 54
2-5-8 شیوه نامه انتخاب معلمان نمونه.55
2-5-8-1اهداف. 55
2-5-8-2پیش فرض ها 56
2-5-8-3نیم نگاهی به اهاف طرح و نحوه اجرا. 57
2-5-8-4چشم انداز طرح برای معلمان جدیدالورود 57
2-5-8-5 چشم انداز طرح برای معلمان فعلی 58
2-5-8-6 پیشنهادات. 60
2-6پایه ششم ابتدایی 62
2-6-1اهداف کلی پایه ششم ابتدایی 62
2-6-2 اهداف برنامه های درسی پایه ششم. 62
2-6- 3 جدول مواد و ساعات درسی پایهی ششم 63
2-6-4پایه تحصیلی ششم ابتدایی. 65
2-6-5 مزایا و معایب نظام آموزشی 66
2-6-6 مزایای 3-3-6 و پایه ششم. 66
2-6-7 سابقه علمی پیشینه تحقیق در ایران وخارج از کشور 69
2-6-6-1 پژوهشهای داخلی. 65
2-6-6-2 پژوهشهای خارجی. 68
2-6-8 نتیجه گیری. 69
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3-1 مقدمه 72
3-2 روش انجام پژوهش 73
3-3 روش های مورد استفاده در مطالعه موردی. 74
3-4جامعه و پژوهش آماری. 74
3-5 حجم نمونه و روش نمونه گیری. 76
3-6 روش و ابزار جمعآوری اطلاعات. 77
3-7 روایی و پایایی ابزار اندازهگیری 78