برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقاء منزلت اجتماعی کتابداران و توسعه سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی صورت گرفت. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش کیفی انجام شد. دادههای پژوهش با کمک مصاحبهی نیمهساختاریافته با 20 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر همدان به دست آمد. دادههای پژوهش به شیوهی گراندد تئوری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که کتابداران کتابخانههای دانشگاهی سه عامل شخصی، سازمانی و اجتماعی را در ارتقاء منزلت اجتماعی خود مؤثر میدانند. از نظر کتابداران کتابخانههای دانشگاهی عواملی چون اعتماد کامل بین کتابداران، اعتماد متقابل بین کتابداران، روابط شخصی و صمیمانه در سطح عالی، روابط دوستانه خارج از محیط کار در سطح عالی، گذشت و فداکاری بین کتابداران، مسئولیتپذیری، متعهد بودن، جدیت در کار، کار کردن بیشتر از وظیفه محوله، و در نظر گرفتن منافع کتابخانه در توسعه سرمایه اجتماعی مؤثرند. همچنین کتابداران، اعتماد در حد متوسط، نبود کار مشارکتی، نبود همفکری بین بخشهای مختلف، نبود مشورت بین بخشهای مختلف، نبود تصمیمگیری منطقی، همکاری ضعیف بین بخشهای مختلف، ناهماهنگی بین بخشهای مختلف، نبود کار تیمی، انجام دادن کارها به صورت انفرادی، نبود کمک و مساعدت همکاران، ارتباطات ضعیف همکاری بین بخشهای مختلف، ایجاد نکردن روابط دوستانه توسط کتابخانهها، نبود اهداف مشترک، نبود ارزشهای مشترک، نبود دید سازمانی مشترک، نبود برنامهریزی مناسب را بهعنوان عوامل بازدارنده توسعه سرمایه اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی عنوان کردند.
کلیدواژه: منزلت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، اعتماد، همکاری، ارتباطات، مشارکت، کتابداران کتابخانههای دانشگاهی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ت
فهرست مطالب- ث
فهرست جدولها د
فهرست شکلها و نمودارها د
فصل نخست: کلیات پژوهش– 9
1-1. مقدمه- 10
1-2. بیان مسئله- 12
1-۳. اهداف پژوهش– 15
1-۴. پرسشهای پژوهش– 16
۱-۵. اهمیت و ضرورت پژوهش– 16
1-۶. تعریفهای عملیاتی- 17
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش– 19
2-1. مقدمه- 20
۲-۲. منزلت اجتماعی- 20
2-2-1. تعریف– 20
2-2-2. خاستگاه منزلت اجتماعی- 22
2-2-3. عوامل تعیینکننده منزلت اجتماعی- 23
2-2-4. انواع پایگاههای اجتماعی- 24
۲-2-5. نظریات منزلت اجتماعی- 26
2-2-5-1. نظریه آلبرت بندورا 26
2-2-5-2. نظریه مارکس– 26
2-2-5-3. نظریه ماکس وبر- 27
2-2-5-4. نظریه دورکیم 27
2-2-5-5. نظریه پارسونز- 27
2-2-5-6. نظریات دارندرف، لنکسی، الین رایت و پارکین- 28
2-3. سرمایه اجتماعی- 30
2-3-1. تعاریف– 30
2-3-2. تاریخچه سرمایه اجتماعی- 33
2-3-3. نظریات سرمایه اجتماعی- 34
2-3-3-1. پیر بوردیو- 34
2-3-3-2. جیمز کلمن- 35
2-3-3-3. رابرت پوتنام 36
2-3-3-4. فرانسیس فوکویاما 37
2-3-3-5. ناهاپلیت و گوشال- 38
2-3-3-6. آنتونی گیدنز- 39
2-3-4. عناصر تشکیل دهنده سرمایه اجتماعی- 39
2-3-4-1. اعتماد 39
2-3-4-2. انسجام 41
2-3-4-3. مشارکت اجتماعی– 42
2-3-4-4. حمایت اجتماعی- 43
2-3-5. ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی- 44
2-3-6. انواع سرمایه اجتماعی- 45
2-3-7. سطوح سرمایه اجتماعی- 47
2-3-8. مزایا و معایب سرمایه اجتماعی- 50
2-3-8-1. مزایای سرمایه اجتماعی- 50
2-3-8-2. معایب سرمایه اجتماعی- 51
2-4. پیشینه پژوهش– 51
2-4-1. پیشینه پژوهش در ایران- 52
2-4-2. پیشینه پژوهش در خارج- 57
2-5. جمعبندی- 62
فصل سوم: روش پژوهش– 64
3-1. مقدمه- 65
۳-۲. نوع پژوهش– 65
3-۳. روش پژوهش– 66
۳-۴. جامعه پژوهش– 66
3-5. نمونه گیری- 66
3-5-1. حجم نمونه پژوهش– 66
3-5-2. نمونهگیری هدفمند 68
3-6. ابزار گردآوری دادهها 69
3-6-1. مصاحبه- 69
3-6-2. مصاحبه نیمه سازمان یافته- 69
3-7. روش تحلیل دادهها 71
3-7-1. کدگذاری باز یا سطح اول کدگذاری- 71
3-7-2. کدگذاری محوری یا سطح دوم کدگذاری- 72
3-7-3. کدگذاری انتخابی یا سطح سوم کدگذاری- 73
3-8. فرایند تحلیل دادهها 73
فصل چهارم: یافتههای پژوهش– 76
4-1. مقدمه- 77
۴-۲. میزان رضایت شغلی- 78
4-3. تعریف منزلت اجتماعی از دیدگاه کتابداران- 80
4-4. ارتقاء منزلت اجتماعی- 82
4-5. اعتماد 86
4-6. همکاری و مشارکت- 87
4-7. روابط بین همکاران- 89