برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. 1
فصل یکم: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مساله. 4
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش 8
1-4 اهداف پژوهش 9
1-4-1 اهداف فرعی 9
1-5 فرضیههای پژوهش 9
1-6 متغیرهای پژوهش 9
1-7 تعریف متغیرها 10
1-7-1 تعاریف نظری 10
1-7-2 تعاریف عملیاتی 10
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه. 12
2-2 مهارتهای ارتباطی 12
2-2-1-تعریف ارتباط 12
2-2-2- ویژگیهای ارتباطات. 15
2-2-3 عناصر و اجزای ارتباط 19
2-2-4 انواع ارتباطات. 20
2-2-5 موانع ارتباطات. 20
2-2-6 تفاوتهای قدرت بهعنوان مانعی در ارتباطات. 23
2-2-7 تفاوت ارتباطات در عصر گذشته با عصرحاضر. 25
2-2-8 مدلهای ارتباطات. 26
2-2-9 مهارتهای ارتباطی 27
2-2-9-1 تعریف مهارتهای ارتباطی 27
2-2-9-2 انواع مهارتهای ارتباطی 28
2-3 هوش هیجانی 30
2-3-1 هیجان و هوش هیجانی 30
2-3-2 رابطه هیجان با تفکر. 31
2-3-3 اساس زیستی و هوش هیجانی 31
2-3-4 تاریخچه هوش هیجانی 33
2-3-5 تئوری هوش هیجانی و هوش معنوی سالووی و مایر. 34
2-3-6 مفاهیم اساسی هوش هیجانی و هوش معنوی از دیدگاه مایر و سالووی 35
2-3-7 تئوری هوش هیجانی و هوش معنوی گلمن 35
2-3-8 مفاهیم اساسی هوش هیجانی از دیدگاه گلمن 36
2-3-8-1 مؤلفههای خودآگاهی 36
2-3-8-2 مؤلفه خود تدبیری 36
2-3-8-3 مؤلفه خود انگیزی 37
2-3-8-4 مؤلفه همدلی 37
2-3-9 هوش هیجانی از دیدگاه بار-اون. 38
2-3-10 آموزش و یادگیری هوش هیجانی 39
2-4 هوش معنوی 40
2-4-1 هوش. 40
2-4-2 معنویت. 41
2-4-3 هوش معنوی و مؤلفههای آن. 42
2-4-4 رشد هوش معنوی 46
2-4-5 هوش معنوی و سلامت روانی 48
2-5 چارچوب نظری پژوهش 50
2-6 پیشینه پژوهشی 51
2-6-1 پیشینه خارجی 49
2-6-2 پیشینه داخلی 52
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1 مقدمه. 57
3-2 روش پژوهش 57
3-3 جامعه آماری 57
3-4 برآورد حجم نمونه و روش نمونهگیری 57
3-5 روش گردآوری اطلاعات. 57
3-6 ابزار اندازهگیری 58
3-6-1 پرسشنامه مهارتهای ارتباطی 58
3-6-2 پرسشنامه هوش هیجانی بار-اون. 58
3-6-3 پرسشنامه هوش معنوی 60
3-6 روش تجزیهوتحلیل اطلاعات. 61
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل یافتههای پژوهش
4-1 مقدمه. 63
4-2 آمار توصیفی 63
4-2-1 توزیع فراوانی ویژگیهای جمعیت شناختی 64
4-2-1-1 توزیع فراوانی سن آزمودنیها 64
4-2-1-2 توزیع فراوانی جنسیت آزمودنیها 65
4-2-1-3 توزیع فراوانی تحصیلات آزمودنیها 66
4-2-1-4 توزیع فراوانی وضعیت تأهل آزمودنیها 67
4-2-2 شاخصهای توصیفی متغیر مهارتهای ارتباطی 68
4-2-3 شاخصهای توصیفی متغیر هوش هیجانی 68
4-2-4 شاخصهای توصیفی متغیر هوش معنوی 69
4-3 آمار استنباطی 69
4-3-1 فرضیه 1. 69
4-3-2 پیشبینی تغییرات مهارتهای ارتباطی بر اساس هوش هیجانی 70
4-3-2-1 معادله خط رگرسیون هوش هیجانی و مهارت کلامی 71
4-3-3 فرضیه 2. 72
4-3-4 فرضیه 3. 73
4-3-5 پیشبینی تغییرات مهارت کلامی بر اساس مولفههای هوش هیجانی 74
4-3-5-1 معادله خط رگرسیون مولفههای هوش هیجانی و مهارت کلامی 75
4-3-6 پیشبینی تغییرات مهارت شنودی بر اساس مولفههای هوش هیجانی 76
4-3-6-1 معادله خط رگرسیون مولفههای هوش هیجانی و مهارت شنودی 80
4-3-7 پیشبینی تغییرات مهارت بازخوردی بر اساس مولفههای هوش هیجانی 80
4-3-7-1 معادله خط رگرسیون مولفههای هوش هیجانی و مهارت بازخوردی 80
4-3-7 فرضیه 4. 78
4-3-8 پیشبینی تغییرات مهارت کلامی بر اساس مولفههای هوش معنوی 79
4-3-8-1 معادله خط رگرسیون مولفههای هوش معنوی و مهارت کلامی 80
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1 مقدمه. 82
5-2 تبیین نتایج حاصل از فرضیات پژوهش 82
5-3 بحث و نتیجهگیری 88
5-4 محدودیتهای پژوهش 90
5-5 پیشنهادهای برآمده از نتایج پژوهش 87
5-6 پیشنهادهای پژوهشی 91
منابع 92
پیوستها 100
چکیده
هدف: این پژوهش باهدف بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی، هوش هیجانی و هوش معنوی در میان دانشجویان صورت پذیرفته است.
روش: روش تحقیق در پژوهش حاضر پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز بودند. در این پژوهش روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بود و حجم نمونه با مراجعه به جدول مورگان 260 نفر برآورد گردید. در این پژوهش سه متغیر موردبررسی قرار گرفتند، لذا بهمنظور جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی-ای (1990)، پرسشنامه هوش هیجانی بار-اون (1997) و پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008) استفادهشد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر مبین آن است که بین مهارت کلامی با هوش هیجانی و مؤلفههای آن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین سایر مؤلفههای هوش هیجانی با مهارتهای شنودی و بازخوردی ارتباط معناداری وجود ندارد و تنها بین مؤلفه بین فردی با مهارت شنودی و بازخوردی رابطه معنیداری وجود دارد. مؤلفه گسترش آگاهی هوش معنوی با مهارت کلامی رابطه معناداری داشت و هیچیک از مؤلفههای دیگر هوش معنوی با مهارتهای کلامی، شنودی و بازخوردی ارتباط معناداری نداشتند.
بحث: این مطالعه نشان داد افرادی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند در شرایط برقراری ارتباطات انسانی از مهارتهای کلامی بالاتری برخوردار هستند.
کلیدواژهها: مهارتهای ارتباطی، هوش هیجانی ، هوش معنوی، دانشجویان.
1-1 مقدمه
شناخت مهارتهای ارتباطی[1] افراد و اعمال نفوذ بر آنان، بهمنظور تحقق اهداف سازمانی موضوعی اساسی در مطالعه رفتار انسانی است. انسان در پرتو تبادل اطلاعات و ارتباطات گسترده، میتواند با تفکر و اندیشه نو بر واقعیتهای تازه دست یابد و بدین ترتیب در توسعه سازمانی و بالندگی جامعه نقش داشته باشد. ایجاد ارتباط، احساس اجتماعی بودن را در انسان برمیانگیزد و در برقراری این ارتباط فرد به مهارتهای تازه و طرز فکرهای جدید دست مییابد تا جایی که هرچه سازمانها گستردهتر میشوند، ارتباطات انسانی شکل پیچیدهتری به خود میگیرند. توانمندیها و شایستگیهای هیجانی از عوامل تعیینکننده و تأثیرگذار بر کیفیت ارتباطات انسانی به شمار میآید.
هوش هیجانی[2] شامل توانایی ادراک، ابراز، فهم و کنترل هیجانات خود و دیگران است. بهعبارتدیگر، هوش هیجانی عبارت است از پردازش مناسب اطلاعاتی که بار هیجانی دارند و استفاده از آن در جهت فکر کردن و برقراری ارتباط لازم است (اکبر زاده،1383).
مفهوم هوش هیجانی ژرفای تازهای به هوش انسان بخشیده و آن را به توانایی ارزیابی هوش عمومی فرد از خود گسترش داده است. هوش هیجانی برای شناخت فرد از خودش و دیگران، ارتباط با دیگران و سازگاری و انطباق با محیط پیرامون که برای موفق شدن در برآوردن خواستههای اجتماعی لازم است. درواقع، میتوان گفت هوش هیجانی در دستیابی فرد به موفقیت در حوزههای مختلف تحصیلی و شغلی نقش بهمراتب مهمتری را دارا میباشد (ساولی و مایار[3]، 1999).