برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب | صفحه |
فصل اول: کلیات | |
1-1 مقدمه | 2 |
1-2 بیان مسئله | 4 |
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش . | 9 |
1-4 اهداف پژوهش | 11 |
1-5 فرضیه های پژوهش | 12 |
1-6 متغیرهای پژوهش . | 12 |
1-7 تعریف عملیاتی و نظری پژوهش | 13 |
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش | |
2-1 مقدمه . | 15 |
2-2 تاریخچه شیوه فرزندپروری | 15 |
2-2-1 شیوه های فرزندپروری | 17 |
2-2-2 ابعاد شیوه های فرزندپروری | 17 |
2-3 الگوهای بامریند از شیوه های فرزندپروری . | 23 |
2-4 نظریه های مرتبط با فرزندپروری | 28 |
2-5 پرخاشگری . | 32 |
فهرست مطالب | صفحه |
2-5-1 تعریف پرخاشگری | 33 |
2-5-2 تاریخچه مطالعه پرخاشگری | 35 |
2-5-3 پیامدهای پرخاشگری . | 36 |
2-6 شیوه های ابراز خشم . | 43 |
2-7 شیوع پرخاشگری | 48 |
2-7-1 علائم پرخاشگری طبق ملاکها | 50 |
2-7-2 عوامل پیش بینی کننده پرخاشگری | 51 |
2-8 نظریه های پرخاشگری . | 59 |
2-9 عوامل خانوادگی پرخاشگری | 64 |
2-10 تاریخچه اضطراب . | 78 |
2-10-1 تعاریف اضطراب | 78 |
2-11 نظریه پیرامون اضطراب . | 79 |
2-11-1 درمان اختلالات اضطرابی در کودکان . | 88 |
2-12 پیشینه پژوهش | 90 |
2-12-1 پژوهش های انجام شده در ایران | 90 |
2-12-2 پژوهش های انجام شده در خارج | 91 |
2-13 چارچوب نظری | 94 |
فهرست مطالب | صفحه |
فصل سوم: روش اجرای پژوهش | |
3-1 مقدمه | 99 |
3-2 نوع پژوهش | 101 |
3-3 ابزار گردآوری اطلاعات | 101 |
3-3-1 پرسشنامه شیوه های فرزندپروری . | 101 |
3-3-2 شیوه نمره گذاری پرسشنامه فرزندپروری | 102 |
3-3-3 روایی | 103 |
3-3-4 پایایی . | 103 |
3-3-5 شیوه اجرای پرسشنامه فرزندپروری پژوهش | 103 |
3-4 پرسشنامه پرخاشگری . | 104 |
3-4-1 مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی اسپنس . | 104 |
3-4-2 روایی و پایایی . | 104 |
3-4-3روش اجرا | 105 |
3-5 جامعه آماری . | 105 |
3-5-1 حجم نمونه . | 105 |
3-5-2 شیوه نمونه گیری | 106 |
فهرست جداول | صفحه |
3-6 شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات | 106 |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها | |
4-1 مقدمه | 109 |
4-2 توصیف آماری | 109 |
4-3 بررسی فرضیه ها (استنباطی) | 115 |
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری | |
5-1 مقدمه | 125 |
5-2 یافته های پژوهش . | 126 |
5-3 محدودیتها و مشکلات | 131 |
5-4 پیشنهادات پژوهش | 131 |
منابع | 133 |
چکیده انگلیسی . | 138 |
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین شیوه های فرزندپروری والدین با پرخاشگری و اضطراب کودکان آنها در مقطع پیش دبستانی استان البرز، شهر فردیس می باشد. جامعه مورد بررسی تعداد 60 نفر از کودکان مشغول به تحصیل در مقطع پیش دبستانی به همراه مادران آنها می باشند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه شیوه فرزندپروری بامریند، پرسشنامه پرخاشگری واحدی و همچنین پرسشنامه اضطراب اسپنس و دیگران بود که هر دو برای کودکان می باشد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با کمک نرم افزار آماری 21SPSS و LISREL8. 8 استفاده شد. آمار توصیفی که شامل جداول فراوانی، نمودارهای شاخص پراکندگی و نمودارهای شاخص گرایش مرکزی و آمار استنباطی جهت تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس برای بررسی متغیرهای مستقل بر روی متغیر پیش بین از رگرسیون گام به گام استفاده شد. سطح معنی داری01/0= a و 05/0=a به منظور آزمون فرضیه ها در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد شیوه سهل گیر با ضریب مسیر 0.19- پرخاشگری را پیش بینی میکند و شیوه مستبد با ضریب مسیر 0.53 پرخاشگری را پیش بینی میکند. و شیوه مستبد با ضریب مسیر 0.25 اضطراب را پیش بینی می نماید. این ارتباطات نشان می دهند فرضیه کلی پژوهش تایید شده است و بین شیوه های فرزند پروری با اضطراب و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
کلید واژه : شیوه های فرزندپروری، پرخاشگری. اضطراب ، کودکان پیش دبستانی
1-1 مقدمه
تأثیر خانواده به عنوان اولین و مؤثرترین واحد اجتماعی بر فرزندان امری بدیهی و مشخص است و تردیدی نیست که خانواده به عنوان قویترین سیستم بر پایه ریزی و شکل گیری شخصیت و فرآیندهای درونی فرزند تأثیر عمیق و به سزایی دارد و آنها را شکل می دهد بسیاری از ویژگی های شخصیتی کودک تحت تأثیر ویژگی های شخصیتی و شیوه های فرزندپروری والدین است. (پارسا،1387؛305)
محیط خانواده با ثبات گرم و آزادمنش باعث الگوی رفتاری خودرهبری، نبودن تنش، وجود آرامش روحیه واقع گرا، ابتکار، استقلال عمل، رقابت با همتایان می شود و محیط خانواده با گذشت حمایت کننده باعث الگوی رفتاری تأخیر در بلوغ، نداشتن خودرهبری، نبودن احساس مسئولیت، کمبود اعتماد به نفس می شود و محیط خانواده سختگیر. خودکامه باعث الگوی رفتاری اطاعت کورکورانه یا آزادی پرخاشجویانه، کشاکش بر سر وابستگی طغیان آشکار و نهان می شود. (پارسا،1387؛305)
با توجه به تحقیقات انجام شده معلوم شده که فرزندپروری دو جنبه گسترده دارد:
جنبه اول: پرتوقع بودن.
بعضی از والدین معیارهای عالی برای فرزندان خود دارند و از آنها توقع دارند تا این معیارها را برآورده سازند. برخلاف این دسته از والدین، والدین دیگری هستند که توقع کمی از فرزندان خود دارند.
جنبه دوم: پاسخدهی است.
برخی از والدین نسبت به فرزندان خود پذیرا هستند و به درخواستهای آنها پاسخ می دهند. آنها معمولاً با فرزندانشان به بحث آزاد می پردزاند و در مقابل بعضی از والدین هم، طرد کننده و بی اعتنا هستند (ماسن و همکاران، ،1391؛650).
حال که مهمترین کانون رشد و تربیت کودک خانواده است پس چه باید کرد؟ قدری تأمل برانگیز است. طفل با امکانات بالقوه ارثی پا به محیط خانواده می گذارد و بعد این محیط است که با قدرت های رفتاری از بدو تولد و حتی قبل از آن او را احاطه کرده و فرآیند اجتماعی شدن به برکت تعامل با تک تک اعضای خانواده می باشد و از طرف دیگر والدین با ایجاد روابط عاطفی سالم و سازنده، ابراز محبت و پذیرش کودک و با تعیین ملاک های با ثبات از رفتارهای مطلوب بهترین و مؤثرترین شیوه های اجتماعی شدن و بقای یک تربیت صحیح را فراهم کنند (ماسن و همکاران، ،1391؛650).
روی هم رفته والدینی خوب هستند که سعی در شناخت نیازهای جسمانی، عاطفی، اجتماعی، عقلانی و اقتصادی فرزندانشان داشته باشند و با در نظر گرفتن شرایط و نیز جوانب و عواقب آن به رفع آن نیازها بپردازند و با مراجعه به متخصصین امر و مطالعه آثار دانشمندان در زمینه های مربوط به تربیت کودکان بهترین روشها را برای تربیت فرزندانشان برگزینند و در پرورش شخصیت آنان تلاش نمایند (کدیور، 1390؛276).
انسان موجودی سلطه طلب و خطرناک است. این موجود از ترکیب توانایی های ذهنی[1] و تناسب عضلانی و چالاکی توانسته است با مهارت اما بی رحمی به چنین مرتبتی از قدرت دست یابد. اما حتی همین ویژگی ها به تنهایی ضامن استیلا و بقای او نیستند، در ورای همه ی این ها نیرویی عظیم و پویا نهفته است که او را به رقابت و پیروزی و موفقیت سوق می دهد. هرگاه سدی در برابر این نیروها قرار گیرد و یا جریان آن به نحوی مختل شود، این نیروی نهفته به جای آنکه تحلیل برود، وسعت می یابد و تقویت می گردد. نتیجه ی این تقویت، خشم است. متأسفانه در حالیکه نیروی نهفته در رفتار خشمگینانه، ضامن رقابت انسان با جهان پیرامونش است و او را از کناره گیری و انزوا برحذر می کند اما ریشه در سیر تکاملی گذشته ما دارد و با توانایی های ارزشمند ذهنی ما بی ارتباط است به همین دلیل نیز وقتی خشم عرصه ی تاخت و تاز می یابد، عقل سلیم[2]، آداب پسندیده، احترام به قانون و جامعه به باد فراموشی سپرده می شود. خشم می تواند سازنده و یا مخرب باشد. دکتر روان شناس آنتونی استور یادآوری می کند که خشم سرکوب شده، می تواند به شکل افسردگی، تنش و یا بیماری های جسمی تظاهر کند. (کدیور، 1390؛276).
اضطراب در واقع ترس و بیمی کلی مبهم و بسیار ناخوشایند است آدم های بسیار مضطرب خیلی نگران هستند ولی اضطرابشان لزوماً لطمه ای به عملکردشان نمی زند اختلالات اضطرابی اختلالاتی هستند که در آنها بی قراری حرکتی (از جا پریدن، لرزش، ناآرامی) بیش فعالی (گیجی، تند زدن قلب، و گاهی عرق کردن) و بیمناکی دیده می شود تقریباً 1/19 میلیون نفر از بزرگسالان 18 تا 54 ساله آمریکایی یعنی حدوداً 3/13