دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت
پایاننامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته : مدیریت بازرگانی
گرایش : بازرگانی بین الملل
عنوان:
تاثیر جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان گیلان
استاد راهنما:
دکتر شهرام گیلانی نیا
استاد مشاور:
دکتر محمد طالقانی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات طرح تحقیق
1-1) مقدمه. 3
1-2) بیان مسئله. 3
1-3 ) ضرورت و اهمیت تحقیق 5
1-4 ) اهداف تحقیق 5
1-5) سوالات تحقیق 5
1-5-1) سوال اصلی تحقیق 5
1-5-2) سوالات فرعی تحقیق 5
1-6) چارچوب نظری تحقیق 6
1-7) فرضیه های تحقیق 7
1-7-1) فرضیه اصلی تحقیق 7
1-7-2) فرضیه های فرعی تحقیق 7
1-8) متغیرهای تحقیق 7
1-8-1) متغیر مستقل 7
1-8-2) متغیر وابسته. 7
1-9) تعریف مفهومی متغیرها 8
1-9-1)جهت گیری استراتژیک 8
1-9-2) عملکرد صادرات. 8
1-10 ) تعریف عملیاتی متغیرها 8
1-10-1) جهت گیری استراتژیک 9
1-10-2) عملکرد صادراتی 9
1-11) قلمرو تحقیق 9
1-11-1) قلمرو موضوعی تحقیق 9
1-11-2) قلمرو مکانی تحقیق 10
1-11-3) قلمرو زمانی تحقیق 10
1-12) جمع بندی فصل اول. 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: جهت گیری استراتژیک
2-1-1) مقدمه. 13
2-1-2) تعریف مفاهیم اصلی مدیریت استراتژیک 13
2-1-2-1) استراتژی 13
2-1-2-2) برنامهریزی استراتژیک 14
2-1-2-3) تفکر استراتژیک 16
2-1-2-4) مدیریت استراتژیک 18
2-1-2) جهت گیری استراتژیک 19
بخش دوم: عملکرد صادراتی
2-2-1) صادرات. 23
2-2-2) عملکرد صادراتی 24
2-2-3) رابطه جهت گیری استراتژیک باعملکرد صادراتی 28
2-2-4) بررسی جایگاه جهت گیری استراتژیک درایران. 29
2-2-5) وضعیت صادرات استان گیلان. 31
2-2-6) پیشینه تحقیقات انجام شده 32
2-2-6-1) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درایران 32
2-2-6-2) نمونه ای ازتحقیقات انجام شده درسایرکشورها 33
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1) مقدمه. 37
3-2) روش تحقیق 37
3-3) جامعه ونمونه آماری 37
3-4) روش جمع آوری اطلاعات. 38
3-5) ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات. 38
3 -6) روایی وپایایی ابزار اندازه گیری 38
3-7) روش تجزیه وتحلیل داده ها 40
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل اطلاعات
4-1) مقدمه. 42
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی 42
4-3) توصیف متغیر های تحقیق 46
4-4 ) آزمون کلوموگروف – اسمیرنف 54
4- 5) فرضیه های تحقیق 55
فصل پنجم: نتایج وپیشنهادها
5-1) مقدمه. 63
5-2) نتایج آمارتوصیفی 63
5-2-1) آمار توصیفی کل 63
5-3) نتایج آمار استنباطی 64
5-4) پیشنهادات تحقیق 66
5-5) خلاصه بحث و نتیجه گیری 67
5-6) پیشنهادات برای تحقیقات آتی 67
5-7) محدودیت ها 68
منابع 69
چکیده
جهت گیری استراتژیک بعنوان یکی ازمحرکهای اصلی تدوین استراتژی، در سه دهه اخیر بصورت گسترده توسط محققان مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است. اما تاثیرجهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی کمترمورد مطالعه قرارگرفته است. پژوهش حاضر به منظور بررسی این موضوع است که آیا جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی تاثیردارد. درهمین راستاابتدا مطالعات انجام شده وتعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای مستقل ووابسته مورد بررسی قرارگرفته وبااستفاده ابعاد شش گانه جهت گیری استراتژیک ونکاترامن (1989) تهاجمی، تحیلی، تدافعی، آینده نگری، فعالانه وریسک پذیری یک فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی طراحی وسپس پرسشنامه استاندارد ونکاترامن (1989) بین 150 ازفعالان صادراتی حقیقی وحقوقی عضوبانک اطلاعات صادرکنندگان استان گیلان که براساس فرایند نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بود توزیع گردید 83 پرسشنامه توزیع شده تکمیل وبرگشت گردید. از نظر روش شناسی تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی و از نوع علی بوده وروش گردآوری اطلاعات میدانی است. فرضیه های تحقیق با استفاده ازروش رگرسیون مورد آزمون قرارگرفت و درپایان تاثیر جهت گیری استراتژیک و ابعاد شش گانه برعملکرد صادراتی صادرکنندگان استان مورد تایید قرارگرفت.
واژگان کلیدی: جهت گیری استراتژیک، عملکرد صادراتی، استراتژی، برنامهریزی استراتژیک، تفکر استراتژیک
-1)مقدمه
صادرات بعنوان موتورمحرکه اقتصاد نقش قابل توجهی در افزایش تولید، اشتغال و و درآمد ارزی ایفا مینماید و اکثر محققان به اهمیت صادرات بعنوان یک عنصرکلیدی در اقتصاد کشور اشاره کرده اند. نهادهای بین المللی مرتبط با تجارت و زیر مجموعه سازمان ملل نظیر مرکز تجارت بین اللل ITC) ) بر اهمیت توسعه صادرات تاکید و در این زمینه متدولوژی تدوین توسعه صادرات وتوصیه های سیاستی برای کشورها و واحدهای کسب و کار ارائه کرده اند. درهمین راستا دراکثرکشورها ازجمله ایران درچند سال اخیر سند استراتژی توسعه صادرات تدوین گردیده است. اکثر محققان به اهمیت صادرات در توسعه عملکرد واحدهای کسب و کار اشاره کرده اند. واحدهای کسب وکار هم به دلیل پاسخگویی به محرکهای داخلی و خارجی اقدام به صادرات می نمایند. متغیرهای مختلفی برعملکرد صادراتی اثرگذارهستند. ماهیت متغیرهای موثر برعملکرد صادراتی وشرایط محیط فعالیت بنگاههای کسب و کار با ویژگی پویایی، پیچیدگی و تغییرات مستمر ایجاب می نماید که شرکتها برای ورود و بقا در بازارهای خارجی ناگزیر هستند از برنامهریزی ایی استفاده نمایند که متناسب با این تحولات باشند. با توجه به شناخت ما ازبرنامه ریزی استراتژیک که زاییده این تحولات هست و از دهه 70 دردنیا رواج گردیده است. واینکه اکثر شرکت های موفق بین المللی از برنامه ریزی استراتژیک استفاده می نمایند (دیوید، فرد 1390). تعدادی از محققان در مطالعات اشان دریافته که جهت گیری استراتژیک برعملکرد سازمان، صادارت، کارآفرینی، فن آوری و. . تاثیر مثبت دارد. لذا با توجه به جایگاه جهت گیری استراتژیک در مدیریت استراتژیک و فرایند تدوین استراتژی، هدف این مطالعه بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک برعملکرد صادرات می باشد. دراین فصل ابتدادر بیان مساله به تعریف موضوع تحقیق پرداخته ودرادامه ضرورت واهمیت تحقیق وچارچوب نظری تحقیق، متغیرهای مستقل و وابسته را تعریف نموده و، پس ازبیان فرضیات وسوالات تحقیق درپایان قلمرو تحقیق ارائه خواهد شد.