پایان نامه روانشناسی گرایش فلسفه تعلیم و تربیت: رهاوردهای هرمنوتیک فلسفی گادامر برای برنامه فلسفه برای کودکان ارسال شده در 3 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش فلسفه تعلیم وتربیت عنوان: رهاوردهای هرمنوتیک فلسفی گادامر برای برنامه فلسفه برای کودکان استاد راهنما: دکتر مرتضی خسرونژاد برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب: فصل اول: کلیات و مقدمه ۱. 1. گشایش 2 ۱. 2. بیان مسأله 3 ۱. 3. ضرورت و اهمیت پژوهش . 6 ۱. 4. هدفهای پژوهش 7 ۱. 5. پرسشهای پژوهش . 8 ۱. 6. تعاریف مفهومی واژهها و اصطلاحات 8 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه انتقادی پژوهش ۲. ۱. مبانی نظری پژوهش 12 ۲. ۱. ۱. فلسفه. 12 ۲. ۱. ۲. تفکر انتقادی. 14 ۲. 1. 3. عناصر و مؤلفههای برنامه فلسفه برای کودکان. 15 ۲. 1. 3. 1. جامعه پژوهشی 16 ۲. 1. 3. 2. کتابهای درسی داستان . 17 1. 3. 3. معلمان تغییر نقش داده 18 ۲. 1. 3. 4. نحوه اجرای برنامه فلسفه برای کودکان 19 ۲. 2. فلسفه با کودکان. 19 ۲. 3. پیشزمینههای فکری و فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان. 21 ۲. 3. ۱. سقرات 21 ۲. 3. ۲. افلاتون 22 ۲. 3. ۳. دکارت . 23 ۲. 3. ۴. روسو . 23 ۲. 3. ۵. کانت 24 ۲. 3. ۶. هگل 24 ۲. 3. ۷. کییرکگارد 25 3. ۸. پیرس. 25 3. 9. دیویی 25 3. 10. ویتگنشتاین 26 ۲. 3. ۱۱. ویگوتسکی 27 ۲. 4. نگاهی به روند جنبش فلسفه برای کودکان در سطح جهانی 27 ۲. 4. ۱. فلسفه برای کودکان در آمریکا . 28 4. 1. 1. متیو لیپمن . 28 ۲. 4. 1. 2. آن مارگارت شارپ 29 ۲. 4. 1. 3. گرت بی متیوز. 30 ۲. 4. 2. فلسفه برای کودکان در استرالیا 31 ۲. 4. 2. 1. فیلیپ کم 31 ۲. 4. 2. 2. گیلبرت بورگ. 32 ۲. 4. 3. فلسفه برای کودکان در انگلستان 32 ۲. 4. 4. فلسفه برای کودکان در فرانسه 33 ۲. 4. 5. فلسفه برای کودکان در دانمارک 33 ۲. 4. 6. فلسفه برای کودکان در ژاپن 34 ۲. 4. 7. فلسفه برای کودکان در آفریقای جنوبی. 35 ۲. 5. رویکردهای نظری برنامه فلسفه برای کودکان در سطح جهانی. 36 ۲. 5. 1. رویکرد لیپمن، شارپ و کم 36 ۲. 5. 2. رویکرد متیوز 37 ۲. 6. فلسفه برای کودکان در سطح ملی. 38 ۲. 6. 1. رویکرد خسرونژاد. 39 ۲. 7. چالشهای پیش روی برنامه فلسفه برای کودکان. 40 ۲. 8. هرمنوتیک 43 ۲. 8. 1. شلایرماخر. 45 ۲. 8. 2. ویلهلم دیلتای . 45 ۲. 8. 3. هایدگر و هرمنوتیک. 46 ۲. 8. 4. هانس گئورگ گادامر. 48 9. هرمنوتیک و تعلیم و تربیت49 10. مرور پژوهشهای پیشین51 ۲. 10. ۱. پیشینه پژوهش در خارج از ایران. 51 ۲. 10. ۲. پیشینه پژوهش در ایران. 54 ۲. 10. ۲. ۱. پژوهشهای مربوط به فلسفه برای کودکان 54 ۲. 10. ۲. ۲. پژوهشهای مربوط به هرمنوتیک و تعلیم و تربیت. 57 ۲. 11. جمعبندی پیشینه پژوهش. 60 فصل سوم: روش پژوهش ۳. ۱. روش پژوهش . 62 ۳. ۲. طرح پژوهش 62 ۳. ۳. روش دادهیابی 62 ۳. ۴. روش دادهکاوی 63 ۳. ۵. اعتبارسنجی پژوهش. 63 ۳. ۶. حساسیت پژوهشگر 64 فصل چهارم: یافته ها ۴. ۱. تحلیل و بررسی. 66 ۴. ۲. فهم از منظر هرمنوتیک فلسفی گادامر . 67 ۴. ۲. ۱. واقعه فهم 67 ۴. ۲. ۲. فهم، واقعهای دیالکتیکی. 69 ۴. ۲. ۳. تاریخمندی فهم. 69 ۴. ۲. ۴. رابطه سنت و فهم 71 ۴. ۲. ۵. پیشداوری و دور هرمنوتیکی. 72 ۴. ۲. ۶. افق و امتزاج افقها. 74 ۴. ۲. ۷. جنبه کاربردی فهم. 76 ۴. ۲. ۸. زبانمندی فهم. 76 ۴. ۳. گادامر و تفسیر متن. 78 ۴. ۴. گادامردر بوته نقد 80 ۴. ۵. پرسش اول پژوهش: رهآورد هرمنوتیک فلسفی گادامر برای محتوای «برنامه فلسفه برای کودکان» چه میتواند باشد؟ 83 ۴. ۵. ۱. هرمنوتیک فلسفی و اهداف تعلیم و تربیت 83 ۴. ۵. ۲. هرمنوتیک فلسفی و برنامه درسی. 85 ۴. ۵. ۳. هرمنوتیک فلسفی و محتوای برنامه فلسفه برای کودکان 87 ۴. ۵. ۴. ویژگی داستانهای فلسفه برای کودکان. 87 ۴. ۵. ۵. نگاهی دوباره به مفهوم ادبیات و تبیین جایگاه آن 89 ۵. ۶. زبان و ضرورت تکثر معنا 94 ۴. ۵. ۷. جایگاه متغیر تأویل و نیاز به آن. 94 ۴ .۵. ۸. خواننده در نقد نوین 96 ۴. ۵. ۹. رولان بارت و خوانش متن 96 ادامه خواندن