برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست
فصل 1: کلیات پژوهش 1
مقدمه. 2
بیان مسئله. 3
اهمیت و ضرورت پژوهش 6
هدفهای پژوهش 7
سؤالهای پژوهش 8
فرضیههای پژوهش 8
تعریف اصطلاحات. 9
فصل 2: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 11
مقدمه. 12
آسیب مغزی تروماتیک 14
شیوع. 15
شدت آسیب مغزی تروماتیک 16
علائم آسیب مغزی تروماتیک 17
حافظه. 20
انواع حافظه. 21
تقسیمبندی حافظه بر اساس زمان 21
تقسیمبندی حافظه بر اساس نوع پردازش 22
تقسیمبندی حافظه بر اساس نوع اطلاعاتی که به خاطر سپرده میشود. 26
تقسیمبندی حافظه بر اساس حس خاص. 31
مراحل فرایند یادآوری: رمزگذاری، اندوزش، بازیابی 32
انواع دیگر حافظه. 36
حافظۀ آشکار و ناآشکار 36
حافظه گذشتهنگر و آیندهنگر. 37
حافظه پسگستر و پیشگستر. 40
بهبود عملکرد حافظه پس از آسیب مغزی. 43
معنای بهبودی چیست؟. 43
مکانیسمهای بهبودی. 46
میزان بهبود حافظه. 54
توانبخشی حافظه. 64
جبران صدمات حافظه با وسایل کمک حافظه. 67
راهبردهای یادیار و مرور ذهنی در توانبخشی 76
یادیارها 76
جنبشهای حرکتی بهعنوان یک راهبرد کمک حافظه. 81
چقدر یادیارها در زمینه توانبخشی حافظه، موفق میباشند؟. 83
راهبردهای مرور ذهنی 86
یادگیری بدون خطا 95
بازیابی بافاصله (مرور ذهنی بسط یافته) 106
محو سرنخها 113
توانبخشی شناختی به کمک رایانه. 122
جمعبندی. 127
فصل 3: روششناسی 130
مقدمه. 131
روش پژوهش 131
جامعه آماری. 131
نمونه آماری و شیوه نمونهگیری. 131
روش اجرای پژوهش 133
نرمافزار توانبخشی حافظه. 135
ابزارهای پژوهش 153
روش تجزیه و تحلیل دادهها 156
فصل 4: یافتههای پژوهش 158
مقدمه. 159
توصیف دادهها 160
تجزیه و تحلیل دادهها 162
فصل 5: بحث و نتیجهگیری. 177
مقدمه. 178
بحث در مورد یافتههای پژوهش 178
نتیجهگیری. 182
موانع اجرایی و محدودیتهای پژوهش 185
پیشنهادهای پژوهش 186
فهرست منابع. 188
پیوستها 219
چکیده پژوهش
هدف پژوهش، بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر عملکرد حافظه بیماران آسیب مغزی تروماتیک و ساخت یک برنامه رایانهای توانبخشی حافظه بر اساس اصول یادگیری بدون خطا برای افراد مبتلا به آسیب مغزی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و جامعه آماری کلیه بیماران دچار آسیب مغزی مراجعهکننده به متخصصان مغز و اعصاب شهرکرد در پاییز ۱۳۹۳ بود. ۵۲ بیمار دچار آسیب مغزی پس از احراز ملاکهای ورود به پژوهش انتخاب و بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایگزین شد. گروه آزمایش، 30 جلسه با بهره گرفتن از نرمافزار توانبخشی حافظه، آموزش دید و افراد گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد و آموزش این گروه به بعد از انجام پژوهش موکول شد. در این پژوهش از نمایه حافظه کاری (وکسلر، 1997)، پرسشنامه حافظه روزمره (ساندرلند، هریس و بدلی، 1983)، تکالیف سیالی کلمات (کرمی نوری، 1390) حافظه رویدادی (زارع و تاراج، 1389) و پرسشنامه حافظه آیندهنگر و گذشتهنگر (کرافورد، اسمیت، مایلور، دلاسالا و لوجی، 2003) در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت بین میانگین نمرات حافظه گروه آزمایش و گروه گواه در پسآزمون معنادار است (0001/0p<) و توانبخشی شناختی رایانهای تأثیر معناداری بر عملکرد انواع حافظه بیماران دچار آسیب مغزی دارد. همچنین معنادار نبودن تفاوت بین نمرههای پسآزمون و پیگیری را در گروه آزمایش حاکی از ماندگاری تأثیر توانبخشی شناختی رایانهای بر عملکرد