آبان ماه 1393
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه2
1-2- بیان مسئله.3
1-3- اهمیت ضرورت پژوهش5
1-4- اهداف پژوهش.7
1-4-1- اهداف اصلی7
1-4-2- اهداف فرعی7
1-5- فرضیه های پژوهش.7
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش.7
1-6-1- تعاریف مفهومی.7
1-6-2- تعاریف عملیاتی.8
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1- مقدمه10
2-2- مبانی نظری.10
2-3- تعاریف ازدواج.10
عنوان صفحه
2-4- اهداف ازدواج.13
2-5- آثار و نتایج ازدواج.14
2-5-1- آثار مثبت ازدواج14
2-5-2- آثار منفی ازدواج14
2-6- دلایل ازدواج.15
2-7- تعاریف طلاق و ابعاد آن.15
2-8- انواع طلاق19
2-9- مبانی نظری طلاق.20
2-9-1- نظریه مبادله20
2-9-2- نظریه نقشها21
2-9-3- نظریه شبکهای21
2-9-4- نظریه های آسیبشناسی یا انحرافات اجتماعی.22
2-9-5- نظریه کارکردگرایی23
2-9-6- نظریه همسان همسری.23
2-9-7- نظریه مبادله اجتماعی.24
2-9-8- نظریه های کلان24
2-9-8-1- بحران ارزشها.24
عنوان صفحه
2-9-8-2- نظریه آنومی.25
2-9-8-3- بحران وجدان جمعی25
2-9-8-4- مشکلات اقتصادی.25
2-9-9- نظریه های خرد.26
2-9-9-1- نظریه توزیع قدرت26
2-9-9-2- نظریه نیاز- انتظار26
2-9-9-3- نظریه تسری26
2-9-9-4- نظریه خود میانبینی.26
2-10- عوامل مؤثر بر طلاق.27
2-10-1- عوامل اجتماعی27
2-10-2- عوامل فردی.27
2-10-3- عوامل ارتباطی.28
2-11- خانواده.28
2-12- چارچوب ارتباط خانوادگی30
2-13- ساختار خانواده.31
2-14- خرده نظامها.33
2-15- عملکرد خانواده34
عنوان صفحه
2-15-1- حل مسئله34
2-15-2- ارتباط.34
2-15-3- نقشها.34
2-15-4- همراهی عاطفی35
2-15-5- کنترل رفتار.35
2-16- سازگاری در خانواده37
2-17- دیدگاهها و رویکردهای تبیین خانواده39
2-17-1- رویکرد بین نسلی.39
2-17-2- رویکرد ساختاری.41
2-17-3- رویکرد ارتباطی – راهبردی.42
2-18- بهداشت روانی خانواده.43
2-18-1- آموزش خانواده44
2-18-2- خانواده ازهمگسیخته و آسیبهای اجتماعی45
2-18-3- کودکآزاری.46
2-18-4- کارکردهای مثبت خانواده.47
2-18-4-1- تنظیم روابط جنسی و تولید مثل47
2-18-4-2- جامعهپذیری47
عنوان صفحه
2-18-4-3- مراقبت و نگهداری47
2-18-4-4- تعیین پایگاه اجتماعی47
2-18-4-5- حمایت عاطفی و تأمین عشق و محبت و امنیت برای فرد47
2-19- کارکردهای منفی خانواده48
2-19-1- وجود علاقه عاطفی قوی بین اعضاء48
2-19-2- نادیده گرفتن کار زنان در خانواده48
2-19-3- خشونت خانوادگی48
2-20- شخصیت48
2-21- تعریف شخصیت48
2-22- نظریه های شخصیت.50
2-22-1- رویکرد روان پویشی50
2-22-1-1- نظریه فروید.50
2-22-1-2- نظریه آدلر51
2-22-1-3- نظریه یونگ.52
2-22-1-4- نظریه کلین52
2-22-1-5- نظریه هورنای53
2-22-1-6- نظریه اریک فروم53
عنوان صفحه
2-22-1-7- نظریه های سالیوان.54
2-22-2- نظریه های یادگیری.54
2-22-2-1- نظریه اسکینر.55
2-22-2-2- نظریه بندورا55
2-22-2-3- نظریه راتر و میشل56
2-22-3- رویکرد انسان گرایی – وجودی56
2-22-3-1- نظریه کلی.57
2-22-3-2- نظریه راجرز57
2-22-3-3- نظریه مزلو.58
2-22-4- نظریه های صفات و عاملی.58
2-22-4-1- نظریه کتل59
2-22-4-2- نظریه آیزنگ60
2-22-4-3- نظریه آلپورت60
2-23- ویژگیهای شخصیت62
2-23-1- پنج عامل بزرگ شخصیت.62
2-23-1-1- رواننژندی62
2-23-1-2- برونگرایی.62
عنوان صفحه
2-23-1-3- انعطافپذیری63
2-23-1-4- دلپذیری.63
2-23-1-5- مسئولیتپذیری.63
2-24- پیشینه پژوهش64
2-24-1- پژوهشهای داخلی64
2-24-2- پژوهشهای خارجی69
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1- مقدمه73
3-2- روش پژوهش.74
3-3- متغیرهای پژوهش.74
3-3-1- متغیر پیشبین.74
3-3-2- متغیر ملاک.74
3-4- جامعه آماری.75
3-5- حجم نمونه.75
3-6- روش نمونهگیری75
3-7- ابزار جمعآوری دادهها75
3-8- روایی و پایایی77
عنوان صفحه
3-9- روش تجزیهوتحلیل دادهها78
3-9-1- آمار توصیفی78
3-9-2- آمار استنباطی.78
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل داده ها
4-1- مقدمه80
4-2- تحلیل توصیفی داده ها.80
4-2-1- تحلیل دادههای جدول 4-1.81
4-2-2- تحلیل دادههای جدول 4-2.82
4-2-3- تحلیل دادههای جدول 4-3.83
4-3- دادههای استنباطی.84
4-3-1- تحلیل دادههای جدول 4-4.84
4-3-2- تحلیل دادههای جدول 4-5.85
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه88
5-2- خلاصه پژوهش89
5-3- پیشنهادها93
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی93
عنوان صفحه
5-3-2- پیشنهادهای پژوهشی.93
5-4- محدودیتهای پژوهشی.94
5-5- منابع و مأخذ.99
5-5-1- منابع فارسی.100
5-5-2- منابع لاتین106
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره 3-1 مقادیر آلفای کرون باخ به تفکیک هر یک از خرده مقیاسها77
جدول شماره 4-1 شاخصهای توصیفی متغیرهای اصلی به تفکیک گروه80
جدول شماره 4-2 تعداد افراد هر گروه برحسب سطح تحصیلات82
جدول شماره 4-3 تعداد افراد هر گروه برحسب وضعیت اقتصادی.83
جدول شماره 4-4 مقایسه میانگین سلامت خانواده افراد متقاضی طلاق و عادی.84
جدول شماره 4-5 تحلیل واریانس یکراهه مقایسه ویژگیهای شخصیتی افراد متقاضی طلاق و عادی85
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه سلامت خانواده و ویژگیهای شخصیتی زنان متقاضی طلاق وزنان عادی شهر کرمانشاه بود. روش پژوهش حاضر از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش زنان متقاضی طلاق شامل کلیه زنان متقاضی طلاق که در سال 1392 تا 1393 به دلیل اختلافات زناشویی به دادگستری شهر کرمانشاه مراجعه و تقاضای طلاق نمودهاند، بود و در بخش زنان عادی شامل زنان کارمند بود. به روش نمونه گیری دسترس (برای زنان متقاضی طلاق) و تصادفی (برای زنان عادی) تعداد 143 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری داده ها از فرم کوتاه سلامت خانواده اصلی و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی NEO استفاده شد و دادههای جمعآوریشده با بهره گرفتن از آزمونهای آماری t گروههای مستقل و آزمون تحلیل واریانس بررسی شد. نتایج نشان داد که بین سلامت خانواده و ویژگیهای شخصیتی زنان متقاضی طلاق وزنان عادی تفاوت معناداری وجود دارد. بهطوریکه سلامت خانواده زنان