برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات به کاربرده شده در عناوین مشترک تارنماهای فارسی زبان داخل و خارج از کشور و تعیین رابطه آن با برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کل عنوان خبر و ارزیابی خبرگزاریهای داخلی و خارجی صورت گرفت. روش مطالعه: این مطالعه به روش پیمایشی انجام شد. 6 خبر گزاری که شامل 3 خبرگزاری داخلی و 3 خبرگزاری خارجی به تفکیک تمایل به (اصولگرایی، اصلاح طلبی و خنثی) رجانیوز، مشرق نیوز خبرگزاری فارس انتخاب شدند. از خبرگزاریهای خارجی هم بی بی سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا برگزیده شدند. براین اساس نرم افزار جستجوی خبر توسط برنامهنویس طراحی شد و اخبار حوزه بین الملل بازهی زمانی اسفندماه به صورت در دسترس بر حسب موضوع توسط پژوهشگر تفکیک شدند. 7عنوان خبری انتخاب شدکه در نهایت 3 عنوان حذف شدند. کلمات این 6 خبرگزاری در 7 عنوان مشترک تفکیک شد، طبق نظر زبانشناس حروف اضافه و افعال اسنادی حذف شدند و افعال غیراسنادی به صورت مصدر بهکار برده شدند. ارزیابی 150 کلمه از 7 عنوان خبری پیش از حذف 3 عنوان با بهره گرفتن از پرسشنامه SAMتوسط 143 آزمودنی بزرگسال در دامنهی سنی 18 تا 45 که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدهبودند، انجام گرفت. یافتهها: دادههای آماری با بهره گرفتن از میانه، میانگین، همبستگی اسپیرمن، تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر، کرویت موچلی، مجذور خی و شفرسیتی با بهره گرفتن از نرم افزارspss نسخهی 21 تحلیل گردید. میانهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی این 150 کلمه محاسبه شد. برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی لغات با هم ارتباط معنیداری نداشتند. میان برانگیختگی، خوشایندی غلبهی کلمات عناوین و برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کل عنوان خبر ارتباط معناداری وجود دارد. در بازهی زمانی اسفندماه 91 از میان 6خبرگزاری مذکور، صدای آمریکا و رادیوفردا بیشترین برانگیختگی را داشتند. مشرق نیوز و بی بی سی و فارس نیوز به ترتیب از کلمات خوشایند بیشتر استفاده کردند. فارس نیوز به طورمعناداری کلمات دارای غلبهی بالا به کار برده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده با داشتن نمرهی برانگیختگی یک کلمه نمیتوان خوشایندی یا غلبهی آن کلمه را پیش بینی کرد و بالعکس. باداشتن برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی مجموع کلمات یک عنوان خبری به احتمال بالای 50 درصد میتوان در مورد برانگیختگی یا خوشایندی یا غلبهی کل آن عنوان خبری را پیش بینی کرد. از میان تارنماهای فارسیزبان داخلی و خارجی در حوزه مسایل بین الملل بی بی سی با برانگیختگی و غلبهی کمتر و خوشایندی بیشتری از سایر خبرگزاریها، مشرق از خبرگزاریهای داخلی با بالاترین خوشایندی و رجا کمترین کلمات خوشایند را استفاده می کنند. همچنین فارس از خبرگزاری های داخلی بیشترین غلبه کلمات را به کار برده است. کلیدواژهها: برانگیختگی، خوشایندی، غلبه
فهرست مطالب صفحه
1-1مقدمه 1
1-2 بیان مساله. 2
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق. 3
1-4 اهداف پژوهش 5
1-4-1 اهداف اصلی 5
1-4-2 اهداف فرعی 5
1-5 سؤالهای پژوهشی. 6
6-1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات 6
آزمون خود ارزیابی تصاویر آدمک (SAM). 6
1-6-1 برانگیختگی. 7
1-6-2 خوشایندی 7
1-6-3 غلبه. 7
1-6-4 کلمات. 8
1-6-5 عنوان خبری 8
1-6-6 تارنما 8
فصل دوم 9
پیشینه پژوهش 9
2-1 مقدمه 9
2-2 هیجان 9
2-3 ابعاد هیجان 10
2-3-1 برانگیختگی 10
2-3-2 خوشایندی-ناخوشایندی 11
2-3-3 غلبه. 12
2-4 رسانه و تارنما 12
2-5 کلمات 13
فصل سوم. 17
روش پژوهش 17
مقدمه 17
3-1 مراحل اجرای طرح 17
3-1-1 نوع مطالعه 17
3-1-2 جامعه مورد مطالعه و حجم نمونه. 17
حجم نمونه 17
3-1-3 معیار های ورود به مطالعه 17
3-2-3 ابزارهای پژوهش 18
پرسشنامه SAM18
3-1-4 مکان و زمان اجرای پژوهش 18
3-4 روش تحلیل اطلاعات (دادهها) 19
3-3 شیوهی اجرای پژوهش 19
فصل چهارم 20
یافته های پژوهش. 20
مقدمه 21
جدول 1-4: عناوین خبری با موضوع انرژی اتمی. 24
فصل پنجم 76
بحث و نتیجهگیری. 76
5-1مقدمه 76
5-2 تفسیر یافته های پژوهش 76
5-3- محدودیتهای پژوهش 79
5-4- پیشنهادات برای پژوهشهای آتی 80
منابع 81
پیوست شمارهی 1: پرسشنامهی برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی لغت خبری 88
پیوست شمارهی 2:جدول میانگین برانگیختگی، خوشایندی و غلبهی کلمات88
1مقدمه
عصر حاضر، عصر ارتباطات و اطلاعات است؛ عصری که در آن رسانهها نقش مهمی در شکل گیری افکار عمومی در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و بینالمللی بازی میکند (آقایی، صادقی، هادی، 1391). امروزه اهمیت اخبار بر هیچ کس پوشیده نیست. تارنماها یکی از منابع مهم خبری هستند. بر اساس آماری که از اولین گروه تحقیقاتی برخط ایران در سال 2012 منتشر گردیده است، نزدیک به ۵۴ درصد از کل کاربران اینترنت در خاورمیانه، در ایران زندگی می کنند و بر حسب نوع فعالیت افراد در اینترنت بالاترین سطوح به جستجوی اطلاعات (67 درصد)؛ مطالعه پایگاههای خبری ( 65 درصد)؛ بانکداری برخط ( 64 درصد)؛ دانلود موسیقی ( 49 درصد)؛ شبکههای اجتماعی ( 44 درصد) و خرید آنلاین ( 43 درصد) اختصاص دارد. از نظر کاربران، پس از جستجوی اطلاعات، مطالعه پایگاههای خبری پرطرفدارترین بخش اینترنت است که اهمیت آن را روشن میسازد. (مشرق، 1391)
هر خبر دارای عنوانی است که اکثر اوقات بیانگر چکیده و محتوای خبر میباشد و می تواند مخاطبان را به خود جذب نموده یا تأثیری بالعکس بر آنها داشته باشد. عنوان اخبار متشکل از کلمات و جملات است. این کلمات و جملات بار هیجانی دارند. مخاطبان دائما با این کلمات روبرو میشوند. بار هیجانی موجود