برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه استعداد خستگی، نارسایی شناختی و خشم در بین دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی با لا و پایین در مقطع تحصیلی متوسطه در نیمسال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل بود. روش مطالعه علی مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 94-93 است (11230=N). روش نمونه گیری در پژوهش حاضر بصورت تصادفی بود بر اساس جدول گرجرسی مورگان تعداد 370 نفر از دانش آموزان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. داده ها با بهره گرفتن از پرسشنامه نارسایی شناختی، استعداد خستگی و پرخاشگری جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با بهره گرفتن از آزمون تحلیل واریانس چند متغره (MANOVA) و با بهره گیری از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد میانگین نمرات حواس پرتی، مشکلات حافظه، اشتباهات سهوی، عدم یادآوری اسامی، پرخاشگری کلامی، خستگی شناختی و خستگی روانی در دانش آموزان با عملکرد تحصیلی پایین بیشتر از دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا بود (001/0P<). بر این اساس می توان نتیجه گرفت استعداد خستگی، نارسایی شناختی و پرخاشگری از عوامل موثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان می باشد.
واژگان کلیدی: استعداد خستگی، نارسایی شناختی، خشم، پیشرفت تحصیلی ، دانش آموزان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدّمه. 2
1-2- بیان مساله. 3
1-3- اهمیّت و ضرورت انجام تحقیق. 5
1-4- اهداف مشخص تحقیق. 6
1-4-1- هدف کلی. 6
1-4-2- اهداف جزئی. 7
1-5- فرضیهها وسوالات تحقیق. 7
1-5-1- فرضیه های اصلی. 7
1-5-2- فرضیه های فرعی. 7
1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی. 8
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1- پیشرفت تحصیلی. 11
2-1-1- مبانی تئوریک پیشرفت تحصیلی. 13
2-1-2- نظریه بلوم. 15
2-1-3- عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی. 16
2-1-3-1- علل فردی. 16
2-1-3-2- علل خانوادگی. 16
2-1-3-3- علل آموزشگاهی. 17
2-1-3-4- علل اجتماعی. 17
2-1-4- آفرینندگی، هوش و پیشرفت تحصیلی. 17
2-1-5- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی. 17
2-1-6- پیامدهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی. 18
2-1-7- انگیزه پیشرفت تحصیلی. 18
2-1-8- عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی. 18
2-1-9- علل فردی منفی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. 20
2-2- خستگی. 21
2-2-1- استعداد خستگی. 23
2-2-2- خستگی شناختی. 24
2-2-3- نارسایی شناختی. 25
2-3- ماهیت خشم. 29
2-3-1- تعریف خشم. 31
2-3-2- تفاوت های فردی و جنسیتی در خشم. 35
2-4- سوابق پژوهشی. 36
2-4-1- سوابق داخلی. 36
2-4-2- سوابق خارجی. 37
2-4-3- جمع بندی از نتایج پژوهش ها 38
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه. 40
3-2- روش شناسی تحقیق. 41
3-3- جامعه آماری. 41
3-4- روش نمونه گیری و حجم نمونه. 41
3-5- ابزار های اندازه گیری. 41
3-6- شرح کامل روش گردآوری اطلاعات 42
3-7- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 43
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 44
4-2- یافته های موجود در پژوهش. 45
4-3- یافته های جمعیت شناختی. 45
4-4- یافته های توصیفی. 46
4-5- یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش. 47
4-5-1- فرضیه های تحقیق. 47
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- نتیجه گیری. 52
5-2- جمع بندی. 56
5-3- محدودیت های تحقیق. 56
5-4- پیشنهادات 56
5-4-1- پیشنهادات پژوهشی. 56
5-4-2- پیشنهاد کاربردی. 57
منابع مورد استفاده 58
پیوست ها 67
چکیده انگلیسی. 74
– مقدمه
از بارزترین ویژگی های هر انسانی داشتن توانایی یادگیری است که همین ویژگی پدید آورنده پیشرفت و تمّدن امروزی بوده است. زندگی تحصیلی، یکی از مهم ترین ابعاد زندگی اشخاص است که بر سایر ابعاد زندگی تاثیر فراوان دارد (سیف، 1390). پیشرفت تحصیلی همچون بسیاری از پدیده ها از ترکیب عواملی چون خانه، مدرسه و جامعه به وجود می آید. در کل پیشرفت تحصیلی عبارت است از سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل از آن با هدف های آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری در این باره که آیا فعالیت های آموزشی معلم و کوشش یادگیری دانش آموزان به نتایج مطلوب انجامیده اند (سیف، 1390). از پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد پیشرفت در نظام آموزشی تعاریف متعددی ارائه گردیده است که به برخی از آنها اشاره می شود. پیشرفت تحصیلی عبارتند از میزان یادگیری آموزشگاهی فرد به صورتی که توسط آزمون های مختلف درسی مانند دیکته و ریاضی سنجیده می شود (اندرسون[1]، 2002). پیشرفت تحصیلی نتیجه تاثیر یک عامل نیست چنان که ویژگی های فردی دانش آموز، سلامت جسم روانی، انگیزش و توانایی فرد، محیط روانی خانه و مدرسه، گروه همسالان و انتظارات معلم، خاستگاه اجتماعی دانش آموز، ساختار آموزشی و. از جمله موارد اساسی در این زمینه به شمار می رود (گلشنی فومنی، 1386).
یکی از عوامل احتمالی موثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان استعداد خستگی[2] است. خستگی به عنوان احساسات نسبتاَ ثابت از فقدان علاقه و دشواری در تمرکز بر فعالیت های در دست اقدام تعریف می شود. این احساسات باعث می شوند تا فرد برای حفظ یا بازگشت توجّه، تلاش خودآگاهانه زیادی را از خود نشان دهد (فیشر[3]، 1993). بعضی از محققان معتقدند که مشکلات مربوط به توجّه از ویژگی های اصلی استعداد خستگی محسوب می شوند (فیشر، 1993؛ همیلتون[4]، 1981). در این حالت، فرد قادر به حفظ توجّه خود بر روی تکالیف در دست انجام نیستند و با اینکه باید تلاش فوق العاده ای جهت حفظ توجّه به عمل آورند. بنابرین باید توجّه داشت که حفظ توجّه عنصر رفتاری اصلی استعداد خستگی است (دمراد-فری و لایرد[5]، 1989).
وجود نشانه های خستگی بر بسیاری ازجنبه های زندگی افراد تاثیر می گذارد و موجب می شود دامنه توجّه فرد کاهش پیدا کرده، ضریب خطا افزایش پیدا کند و فرد مورد نظر در فعّالیت های روزانه خود دچار نارسایی هایی می شود که از آن جمله می