برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان. صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه2
بیان مسئله.5
اهمیت و ضرورت پژوهش.8
هدف کلی پژوهش12
اهداف جزیی پژوهش13
فرضیه های کلی.13
تعریفهای مفهومی و عملیاتی متغیرها.15
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
مقدمه25
مدارس هوشمند 25
مفهوم مدارس هوشمند.27
تعریف جامع مدرسه هوشمند .30
چارچوب مفهومی مدارس هوشمند 32
مهمترین دلایل تأسیس مدارس هوشمند33
ضرورت ایجاد مدرسه هوشمند.36
ضرورت تحوّل نظام آموزشی با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات38
مدارس هوشمند راهی برای تحوّل آموزشی40
اهداف مدارس هوشمند42
عناصر اصلی مدارس هوشمند.45
آمادگی الکترونیکی46
شایستگی.50
تعریف ادراک شایستگی51
فعال کردن ادراک شایستگی53
چالش بهینه و روانی.53
وابستگی متقابل چالش و بازخورد57
تحمل شکست58
حمایت کردن از ادراک شایستگی.59
مفهوم کنترل61
مفهوم ادراک کنترل.62
میل به ادراک کنترل.66
برقرار کردن ادراک کنترل68
از دست دادن ادراک کنترل70
مراحل رسیدن به خودکنترلی و ادراک کنترل.73
تغییر شناختی – رفتاری دونالد مایکنبام.75
ایجاد مهارت های شناختی و رفتاری مربوط به خودکنترلی77
نظریهی خودکنترلی بزهکاری79
عملکرد تحصیلی.84
تعاریف عملکرد تحصیلی88
معیارهای عملکرد تحصیلی.89
خانواده و عملکرد تحصیلی.90
ارزشها و انتظارات والدین و عملکرد تحصیلی91
عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی92
پیشینه داخلی تحقیق101
پیشینه خارجی تحقیق112
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه.116
طرح پژوهش.116
جامعهی آماری و روش نمونهگیری.117
روش نمونه گیری117
ابزارهای پژوهش.119
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
مقدمه .129
یافته های توصیفی129
یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش.134
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
مقدمه.144
تبیین یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش144
تفاوت ادراک شایستگی در بین دو گروه دانش آموزان مدارس عادی و هوشمند.144
تفاوت ادراک کنترل در بین دو گروه دانش آموزان مدارس عادی و هوشمند.145
تفاوت عملکرد تحصیلی در بین دو گروه دانش آموزان مدارس عادی و هوشمند147
محدودیت های پژوهش148
پیشنهادهای پژوهش149
پیشنهادهای نظری.149
پیشنهادهای کاربردی.151
خلاصهی پژوهش.152
منابع
فارسی.156
انگلیسی167
ضمائم
ضمائم178
مقدمه
هوشمندسازی مدارس از راهبردهای اساسی تحول بنیادین آموزش و پرورش است. بر اساس سند ملی تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، هوشمندسازی مدارس و مجتمعهای آموزشی و پرورشی طی سه مرحله به انجام خواهد رسید. مدرسه، معلمان و خانواده (توکلی، 1393). مدرسه هوشمند یک رویکرد جدید آموزشی است که با تلفیق فناوری اطلاعات و برنامه های درسی، تغییرات اساسی در فرآیند یاددهی و یادگیری را به دنبال خواهد داشت. در این رویکرد نقش معلم به عنوان راهنما و نه انتقال دهنده دانش، نقش دانش آموز به عنوان عضو فعال، خلاق، نقاد و مشارکت جو، به جای عضوی منفعل و مصرف کننده دانش و نظام ارزشیابی، به صورت فرایندمحور نه نتیجه محور، تغییر خواهد نمود (خسروی، 1392).
آموزش و پرورش، در توسعهی اجتماعی و منابع انسانی و تربیت افراد کاردان نقش عمدهای داشته و از اینرو آموزش و پرورش کشور در فرایند توسعه و پروش نیروی انسانی در آینده، اهمیتی اساسی دارند. همچنین یکی از ابعاد پیشرفت در آموزش و پرورش، عملکرد تحصیلی است که مفهوم آن معلومات یا مهارتهای اکتسابی عمومی یا خصوصی در موضوع درسی است که معمولاً به وسیلهی آزمایشها یا نشانهها یا هر دو،که اساتید برای دانشجویان وضع میکنند، اندازهگیری میشود (شعاری نژاد، 1364).
عملکرد تحصیلی از جمله موضوعاتی است که از ابعاد تربیتی و روان شناسی، مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفت. ﻳﺎﻓﺘﻪهـﺎی تحقیقات ﻣﺘﻌﺪد ﻧﺸﺎن دادﻩ اﺳﺖ عملکرد تحصیلی ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ از ﺳﺎﺧﺘﺎرهای داﻧﺶ و ﻓﺮاﻳﻨﺪهای ﭘﺮدازش اﻃﻼﻋﺎت ﺗﺄﺛیر ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﻋﻮاﻣﻞ اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ از جمله ﺑﺎورهـﺎ، ﻧﮕﺮشهـﺎ و ارزشهـﺎ ﻧﻴـﺰ ﻣﺮﺑﻮط ﻣﻲﺷﻮد (ﺑﺴﺎﻧﺖ[1]، 2007). به علاوه عملکرد تحصیلی یکی از متغیرهای اصلی آموزش و پروش است ولی میتوان از آن به عنوان شاخص عمده سنجش کیفیت آموزش و پرورش یاد کرد. معمولاً عملکرد تحصیلی بر اساس نتایج آزمون