: دکتر مریم صالح زاده
سال1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
عنوان | صفحه |
***فصل اول/کلیات*** |
|
مقدمه | 1 |
بیان مسئله | 3 |
اهمیت و ضرورت | 6 |
اهداف پژوهش | 7 |
الف) اهداف کلی | 7 |
ب) اهداف جزیی | 7 |
فرضیه های پژوهش | 8 |
سؤالات پژوهش | 9 |
تعریف نظری و عملیاتی واژه های پژوهش | 9 |
***فصل دوم /مطالعه منابع مربوط به موضوع پژوهش*** |
|
مقدمه | 11 |
کلیات | 24 |
راهبردهای مقابله | 26 |
پیشینه مربوط به راهبردهای مقابلهای | 27 |
انواع مقابله | 29 |
تعریف مقابله | 32 |
اهداف و انگیزش | 35 |
سلامت روان | 38 |
تعریف سلامت روان | 38 |
پیشینه مربوط به سلامت روان | 40 |
پژوهشهای مربوط به موضوع اصلی پژوهش | 46 |
***فصل سوم/ روش*** |
|
روش تحقیق | 53 |
جامعه آماری | 53 |
نمونه آماری | 53 |
ابزارهای گرد آوری اطلاعات | 54 |
ابزارهای آماری مورد استفاده | 55 |
***فصل چهارم/نتایج*** | |
الف- جداول مربوط به داده های توصیفی | 56 |
ب- جدول داده های مربوط به فرضیه ها | 62 |
***فصل پنجم/ بحث و نتیجه گیری*** | |
الف- تفسیر نتایج مربوط به فرضیه ها | 70 |
ب- تفسیر نتایج مربوط به سؤالات | 71 |
محدودیت ها و پیشنهادات | 72 |
الف) محدودیت ها | 73 |
ب)پیشنهادات | 74 |
فهرست منابع | 75 |
چکیده:
همه مردم مشکلات و عوامل استرس زا را در زندگی شان تجربه می کنند و بایستی مکانیزم هایی برای مقابله با این دشواری ها پیدا کنند. این عوامل استرس زا در دامنه ای از هر روز، در حد معمول و یا خیلی شدید همچون بیکاری و بیماری قرار می گیرد. این که مردم چگونه با استرس مقابله می کنند از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. حتی همچنان که یک موقعیت خاص ممکن است رشد کند ، راهبردهای استفاده شده توسط یک فرد هم ممکن است، تغییر و رشد یابد. در این پژوهش رابطه راهبردهای مقابله ای با سلامت روانی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی تبیین سلامت روانی بر حسب راهبردهای مقابله ای است
پژوهش حاضر به مقایسه راهبردهای مقابله ای معلمین زن ومرد آموزشگاههای ابتدایی شهرستان بهاباد و ارتباط آن باسلامت روانی پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش همه ی معلمین شاغل در مدارس ابتدایی شهرستان بهاباد بودند. کل جامعه آماری این پژوهش که شامل 90نفر از معلمین زن ومرد است، به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ازکل نمونه 90نفری، تعداد 89نفر از آموزگاران (40نفر مرد و 49نفر زن) به پرسشنامه ها پاسخ دادند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای مقابله ای لازاروس وفولکمن وهمچنین پرسشبنامه سلامت کلدبرگ استفاده شد.مهارت های مقابله ای لازاروس – فولکمن نیز که ضریب پایایی آن در پژوهش حاضر با بهره گرفتن از آلفای کرانباخ 90% محاسبه گردید، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی برای بدست آوردن میانگین، انحراف معیار، درصد، درصد تراکمی و جدولهای توزیع فراوانی و برای آزمون فرضیه های پژوهش از آماراستنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، T گروه های مستقل و آزمون تفاوت بین دو همبستگی از گروه های مستقل) استفاده شده است.
نتایج این پژوهش بیانگر آن است که: