دانشکده علوم انسانی-گروه روان شناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A))
در رشته روان شناسی تربیتی
موضوع:
مقایسه سبک های اسنادی، هوش معنوی و سخت روئی
در دانش آموزان ایرانی و اتباع افغانی
(مورد مطالعه):دبیرستان دخترانه شهرستان اسلامشهر
زمستان 1393
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
چکیده 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه- 3
1-2- بیان مسأله- 4
1-3- اهداف تحقیق- 8
1-4- فرضیات تحقیق- 9
1-5- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق- 9
1-6- روش تحقیق- 11
1-7- جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق- 11
1-8- تعاریف نظری و عملیاتی- 12
1-8-1- سبکهای اسنادی: 12
1-8-2- هوش معنوی: 12
1-8-3- سخت رویی- 13
فصل دوم: بررسی منابع
2-1- مقدمه- 15
2-2- نظریههای اسناد 16
2-3- پیشآیندهای اسناد 18
2-3-1- عوامل محیطی- 18
2-3-2- عوامل شخصی- 19
2-4- پیامدهای اسنادها 23
2-5- ابعاد انگیزشی اسنادها 24
2-5-1- بعد مکان کنترل- 24
2-5-2- بعد ثبات– 24
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
2-5-3- بعد کنترل پذیری– 25
2-6- ارتباط ابعاد اسناد در عقاید انتظاری– 26
2-6-1- اصل انتظار- 26
2-6-1-1 اصل تبعی یک: 26
2-6-1-2 اصل تبعی دو: 27
2-6-1-3 اصل تبعی سه: 27
2-7- ارتباط ابعاد اسناد و هیجانها 27
2-8- نقش ارزیابی مسئولیت– 29
2-9- تفاوتهای گروهی و رشدی در اسنادها 30
2-10- تفاوتهای رشدی– 30
2-11- کاربرد تئوری اسناد در کلاس درس– 33
2-11-1- در مورد رفتار دانش آموز اطلاعات کافی داشته باشید 33
2-11-2- اجتناب از سوگیریهای اسنادی– 33
2-11-3- نقش مهم بازخورد 34
2-11-4- نقش بازآموزی اسنادی– 34
2-12- نظریات اسناد 34
2-12-1- نظریه روانشناسی ساده هایدر(1958) 34
2-12-2- نظریه استنباط جونز و دیویس(1965) 37
2-12-3- نظریه تغییر همگام هارولد کلی(1980) 37
2-12-4- نظریه ترکیبی شیور(1975) 37
2-12-5- نظریه سه بعدی واینر(1985) 38
2-13- اسناد و سازمان- 38
2-13-1- تفاوت قائل شدن/تمایز/اختصاص— 39
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
2-13-2- اجماع و توافق- 39
2-13-3- ثبات رویه در رفتار- 40
2-13-4- تئوری اسناد رهبری– 41
2-14- اسناد و سوگیریها 41
2-15 هوش معنوی– 42
2-15-1- نظریه هوش چندگانه هوارد گاردنر- 43
2-15-2- نظریه هوش سه گانه دانا زوهار و یان مارشال- 43
2-16- رابطه هوشها (سیندی ویگلورث) 45
2-17- هوش معنوی و مدیریت– 48
2-18- جایگاه هوشمعنوی در سازمان- 54
2-19- بررسی الگوهای رایج هوش معنوی— 57
2-19-1- الگوی ایمونز- 57
2-19-2- الگوی امرام و درایر- 57
2-19-3- الگوی سیسک و تورنس– 58
2-19-4- الگوی زوهار (2004)(بر گرفته از رجایی، 1388) 59
2-20- سخت رویی- 62
2-20-1- فواید آموزش سخت رویی- 63
2-21- نظریههای مهاجرت– 69
2-21-1- نظریههای سطح کلان- 69
2-21-1-1- نظریه نوسازی و اقتصاد دوگانه- 70
2-21-1-2- دیدگاه مارکس و نظریه وابستگی- 71
2-21-1-3- دیدگاههای اکولوژیک— 71
2-21-2- نظریههای در سطح خرد 72
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
2-21-3- نظریههای در سطح میانه- 74
2-22- پیشینه تحقیق- 77
2-22-1- پژوهشهای داخلی- 77
2-22-2- پژوهشهای خارجی- 83
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه- 95
3-2- نوع پژوهش– 95
3-3- جامعه آماری پژوهش– 95
3-4- نمونه و روش نمونهگیری– 96
3-5- ابزارهای گردآوری اطلاعات– 96
3-5-1. پرسشنامه سبک اسنادی (ASQ): 96
3-5-2. پرسشنامه سخت رویی دیدگاههای شخصی کوباسا: 99
3-5-3. پرسشنامه هوش معنوی جامع (ISIS): 100
3-6- روایی و پایایی آزمون- 101
3-6-1. روایی: 101
3-6-2. اعتبار: 102
3-7- روشهای آماری– 103
3-8- قلمرو تحقیق- 104
3-8-1- قلمرو زمانی پژوهش– 104
3-8-2- قلمرو مکانی پژوهش– 104
3-8-3- قلمرو موضوعی پژوهش– 104
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه- 106
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
4-2- توصیف دادهها 106
4-2-1. هوش معنوی– 107
4-2-2- سبکهای اسنادی– 108
4-2-3- سخت رویی- 109
4-3- تحلیل نتایج- 109
4-3-1- همگنی ماتریس کوواریانس– 110
4-3-2- همگنی واریانس گروهها 110
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه- 118
5-2- خلاصه پژوهش– 118
5-3- بحث و نتیجه گیری– 124
5-4- پیشنهادات پژوهشی- 126
5-5- پیشنهاداتی برای پژوهشگران آینده 128
5-6- محدودیت های پژوهش– 128
فهرست منابع
منابع فارسی- 131
منابع لاتین- 135
فهرست جداول | |
عنوان | صفحه |
جدول 3-1- اعتبار پرسشنامه سبکهای اسنادی– 102
جدول 3-2- اعتبار پرسشنامه هوش معنوی– 103
جدول 4-1- میانگین و انحراف استاندارد مؤلفههای هوش معنوی بر اساس قومیت– 107
جدول 4-2- میانگین و انحراف استاندارد سبکهای اسنادی بر اساس قومیت– 108
جدول 4-3- میانگین و انحراف استاندارد سخت رویی بر اساس قومیت– 109
جدول 4-4- خلاصه آزمون لوین جهت بررسی همگنی واریانس گروهها در سبکهای اسنادی– 110
جدول 4-5. خلاصه آزمون تحلیل واریانس چند متغیره جهت مقایسه سبکهای اسنادی دانشآموزان ایرانی و افغانی- 111
جدول4-6-آزمون واریانس یک راهه پس ازManova برای مقایسه سبکهای اسنادی گروهها 112
جدول4-7-خلاصه آزمون لوین جهت بررسی همگنی واریانس گروههادرمؤلفههای هوش معنوی– 113
جدول 4-8.- خلاصه آزمون تحلیل واریانس چند متغیره جهت مقایسه هوش معنوی دانشآموزان ایرانی و افغانی- 113
جدول4-9- آزمون واریانس یک راهه پس از Manova برای مقایسه مؤلفههای هوش معنوی— 114
جدول4-10-خلاصه آزمون لوین جهت بررسی همگنی واریانس گروهادرمؤلفههای سخت رویی- 115
جدول 4-11- خلاصه آزمون تحلیل واریانس چند متغیره جهت مقایسه سخت رویی دانشآموزان ایرانی و افغانی- 115
جدول4-12- آزمون کواریانس یک راهه درمتن Manova برای مقایسه مؤلفههای سخت کوشی– 116
فهرست نمودارها | |
عنوان | صفحه |
نمودار 2-1- چارچوب نظریه اسناد 39
نمودار 2-2- دیدگاه اسنادی انگیزش کارکنان- 40
نمودار 2-3 – سطوح مختلف هوش– 51
نمودار 4-1- نمودار ستونی میانگین زیر مقیاسهای هوش معنوی بر اساس قومیت– 107
نمودار 4-2- نمودار میانگین سبکهای اسنادی دانشآموزان ایرانی و افغانی- 108
نمودار 4-3- نمودار ستونی میانگین سخت رویی دانشآموزان افغانی و ایرانی- 109
فهرست اشکال | |
عنوان | صفحه |
شکل 2-1- تقسیم بندی انواع هوش– 50
چکیده
پژوهش از نظر هدف، جزو پژوهشهای کاربردی و از نظر روش اجرا، جزو پژوهشهای علی مقایسهای (پس رویدادی) است. در