پایان نامه مقایسه سلامت عمومی و احساس تنهایی در مادران کودکان با ناتوانیهای تحولی ارسال شده در 3 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی عنوان مقایسه سلامت عمومی و احساس تنهایی در مادران کودکان با ناتوانی های تحولی استاد مشاور دکتر ستاره شجاعی شهریور ماه 1394 برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است) چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه سلامت عمومی و احساس تنهایی در مادران دانشآموزان با ناتوانیهای تحولی (مادران دانشآموزان با اختلالهای طیف اتیسم، با کمتوانذهنی و با ناتوانی یادگیری) در شهر شیراز بود. حجم نمونه این پژوهش شامل 135 نفر از مادران کودکان با ناتوانیهای تحولی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند از مراکز و مدارس ناحیه 1 آموزش و پرورش شیراز انتخاب شدند. به منظور سنجش سلامت عمومی از پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی و برای سنجش احساس تنهایی از مقیاس 38 سؤالی احساس تنهایی استفاده شد. دادههای گردآوری شده با بهره گرفتن از تحلیل واریانس یکراهه برای نمره کل سلامت عمومی و احساس تنهایی و تحلیل واریانس چند متغیره برای خرده مقیاسهای سلامت عمومی و احساس تنهایی تحلیل شدند. تحلیل دادها نشان داد که از نظر احساس تنهایی تفاوت معنیداری بین مادران کودکان کمتوانیذهنی با مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری وجود داشت. از نظر ابعاد احساس تنهایی، تنها در احساس تنهایی ناشی از ارتباط با دوستان مادران کودکان با ناتوانی یادگیری با هر دو گروه مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان طیف اتیسم تفاوت معنیداری داشتند (05/0P<). در ارتباط با سلامت عمومی نیز مادران کودکان با ناتوانی یادگیری با هر دو گروه مادران کودکان کمتوانذهنی و مادران کودکان طیف اتیسم تفاوت معنیداری را نشان دادند. در ارتباط با ابعاد سلامت عمومی در ابعاد نشانههای جسمی، نشانههای اضطراب و نشانههای اختلال در کارکرد اجتماعی تفاوت معنیداری بین مادران وجود داشت. در ارتباط با نشانههای افسردگی تفاوتی بین گروههای مادران به دست نیامد. بنابراین پیشنهاد میشود با طراحی و اجرای برنامههای مداخلهای جهت بهبود سلامت عمومی و احساس تنهایی مادران کودکان با ناتوانیهای تحولی به ویژه مادران کودکان با ناتوانی یادگیری اقدام شود. کلیدواژهها: مادران، سلامت عمومی، احساس تنهایی، ناتوانی تحولی. فهرست مطالب فصل اول: 1 بیان مسأله. 1 1-1-مقدمه. 2 1-2-بیان مسئله. 3 1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش. 5 1-4-اهداف پژوهش. 6 1-4-1-هدف کلی 6 1-4-2-اهداف جزئی 6 1-5-سوالهای پژوهش. 7 1-6-تعریف مفهومی متغیرها 7 1-6-1-سلامت عمومی 7 1-6-2- احساس تنهایی 7 1-6-3- اختلالهای طیف اتیسم. 8 1-6-4- کمتوانیذهنی 8 1-6-5- ناتوانی یادگیری 9 فصل دوم: 10 ادبیات تحقیق. 10 2-1-مبانی نظری 11 2-1-1- ناتوانیهای تحولی 11 2-1-2- اختلالهای طیف اتیسم. 13 2-1-2-1- ویژگیهای دانشآموزان با اختلالهای طیف اتیسم. 13 2-1-2-2-میزان شیوع. 14 2-1-2-3-سبب شناسی 14 2-1-2-3-1-عوامل ژنتیکی 15 2-1-2-3-2-عوامل زیست-شیمیایی 15 2-1-2-3-3-عوامل عصب-فیزیولوژیکی 15 2-1-2-3-4-عوامل شناختی 16 2-1-2-3-5-عوامل خانوادگی 16 2-1-2-4-طبقهبندی اختلالهای طیف اتیسم. 17 2-1-3- کمتوانیذهنی 17 2-1-3- 1- ویژگیهای دانشآموزان کمتوانذهنی 18 2-1-3-2-میزان شیوع. 19 2-1-3-3-سببشناسی 19 2-1-3-4- طبقه بندی کمتوانیذهنی 20 2-1-4-ناتوانی یادگیری 20 2-1-4-1- ویژگیهای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری 21 2-1-4-2-میزان شیوع. 22 2-1-4-3-سببشناسی 22 2-1-4-4-طبقهبندی کودکان با ناتوانی یادگیری 23 2-1-5-مسائل و چالشهای خانواده های افراد با ناتوانیهای تحولی 24 2-1-5-1- مسائل و چالشهای خانواده های کودکان با اختلالهای طیف اتیسم. 25 2-1-5-2- مسائل و چالشهای خانواده های کودکان با کمتوانیذهنی 26 2-1-5-3- مسائل و چالشهای خانواده های کودکان با ناتوانی یادگیری 27 2-1-6- مسائل و چالشهای مادران کودکان با ناتوانیهای تحولی 28 2-2-پیشینه پژوهش. 30 2-2-1 پیشینه داخلی 30 2-2-2 پیشینه خارجی 35 2-2-3-نتیجهگیری از پژوهشهای پیشین 42 فصل سوم: 44 روش تحقیق. 44 3-1-طرح تحقیق 45 3-2-متغیرهای تحقیق 45 3-3-جامعه آماری 45 3-4-نمونه و روش نمونه گیری 45 3-5-تعریف عملیاتی متغیرها 46 3-6-ابزار پژوهش. 47 3-6-1- پرسشنامه سلامت عمومی 47 3-6-2- مقیاس احساس تنهایی 48 3-7-شیوهی اجرای پژوهش. 48 3-8-روش تجزیه و تحلیل 49 فصل چهارم: 50 نتایج. 50 4-1-یافتههای توصیفی: 51 4-1-1-ناتوانیهای تحولی 51 4-1-2-سن مادران. 52 4-1-3-تحصیلات مادران. 53 4-1-4-شغل مادران. 54 4-1-5-سن همسر. 55 4-1-6-تحصیلات همسر. 56 4-1-7-شغل همسر. 57 4-1-8-جنسیت فرزند با نیاز ویژه. 58 4-1-9-سن فرزند با نیاز ویژه. 58 ادامه خواندن