برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه. 2
بیان مسئله 4
اهمیت و ضرورت مسئله. 6
اهداف پژوهش 7
فرضیه های پژوهش. 8
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش 9
فصل دوم : پیشینه نظری و پژوهشی
مقدمه. 12
پیشینه نظری. 12
الف : شادمانی . 12
ب : رضایت شغلی. 29
پیشینه پژوهش 41
تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 42
تحقیقات انجام شده در داخل از کشور48
جمع بندی 57
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
مقدمه. 59
طرح پژوهش 59
جامعه آماری. 59
روش نمونه گیری 59
ابزار اندازه گیری62
روش اجرای پژوهش. 65
روش آماری تحلیل اطلاعات. 65
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه . 68
یافته های استنباطی. 69
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
خلاصه تحقیق 85
بحث و نتیجه گیری 86
دستاورهای اصلی پژوهش. 93
محدودیت های پژوهش . 93
پیشنهادات . 93
منابع و مآخذ 95
پیوست ها
الف ) پرسشنامه رضایت شغلی . ׀
ب ) پرسشنامه شادکامی آکسفورد . ᴠ
چکیده انگلیسی . ׀׀ᴠ
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1 : فراوانی و درصد گروه بندی رضایت شغلی معلمان مدارس اسثتنائی و عادی. 60
جدول 3-2 : فراوانی و درصد گروه بندی سن معلمان مدارس اسثتنائی و عادی 60
جدول 3-3 : فراوانی و درصد توزیع جنس معلمان مدارس اسثتنائی و عادی 61
جدول 3-4 : فراوانی و درصد گروه بندی سابقه شغلی معلمان مدارس اسثتنائی و عادی. 61
جدول 3-5 : فراوانی و درصد توزیع وضعیت تاهل معلمان مدارس اسثتنائی و عادی. 62
جدول4-1: آزمون تی مستقل برای مقایسه میزان شادمانی معلمان مدارس استثنائی و عادی 69
جدول4-2 : آزمون تی مستقل برای تعیین تفاوت میان میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی. 71
جدول4-3 : اطلاعات توصیفی مربوط به شادمانی معلمان استثنائی و عادی بر حسب جنسیت 72
جدول4-4: آزمون تحلیل واریانس دو طرفه برای تعیین تعامل معنیدار بین گروه و جنسیت بر میزان شادمانی معلمان استثنائی و عادی 73
جدول4-5 : اطلاعات توصیفی مربوط به رضایت شغلی معلمان استثنائی و عادی بر حسب جنسیت 77
جدول4-6 :آزمون تحلیل واریانس دو طرفه برای مقایسه رضایت شغلی معلمان استثنایی و عادی بر حسب جنسیت . 78
جدول4-7: تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسه شادمانی بر حسب سابقه شغلی 80
جدول 4-8 : آزمون تعقیبی شفه برای تعیین تفاوت بین سلامتی و کارآمدی معلمان با سوابق خدمت 82
جدول4-9 : تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسه رضایت شغلی با توجه به سابقه شغلی 83
فهرست نمودارها
نمودار 4-1:تعامل بین گروه و جنسیت بر میزان شادمانی معلمان مدارس استثنائی و عادی.76
نمودار 4-2:تعامل بین گروه و جنسیت بر رضایت شغلی معلمان مدارس استثنایی و عادی79
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسه شادمانی و رضایت شغلی معلمان استثنایی و عادی آموزش و پرورش شهرستان شیراز در سال تحصیلی 90-89 انجام گردید . نمونه این پژوهش در مجموع 185 نفر از معلمان شامل 53 معلم مرد استثنائی و 41 معلم زن استثنائی و نیز 61 معلم مرد عادی و 30 معلم زن عادی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان جامعه پژوهش انتخاب شدند . ابتدا پرسشنامه های شادمانی آکسفورد و رضایت شغلی مقیمی اجرا گردید . تحلیل نتایج با بهره گرفتن از آزمون t و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و دو طرفه و آزمون تعقیبی شفه نشان دادند که میزان شادمانی معلمان مدارس استثنائی بیش از معلمان مدارس عادی می باشد و این تفاوت معنی دار می باشد . بین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی و عادی تفاوت معنا داری وجود نداشت . بین میزان شادمانی معلمان زن و مرد مدارس استثنائی و عادی تفاوت معنادار وجود ندارد . بین میزان رضایت شغلی معلمان زن و مرد مدارس استثنائی و عادی تفاوت معناداری مشاهده نشد و تاثیر تعاملی گروه در جنسیت بر رضایت شغلی نیز معنیدار نبود . بین سابقه شغلی معلمان مدارس استثنائی با شادمانی آنها در کل تفاوت معنا دار وجود ندارد و تنها مولفه های سلامتی و کارآمدی تفاوت معنا داری ایجاد کردند. بین میزان رضایت شغلی معلمان مدارس استثنائی با سابقه کاری مختلف تفاوت معناداری مشاهده نشد .
کلید واژه ها : شادمانی ، رضایت شغلی
مقدمه
در اواخر قرن بیستم موضوع شادمانی[1] و نشاط بشر به عنوان یکی از موضوعات مورد بررسی جامعه شناسان،روان شناسان و اقتصاددانان مطرح گردید. شادمانی پدیده ای است که شامل مقوله های گسترده ای از قبیل پاسخهای هیجانی، حوزه های رضایت و قضاوت های کلی از زندگی می شود و به این واقعیت اشاره دارد که مردم زندگی خود را چگونه ارزیابی می کنند و نیز متغیرهایی از قبیل رضایت از کار، رضایت از وضعیت زناشویی، فقدان افسردگی[2] و وجود عواطف مثبت را در بر می گیرد. شادمانی تا حدودی ارثی است و با برخی صفات شخصیتی ارتباط دارد. تعدادی از این صفات نیز ثابت هستند، اما این بدان معنی نیست که شادمانی غیر قابل تغییر است. یکی از مهمترین این صفات برونگرایی است که از طریق تجارب مثبت منظم با دوستان و در محل کار افزایش می یابد (جعفری و همکاران ،1382) .