عنوان
بررسی اثربخشی نرم افزارهای تشخیص صدا بر یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه
بهمن 1392
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده 1
فصل اول کلیات پژوهش. 2
مقدمه. 3
بیان مسأله. 4
ضرورت انجام پژوهش. 6
اهداف پژوهش. 7
هدف اصلی 7
اهداف فرعی 7
سؤالات پژوهش. 8
سؤال اصلی 8
سؤالهای فرعی 8
فرضیههای پژوهش. 8
فرضیه اصلی 8
فرضیههای فرعی 8
تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش. 9
تعاریف مفهومی 9
نرم افزار تشخیص صدا 9
مهارت گفتاری 9
مهارت خواندن. 9
مهارت نوشتاری 10
تعاریف عملیاتی 10
نرم افزار تشخیص صدا 10
اثر بخشی 11
مهارت شنیداری 11
مهارت گفتاری 11
مهارت خواندن. 11
مهارت نوشتن 11
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش. 12
پیش درآمد. 13
مبانی نظری 13
رسانههای الکترونیک. 13
انواع رسانه ها 14
انواع رسانههای الکترونیک. 14
فراگیری رسانههای الکترونیک. 14
رایانه. 15
کاربرد رسانه ها 15
اهمیت استفاده از رسانههای الکترونیک. 16
فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش. 17
تأثیر فناوریهای نوین بر پیشرفت دانش آموزان. 18
تأثیر فناوریهای نوین بر انگیزش دانش آموزان. 18
معرفی و کارکرد نرم افزار تشخیص صدا 19
گزارش طرح نرمافزار فناوری بازشناسی گفتار. 24
استخراج ویژگیها از سیگنال صدا 24
بازشناسی الگوها 25
ترکیب و تشخیص صحبت. 26
آینده فناوریهای پردازش صحبت. 27
فناوری مولد و فناوری اطلاعاتی 28
جامعه اطلاعاتی 29
تأثیر فناوری اطلاعات بر نظام آموزشی 31
لزوم آموزش افزارها و مهارتهای فناوری اطلاعات. 32
لزوم آموزش زبان انگلیسی 33
پیشینه پژوهش. 37
فصل سوم روش اجرای پژوهش. 40
پیش درآمد. 41
روش پژوهش. 41
نوع پژوهش. 42
جامعه آماری 43
نمونه، روش نمونه گیری و برآورد حجم نمونه. 43
بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی 44
متغیرهای مورد مطالعه. 44
آزمون پیشرفت درسی زبان. 45
روایی ابزار پژوهش. 45
پایایی ابزار پژوهش. 45
شیوه اجرای پژوهش. 46
روش تجزیه و تحلیل داده ها 46
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 47
پیش در آمد فصل چهارم. 48
آمار توصیفی 48
فرضیه اصلی 54
فرضیه اول. 55
فرضیه دوم. 57
فرضیه سوم. 58
فرضیه چهارم. 59
فصل پنجم نتیجه گیری وپیشنهادات. 64
پیش درآمدفصل پنجم. 65
خلاصه یافته های پژوهش. 65
بحث در نتایج 67
محدودیتهای پژوهش. 70
محدودیت های کلی پژوهش. 70
پیشنهادها 71
پیشنهادهای پژوهشی 71
فصل ششم منابع. 73
فهرست جدولها
عنوان شماره صفحه
جدول 1 جدول فراوانی مربوط به تعداد نمونه به تفکیک رشته تحصیلی 49
جدول 2 میانگین نمره دانشآموزان با توجه به نوع آزمون و رشته تحصیلی 49
جدول 3 جدول فراوانی مربوط به نمره پیش آزمون در چهار طبقه تعیین شده 50
جدول 4 جدول فراوانی مربوط به نمره پس آزمون در چهار طبقه تعیین شده 51
جدول 5 توافقی بین نمره کل پیش آزمون و پس ازمون با توجه به چهار دسته بندی انجام شده 53
جدول 6 آزمون مربوط به تجانس بین پیش آزمون و پس ازمون. 54
جدول 7 مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون در سطح معنی داری 5%. 54
جدول 8 مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون مهارت نوشتاری در سطح معنی داری 5%. 56
جدول 9 مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون مهارت خواندن در سطح معنی داری 5%. 57
جدول 10 مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون مهارت شنیداری در سطح معنی داری 5%. 58
جدول 11 مقایسه ی بین پیش آزمون و پس ازمون مهارت صحبت کردن در سطح معنی داری 5%. 59
جدول 12 جداول انالیز واریانس مربوط به تاثیر رشته تحصیلی بر اختلاف بین پیش ازمون و پس ازمون درچهار مولفه آزمون و نمره نهایی در سطح معنی داری 5%. 61
جدول 13 آزمون همگنی واریانس ها در سه جامعه تعریف شده بر اساس مولفه های آزمون. 62
جدول 14 آزمون برابری دو به دو میانگین ها مربوط به تفاضل بین پیش آزمون و پس آزمون با توجه به رشته تحصیلی و جداول 5 و 6. 63
فهرست شکلها
عنوان شماره صفحه
شکل 1 نمودار متناظر جدول 4. 52
شکل 2 نموار متناظر اطلاعات جدول شماره 3. 52
شکل 3 هیستو گرام مربوط به نمره پیش آزمون. 52
شکل 4 هیستو گرام مربوط به نمره پس آزمون. 52
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی استفاده از نرمافزارهای تشخیص صدا بر میزان یادگیری زبان انگلیسی دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهر کرمانشاه میباشد که با روش شبه آزمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه میباشد که با بهره گرفتن از روش نمونه گیری خوشهای از بین کلیه دبیرستانهای شهر کرمانشاه یک دبیرستان با تعداد 230 دانشآموز در پایه سوم و سه گروه علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی به طور تصادفی انتخاب گردید. هر رشته تحصیلی با توجه به فراوانی آن در ناحیه، مورد آزمایش قرار گرفت. در این آزمایش ابتدا یک پیش آزمون اجرا و سپس از نرمافزار تشخیص صدا برای آموزش زبانانگلیسی آنها استفاده و در نهایت میزان یادگیری آنان مورد آزمون قرار گرفت و نتیجه حاصل با بهره گرفتن از روش مقایسههای زوج شده(آزمون تی-استیودنت) با نتیجه پیش آزمون مقایسه گردید. نتایج حاصل نشان گر میزان پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان دوره متوسطه در سطح معنی داری 5% بود.
کلید واژه: زبان انگلیسی، نرم افزار تشخیص صدا، مقطع متوسطه، میزان یادگیری.
فصل اول
کلیات پژوهش
فصل اول
کلیات پژوهش
مقدمه
استفاده از رایانه در یادگیری به طور وسیع مورد بحث قرار گرفته و بیشتر توجه به نقش رایانه در کلاسهای درس مخصوصا برای