برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
چکیده فارسی 1
فصل اول: کلیات پژوهش 3
1-1- مقدمه: 3
1-2- بیان مساله. 5
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 6
1-4- اهداف تحقیق 6
1-4-1- هدف اصلی. 6
1-4-2- اهداف جزئی. 7
1-5- سوالات یا فرضیههای تحقیق 7
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها: 8
فصل دوم: گستره نظری و عملی پژوهش 11
2-1- مقدمه. 11
2-2- اهداف پیشرفت. 11
2-2- 1- هدفها 11
2-2-2- انگیزش پیشرفت. 11
2-2-3- رابطه سطح دشواری تکلیف و انگیزش پیشرفت. 13
2-2-4- تعاریف اهدافپیشرفت. 13
2-2-5- جهتگیری هدف. 14
2-2-6- انگیزه هدف. 15
2-2-7- نظریه ها و مدل های مطرح شده در جهتگیری اهداف پیشرفت. 16
2-2-8- مدل نیکولز. 18
2-2-9- مدل ایمز وآرچر. 18
2-2-10- مدل سه بخشی الیوت و چارچ، الیوت و هاراکیویکز. 19
2-2-11- مدل2×2 الیوت و مک گریگور. 20
2-3- شخصیت. 22
2-3-1- تعریف های شخصیت. 22
2-3-2- رویکرد روانکاوی 23
2-3-3- مراحل تحول شخصیت در نظریه فروید. 25
2-3-4- رویکرد نوروانکاوی 27
2-3-5- نظریه کارل یونگ 27
2-3-6- نظریه آلفرد آدلر. 29
2-3-7- نظریه کارن هورنای 30
2-3-8- نظریه اریک فروم. 32
2-3-9- نظریه سالیوان. 33
2-3-10- نظریه هنری موری 33
2-3-11- رویکرد عمر و نظریه اریک اریکسون. 34
2-3-12- رویکرد صفت: وراثت شخصیت. 36
2-3-13- نظریه گوردون آلپورت. 38
2-3-14- نظریه ریموند کتل 40
2-3-15- نظریه هانس آیزنک 43
2-3-16- مدل پنج عاملی شخصیت. 48
2-3-17- ارتباط شخصیت با انگیزش و اهداف پیشرفت. 51
2-4- کمالگرایی 52
2-4-1- کمالگرایی از نگاه متقدمین روانشناسی 53
2-4-2- تعریفهای کمالگرایی 53
2-4-3- کمالگرایی بهنجار و نابهنجار. 54
2-4-4- الگوی سه بُعدی کمالگرایی 55
2-4-5- علتشناسی 56
2-4-6- رابطه کمالگرایی با هدفگرایی و انگیزهی پیشرفت. 57
2-4-7- ارتباط کمالگرایی با شخصیت. 58
2-5- رضایت تحصیلی 58
2-5-1- بهزیستی روانشناختی، روانشناسی مثبتنگر و رضایتمندی 58
2-5-2- مدل شش عاملی ریف در تبیین بهزیستی روانشناختی 59
2-5-3- مدل بهزیستی ذهنی داینر. 59
2-5-4- مفهوم رضایتمندی 60
2-5-5- مدل سه بعدی احساس خوشبختی(بهزیستی) ذهنی 60
2-5-6- رضایت تحصیلی و رضایت از زندگی 61
2-5-7- تعاریف رضایت از زندگی 61
2-5-8- دیدگاه عینی و فاعلی در بررسی کیفیت زندگی 62
2-5-9- تفاوت جنسیتی در رضایت از زندگی 63
2-5-10- تأثیر عوامل درونی و بیرونی بر رضایت از زندگی 63
2-5-11- تعاریف رضایت تحصیلی 63
2-5-12- عوامل فردی و محیطی مؤثر بر رضایت تحصیلی 64
2-5-13- مدل شناختی- اجتماعی در تبیین رضایت تحصیلی 64
2-5-14- ارتباط رضایت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و عملکرد. 66
2-6- مروی بر پژوهشهای مرتبط انجام شده در داخل و خارج کشور. 68
2-6-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور. 68
2-6-2- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور. 70
فصل سوم: روش شناسی پژوهش 74
3-1- مقدمه: 74
3-2- طرح پژوهش: 74
3-3- جامعه، نمونه، روش نمونهگیری و اجرا 74
3-4- ابزار پژوهش: 75
3-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها 78
فصل چهارم: یافتههای پژوهش 80
4-1- مقدمه: 80
4-2- بخش اول: اطلاعات توصیفی 80
4-3- بخش دوم: اطلاعات استنباطی 81
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری. 87
5-1- بحث و نتیجه گیری: 87
5-2- محدودیت های پژوهش: 96
5-3- پیشنهادهای پژوهش: 96
فهرست منابع. 98
الف) منابع فارسی. 98
ب) منابع لاتین. 102
ضمیمه: نمونه پرسشنامهها 104
چکیده انگلیسی 108
چکیده فارسی
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش اهداف پیشرفت، کمال گرایی و شخصیت در پیشبینی رضایتتحصیلی دانشآموزان انجام شد. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی است. 330 نفر (159 پسر و 171 دختر) از دانشآموزان دختر و پسر پایههای سوم و چهارم (پیشدانشگاهی) مقطع متوسطه شهر ورامین با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و به سؤالات پرسشنامههای؛ سنجش جهتگیریهای هدفی میدگلی، مقیاس کمالگرایی هویت و فلت، پرسشنامه پنج عامل شخصیتی نئو (فرم کوتاه) و خرده مقیاس رضایت از مدرسه هیوبنر پاسخ دادند. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی؛ برونگرایی، سازگاری، گشودگی، مسئولیتپذیری؛ اهداف تبحری و اهداف عملکردی و کمالگرایی خودمدار با رضایتتحصیلی رابطه مثبت معنادار و بین روانرنجورخویی با رضایت تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. در نتیجه تحلیل رگرسیون با روش گام به گام مشخص شد که متغیرهای؛ ویژگی شخصیتی گشودگی و اهداف تبحری به عنوان بهترین پیشبین برای رضایت تحصیلی عمل میکنند. یافتههای این پژوهش وجود ارتباط بین اهداف پیشرفت، کمالگرایی و ویژگیهای شخصیتی با رضایت تحصیلی را نشان داد. بنابراین می توان اهداف پیشرفت، کمالگرایی و ویژگیهای شخصیتی را به عنوان متغیرهای پیشبین و مؤثر در میزان خشنودی و رضایت از تحصیل دانش آموزان در نظر گرفت.
واژههای کلیدی: اهداف پیشرفت، شخصیت، کمالگرایی، رضایت تحصیلی، اهداف تبحری
1-1- مقدمه:
جوامع بشری در گذر تاریخ برای پاسخگویی به نیازهایشان چند نهاد عمده اجتماعی را پدید آوردهاند که در کنار اقتصاد، سیاست،