برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نقش تاب آوری و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی در پیش بینی رفتارهای پر خطر دانشجویان بود. روش پژوهش انتخاب شده در این تحقیق همبستگی میباشد. روش تحقیق جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه تهران می باشد که در سال تحصیلی 94-93 در دانشگاههای تهران مشغول به تحصیل می باشند. نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران می باشند که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تاب آوری، پرسشنامه راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و مقیاس رفتارهای پر خطر استفاده شد. برای تحلیل دادههای این پژوهش از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه ورود و گام به گام استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تابآوری و رفتارهای پر خطر دانشجویان و همچنین بین راهبردهای نظم جویی شناختی- هیجانی با رفتارهای پر خطر رابطه معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که تابآوری و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی قادر به پیش بینی رفتارهای پر خطر دانشجویان هستند. نتایج رگرسیون چند متغیری نشان داد که تاب آوری با ضریب رگرسیون 574/0 وارد معادله رگرسیون شد و به تنهایی 32 درصد از رفتارهای پرخطر دانشجویان را پیش بینی می کند. در مرحله بعد تک تک مولفه های تنظیم شناختی– هیجانی وارد معادله رگرسیونی شدند و در مجموع 63/0 درصد از رفتارهای پرخطر دانشجویان را پیش بینی می کنند. به طور کلی با نگاهی به یافتههای تحقیق حاضر میتوان گفت با توجه به اینکه بین تابآوری و راهبردهای نظم جویی شناختی با رفتارهای پر خطر دانشجویان رابطه وجود دارد، بهتر است که به آموزشهای ویژه به این دانشجویان و اقدامات پیشگیرانهی جهت کاهش رفتارهای پر خطر آنها توجه شود. زیرا این متغیرها کمک کننده خوبی در زمینهی درمان مناسب تر و حمایت بهتر از آنها میباشد.
واژههای کلیدی: تاب آوری، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی، رفتارهای پر خطر و دانشجویان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق . 1
- مقدمه 2
- بیان مسئله . 2
- ضرورت واهمیت تحقیق . 5
- اهداف پژوهش .6
- فریضه پژوهش .6
- تعریف مفهومی وعملیاتی متغییرها 6
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش .9
2-1 مقدمه .10
2-2 مفهوم تاب آوری .10
2-2-1 تبیین رفتارهای پر خطر 13
2-2-2 دیدگاهای اجتماعی فرهنگی رفتارهای پر خطر 15
2-3 متغیرهای شناختی وشخصیتی 16
2-4 هیجان . 17
2-5 نظم جویی شناختی هیجانی 18
2-5-1 پایه های عصبی نظم جویی هیجان . 23
2-5-2 مبانی زیستی نظم جویی شناختی هیجانی 26
2-5-3 راهبردهای شناختی نظم جویی هیجانی 27
2-5-4 حوزه های نظم جویی شناختی هیجانی . 27
2-6 مفهوم تاب آوری 28
2-7 عوامل مؤثر بر انعطاف پذیری 33
2-6-1 پیش بینی کننده های تاب آوری . 34
2-6-2 ویژگی افراد تاب آور 35
2-6-3 توصیه هایی جهت تاب آوری 35
2-7 پیشینه تحقیق 35
2-7-1 مطالعات داخلی . 35
2-7-2 مطالعات خارجی . 35
فصل سوم : روش پژوهش 43
3-1 مقدمه . 44
3-2 روش تحقیق . 44
3-3 جامعه آماری ، حجم نمونه ، روش نمونه گیری . 44
3-3-1 روش جمع آوری اطلاعات 45
3-3-2 ابزار تحقیق 46
3-3-3 روش ها و ابزار تجزیه تحلیل داده ها 48
فصل چهارم : تجزیه تحلیل آماری . 49
4-1 مقدمه . 50
4-2 یافته های جمعیت شناختی . 51
4-3 یافته های توصیفی . 54
4-4 یافته های استنباطی 56
4-5 آزمون فرضیه های پژوهش 57
4-6 پیش فرض های الگویابی معادلات ساختاری . 63
فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری . 67
5-1 مقدمه . 68
5-2 تحلیل یافته های استنباطی 68
5-3 پیشنهادات تحقیق . 77
5-4 محدودیت های تحقیق 78
منابع . 80
پیوست ها 84
- مقدمه
یکی از قشرهایی که در معرض رفتارهای پر خطر می باشند، دانشجویان هستند. دانشجویان معمولاً در محدوده سنی 18ـ26 سال قرار میگیرند. بسیاری از آنها بلافاصله پس از پایان دوره دبیرستان، تحصیلات دانشگاهی را آغاز کردهاند، همچنان که بسیاری نیز برای اولین بار از خانه و والدین دور شده اند. این سبک زندگی سبب میشود که دانشجویان برحسب میزان سلامت شان با انواعی از تجربه های جدید روبهرو شوند و این در حالی است که از الگوی مناسبی بهرهمند نیستند (ردیکان[1]، 2004) و آن ها را در معرض انواع آسیب های روحی و جسمی و رفتارهای پرخطر قرار می دهد. رفتارهای پرخطر شامل رفتارهایی هستند که زندگی دیگران را مختل کرده و ممکن است به اشخاص و یا اموال آنان آسیب برسانند و شامل رفتارهایی است که معمولا تحت عنوان بزهکاری دسته بندی می شوند (ماستن[2]،1991) ارائه اصطلاح سندروم رفتار مشکل ساز برای افراد در معرض رفتار پر خطر، مقوله های رفتارهای پر خطر را شامل سیگار کشیدن، مصرف مواد، الکل، رانندگی خطرناک و فعالیت جنسی زود هنگام می داند. مصرف مواد مخدر، خشونت و رفتارهای جنسی عامل بسیاری از مرگ و میرهای سنین نوجوانی و اوایل بزرگسالی است (ساترلند[3]،1998). بسیاری از رفتارهای پر خطر از قبیل مصرف سیگار، مواد و روابط جنسی نامطمئن در سنین قبل از 18سالگی اتفاق می افتند (بونانو[4]، 2010). با توجه به اینکه تاب آوری بر تمایل افراد به رفتارهای پرخطر نقش به سزایی دارد و با یکدیگر مرتبط می باشند و هرچه تاب آوری بیشتر باشد کمتر فرد به سمت رفتارهای پرخطر می رود و نیز تسلط بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی باعث کاهش رفتارهای پرخطر می شود، بنابراین در این تحقیق به بررسی نقش تاب آوری و راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی در پیش بینی رفتارهای پرخطر می پردازیم.
- بیان مسئله
در زمان های گذشته دغدغه اصلی متولیان سلامتی مردم، بیماری های عفونی بود و آنها با تنها راهکار مؤثری که به ذهنشان خطور میکرد یعنی تقویت مقاومت مردم از طریق واکسیناسیون سعی در حل مشکلات بهداشتی و سلامتی مردم را داشتند. لیکن در دورههای بعدی مشکلات و دغدغه دیگری مطرح گردید که ناشی از شرایطی بود که مردم بر اثر ورود به دوره صنعتی با آنها مواجه شدند. تحولات فرهنگی، جمعیت شناختی، سیاسی و ریشه شناسی بیماریها و مشکلاتی نظیر بیماریهای