برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
نظم جویی شناختی هیجان عامل مهمی در سازگاری با رویدادهای تنیدگی زای زندگی محسوب می شود و استفاده از راهبردهای مختلف تنظیم هیجان، تأثیر مهمی بر نحوه خروج افراد از شرایط استرس زا دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای نظم جویی شناختی هیجان در رابطه استرس و اضطراب با سلامت روان زنان متأهل است. بدین منظور طی یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، 150 نفر از زنان به شیوه تصادفی انتخاب شدند.در این پژوهش از 3 پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان (CERQ-P- short)، پرسشنامه استرس و اضطراب(DASS-21) و پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هردو متغیر استرس و نظم جویی شناختی هیجان در پیش بینی سلامت روان سهم دارند، ولی استرس سهم بسیار بیشتری در پیش بینی سلامت روان دارد (05/0p<،68/0 =b ) . به عبارتی نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین استرس و سلامت روان نقش واسطه ای دارد. همچنین متغیر اضطراب در پیش بینی سلامت روان سهم دارد (05/0p<،66/0 =b )، ولی نظم جویی شناختی هیجان سهمی در پیش بینی سلامت روان ندارد (05/0p>،06/0- =b ) . به عبارتی نظم جویی شناختی هیجان در رابطه بین اضطراب و سلامت روان نقش واسطه ای ندارد. بنابراین یافته های این پژوهش حاکی از نقش مهم و سازنده نظم جویی شناختی هیجان در رابطه با استرس و سلامت روان زنان متأهل می باشد.
واژگاان کلیدی: نظم جویی شناختی هیجان، استرس، اضطراب، سلامت روان، زنان متأهل
فهرست مطالب
فصل اول کلیات پژوهش
1-1مقدمه. 2
2-1 بیان مسئله. 3
3-1 ضرورت و اهمیت پژوهش. 4
4-1فرضیه های پژوهش. 5
5-1 متغیر های پژوهش. 5
6-1 هدف پژوهش. 5
7- 1 سؤالات پژوهش. 6
8-1 تعاریف مفهومی متغیرها 6
9-1 تعاریف عملیاتی متغیرها 6
فصل دوم گستره نظری و پیشینه پژوهش
1-2 ادبیات پژوهش. 8
1-1-2 تعریف استرس. 8
2-1-1-2 واکنش به فشار روانی( استرس) 9
1-2-1-1-2 واکنش جسمانی 10
2-2-1-1-2 واکنش شناختی 10
3-2-1-1-2 واکنش رفتاری 11
4-2-1-1-2 واکنش عاطفی – هیجانی 11
3-1-1-2 نظریه های استرس و فشار روانی 12
1-3-1-1-2 نظریه های زیستی 12
2-3-1-1 -2 نظریه ضعف جسمانی 12
3-3-1-1-2 نظریه واکنش اختصاصی 12
4-3-1-1 -2 نظریه های روان کاوی 13
4-1-1-2 اثرات جسمانی استرس. 13
5-1-1-2 اثرات استرس بر کنشوری های فرد. 14
1-2-1-2 تعریف اضطراب. 14
3-2-1-2 انواع اضطراب از نظر ویژگی های فردی 15
4-2-1-2 دیدگاه های نظری اضطراب. 16
1-4-2-1-2 دیدگاه فرهنگی- اجتماعی 16
2-4-2-1 -2 دیدگاه زیست شناختی 16
3-4-2-1-2 دیدگاه شناختی نگر. 16
4-4-2-1-2 دیدگاه رفتاری نگر. 17
5-4-2-1 -2 دیدگاه های انسانی نگر و هستی نگر. 17
6-4-2-1-2 دیدگاه روان پویایی 17
5-2-1 -2 نشانه های اضطراب در سطوح مختلف. 18
2-3-1-2 اهداف سلامت روان 19
3-3-1-2 اصول سلامت روانی 20
4-3-1 -2 مفهوم سلامت روان 23
5-3-1-2 مفهوم سلامت روانی از دیدگاه های مختلف. 24
6-3-1-2 خصوصیات افراد دارای سلامت روان 25
7-3-1 -2 مفهوم سلامت روان در نظریات روان کاوی 25
1-7-3-1-2 نظریه زیگموند فروید 25
2-7-3-1-2 نظریه کارل یونگ. 26
8-3-1 -2 مفهوم سلامت روان در نظریه های روانی- اجتماعی و زیستی – روانی 27
9-3-1-2 مفهوم سلامت روان شناختی در نظریات گشتالتی 30
1-4-1 -2 تنظیم شناختی هیجان 31
2-4-1-2 تنظیم هیجان و سلامت. 32
3-4-1-2 مفهوم واکنش هیجانی و تنظیم هیجانی 33
4-4-1-2 هیجان و نظم جویی هیجان 34
5-4-1-2 تفاوت های فردی در نظم جویی هیجان 35
6-4-1-2 رویکردهای مداخله در مشکلات هیجانی از طریق آموزش نظم جویی هیجان 36
7-4-1-2 رابطه نظم جویی هیجان و آسیب روانی 37
8-4-1-2 رابطه نظم جویی هیجان و استرس و اضطراب. 38
2-2 پیشینه پژوهش. 39
فصل سوم روش شناسی پژوهش
1-3 طرح پژوهش. 44
2-3 جامعه نمونه و روش نمونه گیری 44
3-3 شیوه اجرای پژوهش. 44
4-3 ابزار پژوهش. 44
5-3 روش نمره گذاری پرسشنامه سلامت عمومی 47
6-3 پایایی و روایی مقیاس سلامت عمومی 48
7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 49
فصل چهارم یافته ها
1-4 مقدمه. 51
2-4 تحلیل توصیفی داده ها 51
3-4 تحلیل استنباطی داده ها 56
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
1-5 مقدمه. 61
2-5 بحث و تبیین یافته های پژوهشی 62
3-5 محدودیت ها 62
4-5 پیشنهاد پژوهشی 62
5-5 پیشنهاد کاربردی 63
منابع فارسی 65
منابع انگلیسی 68
پیوست. 71
چکیده انگلیسی 81
1مقدمه
اینگونه به نظر می رسد که تعارضها، شکستها و فقدانها، سلامت انسان را تهدید می کنند، اما انسان توانایی فوقالعاده ای برای نظم جویی این هیجانهای برانگیخته شده دارد. تلاش برای نظم جویی هیجان ها[1] ، به طور گستردهای تعیین کننده ی اثری است که این مشکلات بر بهزیستی روانی و جسمانی ما دارند(گروس[2]، 1998). الگوهای نظری نشان داده اند که نظم جویی موفق هیجانها با نتایجی همچون بهزیستی، پیشرفت در روابط، تحصیل و کار همراه هستند( جان[3] و گروس، 2004). در مقابل، ناتوانی در نظم جویی هیجانها موجب اختلال هایی همچون اختلال شخصیت مرزی، اختلال افسردگی اساسی، اختلال دوقطبی، اختلال اضطراب فراگیر و اختلال اضطراب اجتماعی می شود( آلداو، نولن و هوکسما[4]، 2010).
اهمیت عملکرد انطباقی هیجان ها، موجب ظهور پژوهش هایی با تاریخچه های طولانی در این زمینه شده است. مطالعه ی کنترل شناختی هیجان سه پیشگام عمده در متون روانشناسی دارد(اکسنر و گروس، 2005). اولین پیشگام، رویکرد روان تحلیل گری است که قلمرویی مهم برای مطالعه ی معاصر نظم جویی هیجان است. فروید[5] بر دو نوع تنظیم اضطراب تاکید دارد، یکی از آنها اضطراب مبتنی بر واقعیت[6] است و در زمانی که خواسته های موقعیتی من[7] را در هم می شکند،افزایش می یابد. نوع دوم، اضطراب مربوط به تعارضهای میان بن[8] و فرامن[9] می باشد و زمانی که تکانه های قوی برای ابراز شدن فشار می آورند، افزایش می یابد. پیشگام دوم، نظریه پردازان استرس و روش