برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
Contents
چکیده 1
فصل یکم: مقدمه پژوهش
مقدمه. 3
بیان مسأله. 6
اهمیت و ضرورت پژوهش 10
اهداف پژوهش 12
هدف اصلی 12
اهداف فرعی 12
فرضیه های پژوهش 12
تعریف متغیر ها 12
تعاریف مفهومی 12
فصل دوم: پیشینه تحقیق
بهزیستی روانشناختی و سلامت روان. 15
مکتب روانشناسی مثبتنگر. 19
حوزه های اصلی روانشناسی مثبتنگر. 20
حوزه های تحقیقاتی روانشناسی مثبت نگر. 22
کاربردهای روانشناسی مثبت. 23
روان درمانی مثبت. 24
رواندرمانی مثبت ودرمان وجودی (اگزیستانسیال). 25
درمان مثبت یا متمرکز بر راه حل یا متمرکز بر فرآیند 26
هدف روانشناسی مثبتنگر. 27
بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن. 28
مدل ریف در خصوص بهزیستی روانشناختی 29
تعریف مقابله. 31
تدابیر و منابع مقابله ای 32
سبک مقابله مسأله مدار. 33
سبک های مقابله ای هیجان مدار. 34
مقابله های ناکار آمد و غیر مفید. 35
انواع مقابله و کارکردهای آن. 35
منابع یا عوامل بیرونی 36
مقابله رویکردی- شناختی 37
مقابله رویکردی- رفتاری 37
مقابله اجتنابی – شناختی 37
مقابله اجتنابی- رفتاری 38
کیفیت زندگی 38
تعریف کیفیت زندگی 39
کیفیت زندگی 40
اصول اساسی کیفیت زندگی 41
عوامل موثر بر کیفیت زندگی 43
ابعاد کیفیت زندگی 44
پیشینهی پژوهشی 45
پیشینه داخلی 45
پیشینه خارجی 49
فصل سوم:روش پژوهش
روش تحقیق 53
متغیرها 53
جامعه آماری 53
حجم نمونه و روش نمونه گیری 53
ابزارهای پژوهش 54
پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف 54
پرسشنامه سبک مقابله ای موس و بلینگز. 55
روش نمره گذاری پرسشنامه پاسخ های مقابله ای 55
پرسشنامه کیفیت زندگی 56
روش اجرای پژوهش 56
روش آماری تحلیل داده ها 56
فصل چهارم:یافته های پژوهش
یافته های توصیفی پژوهش 58
یافته های استنباطی پژوهش 60
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری 72
بین بهزیستی روانشناختی با سبک مقابلهای رابطه وجود دارد. 73
بین بهزیستی روانشناختی با کیفیت زندگی رابطه وجود دارد. 74
محدودیتهای پژوهش 75
پیشنهادات. 75
پیشنهادات کاربردی 75
پیشنهادات پژوهشی 76
منابع 77
الف) فارسی 77
ب)منابع لاتین 79
پیوست. 81
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین پیش بینی بهزیستی روانشناختی افراد بر اساس کیفیت زندگی و مهارتهای مقابلهای در دانشجویان انجام شد. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود.جامعه ی پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در سال تحصیلی 94-93 می باشد. نمونه ای به حجم 250 نفر(125پسر و 125 دختر) نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. آزمودنی ها به سه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف)،سبک های مقابله ای(بلینگز) و کیفیت زندگی پاسخ دادند.دادهای پژوهش با شاخص های آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل تحلیل رگرسیون با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS-2l مورد تحلیل قرار گرفت.یافته های پژوهش نشان داد که سبک های مقابله ای کیفیت زندگی با هم توانایی پیش بینی بهزیستی روانشناختی را دارند. همچنین یافته ها نشان داد که بین بهزیستی با سبک های مقابله ای رابطه وجود دارد اما بین بهزیستی و کیفیت زندگی در دانشجویان رابطه معناداری دیده نشد. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت سبک های مقابله ای و کیفیت زندگی از متغییرهای پیش بین و مرتبط با بهزیستی روانشناختی می باشند که این نکته میتوان مورد توجه برنامه ریزی های سلامت روان قرار گیرند.
واژگان کلیدی:سبک های مقابله ای ،کیفیت زندگی، بهزیستی روانشناختی.
مقدمه
در عصر حاضر علیرغم تمامی پیشرفتهای علمی بواسطهی این که جامعهی امروزی بشر دستخوش تحولات سریع و همه جانبه بویژه از لحاظ فرهنگی و سبک زندگیست، بسیاری از افراد در مواجه با مشکلات و حتی در کنار آمدن با مسائل روتین زندگی خود، فاقد تواناییهای لازم بوده و در برابر فشارهای روانی آسیبپذیر نموده، لذا نه تنها در معرض ابتلا به انواع اختلالات جسمی و روانی قرار دارند به علاوه مؤلفههایی همچون بهزیستی[1]، رضایت از زندگی، امید،شادمانی،خوشبینی و سایر ویژگی های مثبت از این دست را که به عنوان سازههای مهم و شاخص های سلامت روان[2] در روانشناسی مثبتگرا[3] مطرحاند را کمتر تجربه میکنند. اغلب تحقیقات نیز به جای آنکه سلامت روان را بوسیلهی اثرات مثبت آن بررسی کنند، از طریق آسیب شناسی روانی، آن را ارزیابی میکنند (اینگرسول و همکاران[4]، 2001).این در حالیست که در روانشناسی علاوه بر اهمیتی که برای پیشگیری قائل میشویم به دنبال دستیابی به ویژگیها و کیفیاتی هستیم که سالم، سازگار و در یک کلام مطلوب به شمار میآیند- مواردی که نمیتوان صرفاً از طریق توجه محض به پیشگیری به آنها دست یافت- کما این که این طرز تلقی با تعریف کامل بهداشت روانی نیز مطابقت بیشتری دارد (اندرو اِ ساپینگتون[5]، 1986، ترجمه حمیدرضا برواتی، 1392). مفهوم بهزیستی روانشناختی[6] به عنوان رویکردی که روانشناسی مثبتنگر به سلامت روان در سالهای اخیر مطرح کرده بر ویژگی های مثبت و رشد توانایی های فردی تأکید داشته و در واقع بر سلامت ذهنی مثبت دلالت دارد(ریف و سینگر[7]،1998). ریف[8](1989) اظهار داشت که سلامت روانشناختی شامل آن چیزی است که فرد به لحاظ روانشناختی نیازمند فاکتورهای مختلف آن است تا با احراز آن بتواند سالم باشد.این خصایص با شخصیت سالم اریکسون موازی میباشد(ولیورا و بوسما[9]،2004(.بهزیستی روانشناختی در نتیجه ی ترکیب تنظیم هیجانی،ویژگی های شخصیتی،هویت و تجارب زندگی به وجود می آید و شناسایی مؤلفههای مؤثر در پیشبینی بهزیستی روانشناختی میتواند به فهم جنبههای مثبت و رفتارهای سازگارانه ی افراد مختلف جامعه کمک کند.(دستجردی و همکاران،1390). در این بین دانشجویان به عنوان قشر جوان جامعه جزء مهمترین سرمایههای انسانی هر کشور هستند که بخشی از بهترین سالهای عمر خود یعنی سنین جوانی را صرف دوران تحصیل میکنند.بسیاری بسیاری از افراد وقتی که به مسیر زندگی خود فکر میکنندسالهای تحصیل در دانشگاه را به صورت سالهایی سازنده و با نفوذتر از هر دورهی دیگر بزرگسالی میدانند، این تعجبآور نیست چرا که سالهای تحصیل در دانشگاه دوره توجه کردن کامل به کاوش ارزشها، نقشها و رفتارهای دیگر است (لورابرک، 2007، ترجمه یحیی سید محمدی، 1387).با توجه به اینکه دانشگاه و تجربههای استرسزای مرتبط با آن ممکن است در افزایش مشکلات روانی و رفتاری دانشجویان نقش داشته باشد و نهایتاً مانع از بهزیستی روانشناختی آنها و رشد و پیشرفتشان شود لذا پژوهشهای بیشتری در خصوص شناخت عاملهای مثبت و منفی مرتبط با سلامت روانشناختی دانشجویان مورد نیاز است تا بتوان مداخلههای مؤثری برای افزایش بهزیستی آنها فراهم نمود. شناخت خصوصیاتی که ممکن است باعث تجربههای استرس زا در دانشجویان شود میتواند گام مهم در جهت توسعهی این مداخلهها میباشد (بوریس، برچیتنگ، سالسمن و چارلسون[10]، 2009). از جمله مؤلفههای مهم در پیش بینی بهزیستی روانشناختی میتوان شخصیت را نام برد چرا که ویژگیهای شخصیتی افراد میتواند الگوهایی برای پیشبینی رفتار و حالتهای روانی آنها فراهم آورد و تفاوتهای فردی افراد عامل مهمی است که نشان میدهد چرا برخی از افراد بهتر از دیگران با شرایط و متغیرهای محیطیکنار میآیند و از سطوح مختلف انگیزش، رضایت و سلامت روان برخوردارند (رولینسون و همکاران، 1988، به نقل از تقوا و عبدالهی، 1392). عوامل متعددی بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان می تواند تأثیرگذار باشد از جمله کیفیت زندگی و سبک های مقابله ای در سبک های مقابله ای که به طور کلی می توان آن ها را در سه گروه تقسیم بندی کرد : الف – عوامل شخصی ب -عوامل مربوط به