گرایش : بالینی
فهرست مطالب:
فصل اول.1
1-1 مقدمه.2
2-1بیان مساله4
3-1اهمیت و ضرورت پژوهش.8
4-1اهداف پژوهش.8
5-1سوال پژوهش.9
6-1تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها.10
فصل دوم13
1-2مقدمه14
2-2مبانی نظری اختلال های اضطرابی14
1-2-2تاریخچه اختلال های اضطرابی14
2-2-2تعریف اضطراب و اختلال های اضطرابی15
3-2 طبقه بندی اختلال های اضطرابی.17
1-3-2اختلال هراس خاص.20
1-1-3-2ویژگی های تشخیصی اختلال هراس خاص بر مبنایDSM-520
2-1-3-2ویژگی های حمایت کننده از تشخیص اختلال هراس خاص23
3-1-3-2همه گیری اختلال هراس خاص23
4-1-3-2ملاحظات تشخیصی مربوط به فرهنگ24
5-1-3-2نتایج عملکردی اختلال هراس خاص24
2-3-2اختلال اضطراب اجتماعی.25
1-2-3-2ویژگی های تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی بر مبنایDSM-525
2-2-3-2تصریح کننده های اختلال اضطراب اجتماعی.28
3-2-3-2همه گیری اختلال اضطراب اجتماعی29
4-2-3-2پیامدهای عملکردی اختلال اضطراب اجتماعی.30
3-3-2اختلال وحشت زدگی.31
1-3-3-2 ویژگی های تشخیصی اختلال وحشت زدگی بر مبنایDSM-5.31
2-3-3-2همه گیری اختلال وحشت زدگی.34
3-3-3-2مسایل تشخیصی مرتبط به فرهنگ.35
4-3-3-2پیامدهای عملکردی اختلال وحشت زدگی.35
5-3-3-2تصریح کننده های حمله وحشت زدگی36
6-3-3-2ویژگی های تشخیصی حمله های وحشت زدگی37
7-3-3-2همه گیری حمله های وحشت زدگی38
8-3-3-2پیامدهای عملکردی حمله های وحشت زدگی39
4-3-2اختلال گذرهراسی39
1-4-3-2 ویژگی های تشخیصی اختلال گذرهراسی بر مبنایDSM-539
2-4-3-2همه گیری اختلال گذر هراسی42
3-4-3-2پیامدهای عملکردی اختلال گذر هراسی.43
5-3-2اختلال اضطراب منتشر44
1-5-3-2 ویژگی های تشخیصی اختلال اضطراب منتشر بر مبنایDSM-544
2-5-3-2همه گیری اختلال اضطراب منتشر.46
3-5-3-2مسایل تشخیصی مربوط به فرهنگ.46
4-5-3-2پیامدهای عملکردی اختلال اضطراب منتشر.47
6-3-2اختلال اضطرابی وابسته به مصرف مواد و دارو.48
1-6-3-2 ویژگی های تشخیصی اختلال اضطراب وابسته به مصرف مواد و دارو بر مبنایDSM-548
2-6-3-2همه گیری اختلال اضطرابی وابسته به مصرف مواد و دارو.49
7-3-2اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی50
1-7-3-2 ویژگی های تشخیصی اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی بر مبنایDSM-550
2-7-3-2 همه گیری اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی51
4-2شیوع شناسی51
1-4-2مولفه های اصلی تعریف شیوع شناسی51
2-4-2مفهوم میزان بروز و همه گیری در مطالعات شیوع شناسی53
1-2-4-2همه گیری.55
2-2-4-2میزان بروز56
3-4-2اهمیت بافت در مطالعات شیوع شناسی56
4-4-2فنون مناسب در مطالعات شیوع شناسی57
5-2شیوع شناسی اختلال های روانپزشکی.58
6-2شیوع شناسی اختلال های روانپزشکی در ایران59
7-2شیوع شناسی اختلال های اضطرابی62
8-2تفاوت های بین فرهنگی در همه گیری اختلال های اضطرابی63
9-2وابسته های اجتماعی جمعیت شناختی همه گیری اختلال های اضطرابی64
10-2خلاصه فصل65
فصل سوم66
1-3مقدمه67
2-3طرح پژوهش67
3-3جامعه آماری، نمونه پژوهش، روش نمونه گیری67
4-3ابزار پژوهش.68
1-4-3مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل68
5-3روند گردآوری اطلاعات.69
6-3روش تجزیه و تحلیل اطلاعات70
7-3خلاصه فصل70
فصل چهارم71
1-4مقدمه72
2-4 تجزیه و تحلیل داده های گرد آوری شده72
1-2-4 آزمون سوال های پژوهش.73
فصل پنجم94
1-5 مقدمه.95
2-5 بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش95
3-5 محدودیت های پژوهش101
4-5 پیشنهادات پژوهش101
منابع فارسی102
منابع لاتین103
فهرست جداول
جدول 1-1 جدول متغیرها12
جدول1-2 ملاک های تشخیصیDSM-5 برای اختلال هراس خاص22
جدول2-2 ملاک های تشخیصیDSM-5 برای اختلال اضطراب اجتماعی27
جدول3-2 ملاک های تشخیصیDSM-5 برای اختلال وحشت زدگی.33
جدول4-2 ملاک های تشخیصیDSM-5 برای اختلال گذر هراسی.41
جدول5-2 ملاک های تشخیصیDSM-5 برای اختلال اضطراب منتشر45
جدول6-2 ملاک های تشخیصیDSM-5 برای اختلال اضطرابی وابسته به مصرف مواد48
جدول7-2 ملاک های تشخیصیDSM-5 برای اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی.51
جدول8-2تفاوت بین همه گیری و میزان بروز54
جدول9-2نتایج مطالعات همه گیرشناسی در ایران از سال1964تا 1381.60
جدول 1-4 توزیع مشخصه های جمعیت شناختی افراد مورد بررسی72
جدول 2-4شیوع اختلال های اضطرابی به تفکیک مشخصههای جمعیتشناختی .74
جدول 3-4شیوع اختلال هراس خاص به تفکیک مشخصههای جمعیتشناختی.76
جدول 4-4شیوع اختلال اضطراب اجتماعی به تفکیک مشخصههای جمعیتشناختی78
جدول5-4شیوع اختلال گذر هراسی به تفکیک مشخصههای جمعیتشناختی.80
جدول 6-4شیوع اختلال وحشتزدگی به تفکیک مشخصههای جمعیتشناختی82
جدول 7-4شیوع اختلال اضطراب منتشر به تفکیک مشخصههای جمعیتشناختی.84
جدول 8-4نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک عوامل مرتبط با در شیوع اختلال اضطرابی86
جدول 9-4 نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک عوامل مرتبط با شیوع اختلال هراس خاص87
جدول10-4نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک عوامل مرتبط با در شیوع اختلال اضطراب اجتماعی.89
جدول11-4نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک عوامل مرتبط با در شیوع اختلال گذر هراسی90
جدول 12-4نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک عوامل مرتبط با در شیوع اختلال وحشتزدگی91
جدول13-4نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک عوامل مرتبط با در شیوع اختلال اضطراب منتشر93
چکیده:
اختلال های اضطرابی شامل اختلال هایی می شود که ویژگی مشترکشان ترس و اضطراب شدید و آشفتگی های رفتاری مرتبط می باشد. در این پژوهش اهمیت تشخیص اختلال های اضطرابی در جمعیت عمومی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر شیوع شناسی اختلال های اضطرابی در خراسان جنوبی می باشد. از جامعه آماری عمومی بالای 16 سال خراسان جنوبی، تعداد 1500 نفر طی نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و مورد مصاحبه بالینی به وسیله CIDI قرار گرفتند. یافته های این پژوهش نشان داد که شیوع اختلال هراس خاص%9.3؛ اختلال اضطراب اجتماعی %9.3؛ اختلال گذر هراسی %2.8؛ اختلال وحشت زدگی %2.9؛ اختلال اضطراب منتشر%8.3 بوده است. شیوع اختلال های اضطرابی با متغیرهای سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیل و غیر شاغل بودن ارتباط معنی داری (001/0P <)داشته است. به طوری که افراد غیر شاغل 66/2 برابر افراد شاغل، افراد در محدوده سنی 39-30 سال، 41/3 برابر افراد بالای 50 سال در معرض خطر اختلال اضطرابی بودند. هم چنین شیوع اختلال اضطرابی در افراد با تحصیلات پایین و نیز افراد بیوه و مطلقه بالا بوده است. نتایج حاصل از این مطالعه، لزوم طراحی برنامه های جامع درمانی با توجه عوامل پیش بین و در اولویت قرار دادن افراد در معرض خطر بروز اختلال های اضطرابی را در برنامه های درمانی پزشکی و روانشناختی، یادآوری می کند.
1-1مقدمه:
اضطراب یک علامت هشدار دهنده است که خبر از خطری قریب الوقوع دارد و شخص را برای مقابله آماده می کند. فقدان اضطراب افراد را با مشکلات قابل ملاحظه ای مواجه می کند. بنابراین اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، یکی از مولفه های ساختار شخصیت وی را تشکیل می دهد و بدین ترتیب امکان زندگی طولانی تر، سازنده تر و بارورتری را فراهم می سازد. به عبارت دیگر می توان گفت که اضطراب در پاره ای از مواقع، سازندگی و خلاقیت را در فرد ایجاد می کند، امکان تجسم موقعیت ها و سلطه بر آنها را فراهم می آورد و یا وی را بر می انگیزد تا به طور جدی با مسئولیت مهمی یا پذیرفتن یک وظیفه اجتماعی مواجه شوند.
اگرچه حدی از اضطراب می توانند سازنده و مفید باشد، اما این حالت ممکن است جنبه مزمن و مداوم بیابد که در این صورت اضطراب به صورت مرضی در می آید و طیف گسترده اختلال های اضطرابی را که از اختلال های شناختی و بدنی تا ترس های غیرموجه و وحشت زدگی های گسترده اند، به وجود می آورد. در این پژوهش، اختلال های اضطرابی در طبقه بندی DSM-5 مورد بررسی قرار گرفته اند.
همه گیر شناسی اختلال های روانپزشکی، شاخه ای از پژوهش در علوم رفتاری است که شیوه توزیع این اختلال ها را در جامعه مورد بررسی قرار می دهد ( محمدی و همکاران، 1383). هرچند وجود بیماری های روانی در جوامع مختلف از قرن ها پیش تایید شده است؛ لیکن در طی قرن بیستم بود که روش های آماری برای برآورد حجم این مشکلات استفاده گردید. در گذشته بررسی همه گیرشناسی اختلالات روانی با مراجعه به پرونده بیماران و اطلاعات بدست آمده از افراد کلیدی انجام می شد؛ اما با تهیه و تدوین پرسش نامه های غربالگری و مصاحبه های بالینی استاندارد، امروزه تا حد زیادی حجم بیماری های روانی در جهان شناسایی شده است (محمدی و همکاران، 1382). هرچند امروزه حجم اختلال های روانی در کشورهای مختلف جهان مورد سنجش قرار گرفته است، لیکن به دلیل تنوع ابزارهای غربالگری و تشخیصی و تکنیک های مصاحبه و تفاوت در روش های نمونه گیری و طبقه بندی های استفاده شده، این میزان بسیار متغیر و متفاوت برآورد شده به طوری که از 3/7 درصد تا 8/39 درصد متغیر بوده است( محمدی و همکاران، 1383).
اختلال های اضطرابی رایج ترین نوع تشخیص روانپزشکی در جمعیت عمومی می باشد (کرینگ[1] و همکاران،2012). مطالعه ملی اختلالات توام، گزارش نمود که در ایلات متحده آمریکا، یکی از هر چهار نفر واجد ملاک های حداقل یک نوع اختلال اضطرابی است و میزان شیوع 12 ماهه 7/17 درصد است. زن ها ( میزان شیوع 5/30در طول عمر) بیشتر از مردها ( میزان شیوع 2/19 در طول عمر) ممکن است مبتلا به اختلال اضطرابی شوند( مک لین[2] و همکاران، 2011). بالاخره، شیوع اختلال های اضطرابی در سطوح اجتماعی – اقتصادی بالاتر کاهش می یابد. در ایران، نتایج حاصل از مطالعه همه گیر شناسی اختلالات روانپزشکی در سال 1380 نشان داده است که اختلال های اضطرابی با شیوع 31/8 درصد، شایع ترین اختلال روانپزشکی بوده است(محمدی و همکاران، 1382). در مطالعه دیگر همه گیر شناسی اختلالات روانپزشکی در استان تهران، شیوع اختلال های اضطرابی 8/6 درصد بوده است که شایع ترین اختلال روانپزشکی در استان بوده است(محمدی و همکاران، 1382). به طور کلی، دانش شیوع شناسی ما، در ایران، در مورد اختلالات روانی محدود است و مطالعات اندکی در مورد اختلالات خاص از جمله اختلال های اضطرابی وجود دارد.
تعداد صفحه : 119
قیمت : 14700 تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : SERDEREHI@GMAIL.COM
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.