در این تحقیق سعی میشود موارد پرداخت دیه از بیتالمال را به جهت اهمیت دلایلی که گفته شد مورد بررسی قرار گرفته و چگونگی نحوه اجرای آن در جامعه کنونی ما مورد بحث قرار گیرد، دولت به عنوان نماینده بیتالمال به گونه ای مسئولیت ناشی از عمل غیر را به عهده میگیرد. قلمرو مسئولیت دولت در پرداخت دیه و مبانی آن مورد بررسی قرار میگیرد و شرایط پرداخت دیه از بیتالمال و تشریفات اجرای احکام دیات از مباحث اصلی این پایان نامه است.
2- سابقه تحقیق
ضمن بررسیهایی که بنده راجع به پیشینه تحقیق موضوع پایان نامهام داشتم به پژوهشهایی برخورد کردم که نویسندگان آنها تحقیقات کاربردی و جامعی در این زمینه داشتهاند، که به برخی از آنها اشاره میکنم :
– حسینعلی بای ( ۱۳۸۲)، در پایان نامه مسئولیت دولت در پرداخت دیه، به علل مسئولیت دولت پرداخته و آن را مشروط به آن دانسته که صاحبان خون دیه را مطالبه کنند و دولت نیز توان پرداخت آن را داشته باشد.
– عباسعلی حیدری (۱۳۸۷)، در مقاله تحلیل فقهی و نقد موادی از قانون مجازات اسلامی راجع به مسئولیت بیتالمال در پرداخت دیه قتل ضمن بررسی مبانی فقهی مسئولیت بیتالمال در پرداخت دیه، مسئول دانستن بیتالمال را در برخی مواد قانونی منحصر دانسته و راهکارهای جایگزینی را که با مقتضیات زمان، شرایط اجتماعی و عرفی جامعه سازگاری بیشتری داشته باشد پیشنهاد میکند.
– حسینعلی بای (۱۳۸۳)، در مقاله قلمرو مسئولیت بیتالمال در پرداخت دیه، مسئولیت دولت را شامل تغلیظ دیه، دیه جراحات، ارش جنایات و خسارات افزون بر دیه نام برده است.
– احمد اکرمی ابرقویی ( ۱۳۸۷)، در پایان نامه مطالعه تطبیقی مسئولین پرداخت دیه در حقوق موضوعه، فقه امامیه و فقه عامه به جایگاه دیه در گذشته و قوانین پرداخته است و ماهیت دیه را ماهیتی دوگانه (کیفری- جبران خسارت) دانسته است و به توضیح مسئولین پرداخت دیه (جانی، عاقله، بیتالمال و ضامن جریره و .) پرداخته است.
– محمدباقر منصوری فرد (۱۳۹۱)، در مقاله دامنه مسئولیت بیتالمال در دیه جراحات به بیان موارد پرداختی دیه جراحات از بیتالمال و بررسی آنها از دیدگاه فقها، قانون جزا و رویه قضایی میپردازد و مبنای آن را نیز هدر نرفتن خون مسلمان، برقراری نظم و امنیت در جامعه و جبران ضرر و زیان اعلام میدارد.
– احمد باقری و همکاران (۱۳۸۹)، در مقاله تغلیظ دیه و مسئولیت بیتالمال ضمن بیان ادلّه مسئولیت بیتالمال در پرداخت دیه مغلّظه از جمله اطلاق و عموم روایات تغلیظ دیه و روایات ناظر به مسئولیت بیتالمال در پرداخت دیه، دیه مغلّظه را به عنوان حکم مستقل بیان نموده و پرداخت دیه از بیتالمال را نقض اصل شخصی بودن مجازاتها، پایمال نشدن خون مسلمان و لزوم احتیاط در هزینه کردن بیتالمال برشمردند.
– لیلا اسدی (۱۳۸۱)، در مقاله اشتباه قاضی و نحوه جبران خسارت با اشاره به مراحل رسیدگی به دعاوی در حقوق ایران، چگونگی رفع اشتباه از احکام قطعی محاکم و تشریفات رسیدگی به اشتباه قاضی را بیان نموده و در بخش دیگری طرق جبران خسارت را ترمیم عینی، اعاده وضع به حالت سابق، جبران مالی و اعاده حیثیت دانسته است.
– حسینعلی بای (۱۳۸۴)، مبانی پرداخت دیه از بیتالمال را لزوم هدر نرفتن خون مسلمان، قصور حکومت در ایفای وظایف خویش و سهل انگاری در اداره مناسب جامعه، وجود مصالح اجتماعی، اعتقادی، عاطفی و سیاسی اعلام نموده است.
– محمد صادقی و علی صادقی (۱۳۹۱)، در مقاله بررسی فقهی و حقوقی موارد پرداخت دیه توسط بیتالمال، اصل در پرداخت دیه بر عهده جانی است لیکن در مواقع خاص بر عهده غیر جانی مستقر میگردد و از آن جمله بیتالمال است که موارد پرداخت دیه از بیتالمال را بیان و برخی موارد فقهی را که در قانون گنجانده نشده است را مطرح کرده است.
3- ضرورت و نوآوری تحقیق
در قوانین جزایی ایران ابهاماتی در خصوص اجرای احکام دیات و خصوصاً موارد پرداخت دیه از بیتالمال و شرایط و نحوه اجرای آن وجود دارد که محقق را بر آن داشته که تحقیق جامعی را در مورد تمامی موارد پرداخت دیه از بیتالمال را گردآوری کرده و در کنار مواد قانونی به تجزیه و تحلیل آن بپردازد و محسوس و ملموس نماید. اهمیت بیتالمال هم از دلایل دیگری است که اینجانب را بر آن داشت تا تحقیقی را به این موضوع اختصاص دهم.
از نظر حیطه موضوعی : پرداخت دیه از بیتالمال از استثنآت اجرای احکام جزایی است و موارد آن محدود و نیازمند تشریح و تبیین میباشد و کمتر به آن پرداخته شده است.
از نظر محدوده زمانی : با توجه به تصویب قانون مجازات اسلامی جدید در اردیبهشت ماه سال ۹۲ و تغییرات به وجود آمده در آن و منتشر نشدن کتب و مقالات متعدد در این خصوص میتوان این تحقیق را از جنبه جدید بودن مورد توجه قرار داد، در قانون فوقالذکر در حمایت از مجنی علیه به این صورت که بحث پرداخت دیه از بیتالمال تقویت شده و حداقل صدمه به مجنی علیه مدنظر بوده است.
4- سؤالات تحقیق
مقصود از امام در جامعه کنونی چیست؟
آیا تغلیظ دیه مشمول پرداخت دیه از بیتالمال میشود؟
آیا دادخواست دیه را میتوان به دادگاه حقوقی ارائه داد ؟ 5- فرضیات تحقیق
منظور از امام، ولی فقیه است.
پرداخت دیه از بیتالمال شامل تغلیظ دیه نمیشود.
دادخواست دیه صرفاً در دادگاه کیفری قابل طرح و پیگیری است.
6- هدفها و کاربردهای تحقیق
از انتخاب موضوع موارد پرداخت دیه از بیتالمال و چگونگی رسیدگی آن در دادگاهها دو هدف مهم مدنظر بوده است هدف نخست، هدف آرمانی است و آن یادآور تکالیف و خدمات حکومت اسلامی در برابر مردم است و هدف دیگر انتخاب این موضوع، هدفی کاربردی است، سؤالها متعددی برای محاکم دادگاهها در خصوص مسئولیت دولت در پرداخت دیه مطرح بوده و هست و از آن جمله تعیین دقیق موارد پرداخت دیه از بیتالمال به جهت اهمیت ارتباط آن با نیازهای اقتصادی جامعه و بیان قلمرو و شرایط و نحوه اجرای آن است. امید است نتیجه حاصل از این تحقیق بتواند قضات دادسراها و دادگاه های عمومی و انقلاب را در جهت عملکرد بهتر یاریگر باشد، همچنین قابل استفاده برای نهادهای قضایی و تقنینی کشور، کارمندان دادگستری، وکلا، سازمان زندانها و . میباشد.
7- روش و نحوهی انجام تحقیق و بدست آوردن نتیجه
روش بکار رفته در این پایان نامه استفاده از روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است. روش جمع آوری اطلاعات نیز کتابخانه ای و از طریق فیش برداری به تحقیق و تفحص در کتب و مقالات حقوقی، مجلات، سایتهای اینترنتی علمی و حقوق و آرای دادگاهها پرداخته شده و سپس با تجزیه و تحلیل این مطالب تحقیق حاصل شده است.
8- ساماندهی تحقیق
این پایان نامه در سه فصل تنظیم شده است که فصل اول آن شناخت مفاهیم و اصطلاحات مرتبط میباشد. بخش اول این فصل به واژه شناسی شامل مفاهیم دیه و بیتالمال از جنبه های مختلف و پیشینه تاریخی دیه میپردازد. در بخش دوم به ماهیت حقوقی دیه و مبانی مسئولیت بیتالمال نسبت به پرداخت دیه مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل دوم پایان نامه به مصادیق و چگونگی رسیدگی به پرداخت دیه از بیتالمال اختصاص یافته است که در سه بخش به تشریح مصادیق و قلمرو