پایان نامه ارشد رشته روانشناسی عمومی: اثربخشی آواز- ملودیک بر کاهش لکنت و اضطراب در کودکان دبستانی ارسال شده در 3 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع دانشگاه شهید بهشتی دانشکدهعلوم تربیتی و روانشناسی پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی عنوان: اثربخشی آواز- ملودیک بر کاهش لکنت و اضطراب در کودکان دبستانی برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شودتکه هایی از متن به عنوان نمونه :چکیدهزبان کلامـی، جزء اساسی در بیان عقاید، تعامل اجتماعـی و درک امور آموزشی است. برقـراری رابطه مؤثر نیازمند مهارتهای زبانی و کلامی است. افراد دچار لکنت، مانند سایر افراد عصبی مستعد رنج بردن از ترسها، نگرانیها و اضطرابها هستند. پژوهشها نشان میدهد که تنیدگی یا اضطراب، لکنت را تشدید می کند و هرچه اضطراب بیشتر باشد لکنت شدیدتر خواهد بود. از جمله درمانهای غیر دارویی در کاهش اضطراب و لکنت، موسیقی میباشد. ریتم و صدای موسیقی، تقویت جریان تکلم را در اختلالات گفتاری نظیر لکنت می تواند آسان سازد. مطالعات نشان میدهد که محرک ریتمیک بهطور برجستهای باعث تخفیف لکنت میشود. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آواز- ملودیک بر روی اختلالات اضطرابی و لکنت کودکان دبستانی بود. در این مطالعه از یک طرح تک آزمودنی استفاده شد. برای این منظور به مدت 16 جلسه پنج کودک دارای لکنت مورد درمان قرار گرفتند. و سپس قبل از مداخله و بعد از مداخله به صورت جداگانه پنج بار دو تست شدت لکنت کودکان 3 و تست اضطراب آشکار از آنها گرفته شد. نتایج تحلیل مشاهدی و کمی داده ها نشان داد که در نتیجه درمان، شدت لکنت درهر پنج کودک کاهش یافت. همچنین در نتیجه تحلیل کیفی و کمی داده ها حاصل از تست اضطراب آشکار کودکان مشخص شد که بعد از پایان درمان به طور کلی شدت اضطراب به شکل جزئی کاهش داشته است. بر این اساس میتوان گفت درمان آواز – ملودیک در کاهش لکنت و اضطراب مؤثر بوده است.کلیدواژهها: درمان آواز – ملودیک، لکنت، اضطراب. فهرست مطالبصفحه عنوانفصل اول:کلیات پژوهش1-1 مقدمه 21-2 بیان مسأله.31-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 51-4 اهداف تحقیق 71-5 پرسشهای تحقیق 71-6 متغیرهای مورد بررسی 81-7 تعریف مفاهیم 81-7-1 تعاریف نظری 81-7-2 تعاریف عملیاتی 9فصل دوم: پیشینه پژوهشبخش اول: موسیقی2-1-1 تاریخچه موسیقی 122-1-2 تعریف موسیقی درمانی 152-1-3 آوازی ملودیک (M.I.T)172-1-4 مکاتب و تکنیکهای موسیقی درمانی.182-1-4- 1 روش نوردوف و رابیگر.182-1-4-2 روش کودالی192-1-4-3 روش دالکروز192-1-4-4 روش بالینی ارف نورلوک.202-1-4-5 روش موسیقی و تصویر هدایت شده.202-1-5 موسیقی درمانی تکاملی 212-1-6 برتری نیمکرهای در درک موسیقی 222-1-7 موسیقی درمانی و عصب شناختی 232-1-8 کاربرد موسیقی درمانی 25بخش دوم: لکنت2-2-1 ماهیت لکنت. 262-2-2 تعاریف لکنت. 292-2-3 انواع لکنت 312-2-4 علل لکنت 322-2- 5 نظریه های لکنت. 352-2-5-1 نظریه دکتر اسمایلی بلانتون 352-2-5-2 نظریه دکتر بلومل 362-2-5-3 نظریه دکتر بوم. 362-2-5-4 نظریه دکتر برینگ برینگلسون 372-2-5-5 نظریه شیهان 372-2-5-6 نظریه دکتر کاروت. 372-2-5-7 نظریه وندل جانسون 382-2-5-8 نظریه دکتر نایب دونلاپ. 382-2-5-9 نظریه ون رایپر. 392-2-5-10نظریه دکتر جان ام فلچر. 392-2-5-11 نظریه دکتر میبل اف گیلفورد. 402-2-6 درمانهای لکنت.402-2-6-1 تلقین432-2-6-2 هیپنوتیزم.432-2-6-3 خود القایی.432-2-6-4 روش جویدن تنفس.442-2-6-5 روش آرامسازی452-2-6-6 خواب درمانی452-2-6-7 رفتار درمانی45 ادامه خواندن