ویان دانشگاه شهید باهنر و حوزه های علمیه شهر کرمان.
دانشگاه شهید باهنر کرمان
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
بخش روان شناسی
پایان نامه تحصیلی جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی
گرایش عمومی
بررسی مقایسه ای رابطه بهزیستی معنوی با شادکامی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر و حوزه های علمیه شهر کرمان.
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بهزیستی معنوی با شادکامی و سلامت عمومی و مقایسه این ویژگی ها در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر و حوزه های علمیه شهر کرمان در سال تحصیلی 92-1391 بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسه ای است. به منظور جمع آوری نمونه، تعداد 376 نفر(188 دختر و 188 پسر) از دانشگاه شهید باهنر به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای وتعداد 274 نفر(139 دختر و 135 پسر) از حوزه های علمیه شهر کرمان به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه بهزیستی معنوی پالوتزین و الیسون(1982)، شادکامی آکسفورد(1990) و سلامت عمومی فرم 28 سؤالی گلدبرگ و هیلر(1979) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان دادکه بین بهزیستی معنوی و دو زیر مقیاس آن؛ بهزیستی وجودی و بهزیستی مذهبی، با شادکامی رابطه معنی دار و مثبت وجود دارد و هر سه متغیر فوق با سلامت عمومی و چهار زیر مقیاس آن رابطه معنی دار و منفی دارند. دو گروه دانشجویان دانشگاه و حوزه در بهزیستی معنوی و شادکامی تفاوت معناداری با هم دارند. نتیجه گیری: از یافته های به دست آمده نتیجه گرفته می شود که بهزیستی معنوی پیش بین شادکامی و سلامت عمومی است و با افزایش آن، شادکامی و سلامت عمومی دانشجویان افزایش می یابد.
کلید واژه ها: بهزیستی معنوی، شادکامی، سلامت عمومی.
فهرست مطالب:
عنوان شماره صفحه
فصل اول: طرح پژوهش
1 ـ 1ـ مقدمه2
1 ـ 2ـ بیان مسأله4
1 ـ 3ـ اهمیت و ضرورت پژوهش6
1 ـ 4ـ اهداف پژوهش.8
1 ـ 4 ـ 1ـ هدف های کلی پژوهش8
1 ـ 4 ـ 2ـ هدف های جزئی پژوهش8
1 ـ 5 ـ سؤال های پژوهش.10
1 ـ 5 ـ 1ـ سؤال های اصلی پژوهش.10
1 ـ 5 ـ2ـ سؤال های جزئی پژوهش10
1 ـ 6 ـ تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها12
1 ـ 6 ـ 1ـ بهزیستی معنوی.12
1 ـ 6 ـ 2ـ شادکامی.13
1 ـ 6 ـ 3ـ سلامت عمومی13
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه.15
2 ـ 1ـ مبانی نظری.15
2 ـ 1 ـ 1ـ بهزیستی معنوی.15
2 ـ 1 ـ 1 ـ 1ـ ابعاد بهزیستی معنوی از دیدگاه فیشر19
2 ـ 1 ـ 2ـ شادکامی.19
2 ـ 1 ـ 2 ـ 1ـ دیدگاه های موجود درباره شادی.22
2 ـ 1 ـ 2 ـ 1 ـ 1ـ نظریه نقطه ثابت22
2 ـ 1 ـ 2 ـ 1 ـ 2ـ نظریه مقایسه.22
2 ـ 1 ـ 2 ـ 1 ـ 3ـ نظریه عاطفه22
2 ـ 1 ـ 2 ـ 2ـ الگوی شادی از دیدگاه شلدون و لیبومیرسکی23
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3ـ نظریه های مختلف روانشناسی درباره شادی23
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ 1ـ دیدگاه فروید.23
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ 2ـ دیدگاه اسکینر24
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ 3ـ دید گاه مزلو.24
2 ـ 1 ـ 2 ـ 3 ـ 4ـ دیدگاه اسلام درباره شادی24
2 ـ 1 ـ 3ـ سلامت روان25
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1ـ سلامت روان و ابعاد آن26
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1 ـ 1ـ سلامت جسمانی.26
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1 ـ 2ـ سلامت اجتماعی26
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1 ـ 3ـ سلامت هیجانی27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 1 ـ 4ـ سلامت معنوی.27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2ـ مفهوم سلامت روان براساس رویکردهای مختلف روانشناسی.27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2 ـ 1ـ رویکرد زیستی27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2 ـ 2ـ رویکرد تحلیل روانی.27
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2 ـ 3ـ رویکرد رفتارگرایی.28
2 ـ 1 ـ 3 ـ 2 ـ 4ـ رویکرد انسان گرایی.28
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3ـ نظریه های مختلف روانشناسی درباره سلامت روان.28
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 1ـ دیدگاه فروید و مکتب روانکاوی28
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 2ـ دیدگاه آلپورت.29
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 3ـ دیدگاه راجرز29
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 4ـ دیدگاه فروم30
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 5ـ دیدگاه مزلو.30
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 6ـ دیدگاه فرانکل.31
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 7ـ دیدگاه پرلز.31
2 ـ 1 ـ 3 ـ 3 ـ 8ـ سلامت روان از دیدگاه اسلام31
2 ـ 2ـ پیشینه تحقیقاتی.33
2 ـ 2 ـ 1ـ تحقیقات انجام شده در ایران33
2 ـ 2 ـ 2ـ تحقیقات انجام شده در خارج از ایران.36
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه45
3 ـ 1ـ روش پژوهش.45
3 ـ 2ـ جامعه هدف، نمونه و روش نمونه گیری.45
3 ـ 3ـ ابزارهای تحقیق46
3 ـ 3 ـ 1ـ پرسشنامه بهزیستی معنوی46
3 ـ 3 ـ 2ـ پرسشنامه شادکامی آکسفورد47
3 ـ 3 ـ 3ـ پرسشنامه سلامت عمومی48
3 ـ 4ـ شیوه اجرای پژوهش48
3 ـ 5ـ شیوه تجزیه و تحلیل داده ها.49
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه.51
4 ـ 1ـ یافته های توصیفی.51
4 ـ 2ـ یافته های استنباطی53