دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روان شناسی وعلوم اجتماعی، گروه روان شناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
گرایش: روانشناسی تربیتی
عنوان :
پیش بینی انگیزش تحصیلی دانش آموزان
بر اساس هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر
استاد راهنما :
دکتر فریبا حسنی
زمستان 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول کلیات پژوهش. 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش. 8
1-4- هدف پژوهش. 9
1-5- فرضیههای پژوهش. 9
1-6- سوال پژوهش. 9
1-7- تعاریف مفهومی 9
1-8- تعاریف عملیاتی 10
فصل دوم پیشینه پژوهش. 12
مقدمه. 13
2-1- انگیزش تحصیلی 13
2-1-1- مبانی نظری انگیزش. 15
2-1-2-مولفه های مرتبط با انگیزش تحصیلی 23
2-2- هوش معنوی : 30
2-2-1مبانی نظری هوش معنوی 32
2-3- رضایت زناشویی 46
2-3-1- مبانی نظری رضایت زناشویی 48
2-4-پیشینه پژوهش. 68
پیشینه پژوهش در خارج از کشور. 71
فصل سوم روش شناسی پژوهش. 73
مقدمه. 84
3-1- روش پژوهش. 84
3-2- جامعه آماری 84
3- 3- حجم نمونه و روش نمونه گیری 84
3-4- ابزارهای اندازهگیری و اعتبار و روایی آنها 86
3-4-1- مقیاس انگیزش تحصیلی(AMS) 86
3-4-2- پرسشنامه هوش معنوی 88
3-4-3-پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ. 89
3-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها 94
فصل چهارم یافته های پژوهش. 95
مقدمه. 96
4-1 : دادههای توصیفی 96
4-2 : تحلیل دادهها 102
فصل پنجم نتیجه گیری 108
مقدمه. 109
5-1 بحث در چهار چوب فرضیه پژوهش. 110
5-2 محدودیت پژوهش. 112
5 -3پیشنهادهای پژوهش. 112
منابع. 114
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1 ضرایب اعتبار پرسشنامه انگیزش تحصیلی در پژوهش حاضر. 88
جدول 4-1: شاخصهای توصیفی انگیزش تحصیلی، هوش معنوی و رضایت زناشویی 97
جدول 4-2 : ماتریس همبستگی انگیزش تحصیلی دانشآموزان و هوش معنوی مادران. 102
جدول 4-3 : ماتریس همبستگی انگیزش تحصیلی دانشآموزان و رضایت زناشوئی مادران. 103
جدول 4-4: خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام پیشبینی انگیزش درونی دانشآموزان از طریق هوش معنوی و رضایت زناشوئی مادران. 104
جدول 4-5: خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام پیشبینی انگیزش بیرونی دانشآموزان از طریق هوش معنوی و رضایت زناشوئی مادران. 105
جدول 4-6: خلاصه تحلیل رگرسیون گام به گام پیشبینی بی انگیزشی دانشآموزان از طریق هوش معنوی و رضایت زناشوئی مادران. 106
جدول 4-7: خلاصه نتایج پژوهش. 107
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1: توزیع فراوانی نمرات انگیزش درونی 98
نمودار 4-2: توزیع فراوانی نمرات انگیزش بیرونی 99
نمودار 4-3: توزیع فراوانی نمرات بی انگیزشی 100
نمودار 4-4: توزیع فراوانی نمرات رضایت زناشوئی 101
نمودار 4-5: توزیع فراوانی نمرات هوش معنوی 102
چکیده
این پژوهش با هدف پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر انجام شد. نمونه آماری 200 نفر است.روش نمونهگیری در این پژوهش، نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای است. 3پرسشنامه این پژوهش شامل: پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند برای دانشآموزان و پرسشنامههای هوش معنوی عبدالهزاده و رضایت زناشویی انریچ برای مادران میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی(شامل: فراوانی، میانگین ، واریانس و رسم نمودارها) و آمار استنباطی(شامل: ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین نمرات انگیزش درونی دانشآموزان با هوش معنوی مادران ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد همچنین بین بیانگیزشی تحصیلی دانشآموزان با هوش معنوی مادران ارتباط معکوس و معنیداری وجود دارد اما بین انگیزشبیرونی دانشآموزان با هوش معنوی مادران ارتباط معنیداری مشاهده نشد. از طرفی نتایج نشان میدهد که بین نمرات انگیزشدرونی و انگیزش بیرونی دانشآموزان با رضایت زناشوئی مادران ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد همچنین با افزایش نمرات رضایت زناشوئی مادران، نمرات بیانگیزشی تحصیلی دانشآموزان کاهش مییابد.
واژگان کلیدی: انگیزش تحصیلی، هوش معنوی، رضایت زناشویی
فصل اول کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
انگیزش، دانشآموز را آماده برای دریافت محرک یا محرکهای خاص میکند. عوامل متعددی مانند: تغییر، تکرار، شدت و تازگی در جلب دقت تاثیر فراوان دارد. ولی آنچه دقت و توجه دانشآموز را برای مدت معینی روی امر خاص متمرکز میسازد انگیزش و علاقه است. انگیزش و رغبت از لحاظ تربیتی نقطه شروع فعالیتها را تشکیل میدهد. برای اینکه شاگرد موضع خاصی را مورد توجه و دقت قرار دهد باید علاقهمند به آن باشد. ارتباط مطلوب درسی با احتیاجات اساسی دانشآموزان نیز سبب جلب رضایت آنها به مطالب درسی میشود (اسپالدینگ[1]،1384،ص 33).
در عصر حاضر تعلیم و تربیت و به طور کلی تحصیل بخش مهمی از زندگی فرد را تشکیل میدهد، علاوه بر این کیفیت و کمیت این