«جان دیویی» پژوهش را عبارت از فرایند جست و جوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت می داند. بنابراین پژوهش فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته، به جست و جو پرداخت و نسبت به آنها شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته ها تحت عنوان «روش شناسی» یاد می شود. روش علمی یا روش پژوهش علمی، فرایند جست و جوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نا معین است (مقیمی، ۱۳۸۰، ۱۷).
فصل سوم به عنوان روش تحقیق به معرفی الگو و داده های سه فرضیه تحقیق می پردازد. در هر سه فرضیه جامعه آماری تحقیق را شرکت های پذیرفته شده در صنایع غذایی تشکیل میدهند که با توجه به تعدادجامعه آماری، آزمونهای آماری بر روی کل جامعه مورد ارزیابی قرار می گیرد و از روش نمونه گیری استفاده نخواهد شد. در این جامعه آماری شرکت ها از روش های مختلف تامین مالی استفاده می نمایند( سود انباشته، اندوخته توسعه وتکمیل، استقراض) که آمار و اطلاعات این شرکت ها در قسمت مربوطه در فصل آورده شده است. برای اثبات فرضیه ها از روش ضریب همبستگی و آزمون اختلاف دو میانگین استفاده شده است.
نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل STATGRAF می باشد. به طور کلی روش های آماری و نحوه محاسبه و نوع آزمون و مدل ها در این فصل بررسی و ارائه می گردد.
۳-۲ متغیرهای تحقیق
متغیر کمیتی است که در دامنه ای معین از یک فرد به فرد دیگر یا از یک مشاهده به مشاهده دیگر مقادیر مختلفی را ایجاد می کند، بنابراین چیزی است که تغییر می پذیرد و محقق آنها را بنا به هدف تحقیق خود کنترل، دستکاری یا مشاهده می کند (کرلینجر، ۱۳۷۴، ص۹۵).
متغیرها را می توان به شکلهای مختلف و بر اساس معیارهای متفاوت دسته بندی کرد. در برخی از این دسته بندیها، گاهی همپوشانی هایی مشاهده می شود که بعلت عدم امکان تفکیک مطلق انواع متغیرها از همدیگر و ایجاد مرزهای مشخص بین طبقه بندی ها ایجاد می شود (خاکی، ۱۳۸۲، ص۱۶۶ ).
۳-۲-۱ متغیر وابسته
متغیر وابسته، متغیری است که هدف محقق تشریح یا پیش بینی تغییر پذیری در آن است، به عبارت دیگر یک متغیر اصلی است که در قالب یک مسئله برای تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. با تجزیه و تحلیل متغیر وابسته، با شناسایی عوامل موثر بر آن، می توان پاسخ ها یا راه حل هایی را برای مسأله شناخت (خاکی، ۱۳۸۲، ص۱۶۶) .
به عبارت دیگر متغیرهای وابسته، شرایط یا خصایصی هستند که با وارد کردن یا از میان برداشتن یا تغییر متغیرهای مستقل ظاهر می شوند، از بین می روند یا تغییر می کنند ( بست، ۱۳۷۲، ص۸۴).
متغیرهای وابسته در این تحقیق شامل بازده سهام و قیمت سهام می باشند که به ترتیب با علامتSR و SP در مدل رگرسیون مورد آزمون قرار خواهند گرفت.
۳-۲-۲ متغیر مستقل
متغیر مستقل، متغیر محرک یا درونداد است که به وسیله پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب می شود تا تاثیر یا ارتباط آن با متغیر دیگر معین شود ( دلاور، ۱۳۸۳، ص ۵۸ و ۵۹ ).
در این تحقیق متغیر مستقل سود انباشته (اندوخته) و استقراض می باشند که به ترتیب با علامت اختصاریRE وD در مدل مورد آزمون قرار خواهند گرفت.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد، اشیا و یا چیزهایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند که محقق می خواهد درباره آن بپردازد. معمولا در هر پژوهشی جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت یا صفات متغیر واحدهای آن به به مطالعه بپردازد (مقیمی، ۱۳۸۰).
جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های صنایع غذایی می باشند که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده اند. که با توجه به سال ورود این شرکت ها به بورس و همچنین استفاده این شرکت ها از روش های تامین مالی مورد نظر در تحقیق، کلیه آزمون های آماری بر روی اطلاعات استخراج شده از این شرکتها انجام می شود.
سوالات یا اهداف پایان نامه :
۱) اثر سود انباشته (اندوخته) را بر قیمت سهام مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
۲) اثر استقراض را بر قیمت سهام مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
۳) اثر سود انباشته (اندوخته) را بر بازده سهام مورد بررسی قرار دهد.
۴) اثر استقراض را بر بازده سهام مورد بررسی قرار دهد.
۵)با بهره گرفتن از آزمون های مورد نظر بازده سالانه شرکت هایی که از طریق استقراض تامین مالی کرده اند را بازده سالانه شرکت هایی که از طریق سود انباشته(اندوخته) تامین مالی نموده اند مقایسه نماید.