برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده .ط
فصل یکم-کلیات پژوهش
1-1- مقدمه1
1-2- بیان مساله.2
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش.3
1-4-اهداف پژوهش.4
1-5- فرضیه های پژوهش5
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش 6
فصل دوم-ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1-مقدمه.10
2-2- نگرانی و عاطفه منفی.10
2-2-1-تفاوت نگرانی با عواطف منفی دیگر.11
2-2-2- انواع نگرانی.11
2-2-3- علل نگرانی12
2-2-4- ویژگی های شخصیتی افراد نگران.12
2-2-5- حوزه های نگرانی13
2-2-6- عدم تحمل بلاتکلیفی و نگرانی.13
2-3-افسردگی14
2-3-1- انواع اختلال افسردگی16
2-3-2- عوامل مرتبط با افسردگی.17
2-3-3- علائم و نشانه های افسردگی.17
2-3-4- تفاوتهای جنسی در افسردگی19
2-3-5- همه گیر شناسی افسردگی.20
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-4- سبک پاسخی نشخواری21
2-4- 1- تفاوتهای جنسیتی21
2-4- 2- تفاوتهای فردی22
2-5- ذهن آگاهی23
2-5- 1- کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی26
2-5- 2- مکانیزم دخیل در ذهن آگاهی.27
2-6- پیشینه تحقیق.27
2-6- 1- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور.27
2-6- 2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور.30
فصل سوم- روش تحقیق
3- 1- مقدمه .34
3- 2- طرح پژوهش.34
3- 3- جامعه آماری35
3- 4- ملاکهای ورود و خروج.35
3- 5- روش های جمع آوری داده ها36
3- 6- ابزار اندازه گیری داده ها.36
3-6- 1- پرسشنامه سبک پاسخ RSQ36
3-6- 2- آزمون افسردگی بک.38
3-6-2- 1- توصیف پرسشنامه40
3-6- 2-2- اعتبار روایی42
3-6- 2-3- روش اجرا و نمره گذاری.43
3-6- 2-4- تفسیر نمرات.43
3-6- 3- پرسشنامه نگرانی پن44
فهرست مطالب
عنوان صفحه
3-6- 3-1- شیوه اجرای پژوهش44
2-5- 1- تجزیه و تحلیل داده ها 48
فصل چهارم-تجزیه و تحلیل یافته ها
4- 1- یافته های توصیفی50
4- 2- یافته های استنباطی.51
4- 2-1- فرضیه اول پژوهش.52
4- 2-2- فرضیه دوم پژوهش.54
4- 2-3- فرضیه سوم پژوهش56
فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری
5- 1- مقدمه 59
5- 2- چکیده فصول.59
5- 3- بحث .60
5- 4- نتیجه گیری61
5- 5- محدودیت های پژوهش.65
5- 6- پیشنهاد های پژوهش65
5- 7- پیشنهاد های کاربردی.66
5- 8- منابع فارسی66
5- 9- منابع لاتین70
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر میزان نشخوار فکری ،افسردگی و احساس نگرانی در زنان بخش اورژانس بیمارستان شهدا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه زنان شاغل در بخش اورژانس بیمارستان شهدا شهر تهران در سال1394می باشند. با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی از بین زنان شاغل در بخش اورژانس ، ،با توجه به ملاکهای در نظر گرفته شده تعداد 30 نفر از این زنان انتخاب شدند و آنها را به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم(15نفر برای هر گروه) سپس آزمونهای نشخوار فکری نولن-هوکسما، افسردگی بک و احساس نگرانی پن، از هر دو گروه گرفته شد، گروه آزمایش در برنامه 8 جلسهای 90 دقیقهای آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی شرکت کرد و گروه کنترل در این مدت آموزشی دریافت نکرد.
تجزیه وتحلیل داده ها با بهره گرفتن از شاخص های آماری تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی طی 8 جلسه تاثیر معناداری (001/0p<) برمیزان نشخوارفکری،افسردگی و احساس نگرانی در زنان شاغل در بخش اورژانس داشته است.
واژگان کلیدی : شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی، نشخوار فکری ،افسردگی ، احساس نگرانی
مقدمه
ذهن آگاهی نوعی هشیاری است، زمانی پدیدار می شود که ما با تجربیاتمان به گونه ای دقیق و با جزئیات ، حاضر در زمان حال و بدون قضاوت مواجه می شویم .به زبان ساده آگاه بودن از چیزی است که در حال وقوع است ،توجه دقیق و مستقیم به آن و ارتباط با آن همراه با پذیرش است(کرینه[1]،2009). شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی یک درمان روانشناختی است که جنبه های شناخت درمانی بک و برنامه ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کابات زین[2] (1990) را با یکدیگر ترکیب می کند و با معطوف کردن توجه به زمان حاضر و یک آگاهی غیر قضاوتمندانه به تجارب درونی و بیرونی مشخص می شود .در این روش برای خطاهای شناختی و بیرون راندن افکار از هشیاری تلاشی نمی شود.همچنانکه شخص مهارتهای ذهن آگاهی را یاد میگیرد، می آموزد که برای قضاوت و سرزنش کردن خود، که سوخت و تغذیه کننده ی افکار منفی هستند، قدرت ، اختیار و ارزش کمتری قائل شود و به این حالت ها با مهربانی و پذیرش پاسخ دهد.(کویکن[3] ،2010).آموزه ی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برای بیماران به این هدف صورت می گیرد که آنان