برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب | |||
عنوان | صفحه | ||
چکیده | 1 | ||
فصل یکم: مقدمه ی پژوهش | 2 | ||
1-1- مقدمه | 3 | ||
1-2- بیان مسئله | 4 | ||
1-3- ضزوزت پژوهش | 6 | ||
1-4- اهداف پژوهش | 7 | ||
1-4-1- هدف اصلی | 7 | ||
1-4-2- اهداف فرعی | 7 | ||
1-5- سئوالات تحقیق | 8 | ||
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش | 8 | ||
فصل دوم: پیشینه پژوهش | 10 | ||
2-1- هوش هیجانی | 11 | ||
2-1-1- مغز هیجانی | 12 | ||
2-1-2- تعاریف هوش هیجانی | 14 | ||
2-1-3- ابعاد هوش هیجانی | 17 | ||
2-1-4- دیدگاه های هوش هیجانی | 18 | ||
2-1-5- دیدگاه مختلط | 19 | ||
2-1-6- مدل های هوش هیجانی | 20 | ||
2-1-6-1- مدل توانایی های هوش هیجانی سالووی و مایر | 20 | ||
2-1-7- مدل ترکیبی هوش هیجانی | 22 | ||
2-1-8- چگونگی آموزش در کودکی | 22 | ||
2-1-9- اهمیت هوش هیجانی در زندگی | 23 | ||
2-1-10- عوامل موثر در هوش هیجانی | 24 | ||
2-2- تنظیم هیجانی | 26 | ||
2-3- سبک های مقابله ای | 30 | ||
2-3-1- تدابیر و منابع مقابله ای | 30 | ||
2-3-2- انواع مقابله | 31 | ||
2-3-3- انواع مقابله های کارآمد | 32 | ||
2-3-3-1- مقابله متمرکز بر مسئله | 32 | ||
2-3-3-2- مقابله متمرکز بر هیجان | 34 | ||
2-3-4- مقابله های ناکارآمد و غیرمفید | 35 | ||
2-4- مروری بر مقالات داخلی و خارجی | 36 | ||
فصل سوم: روش پژوهش | 40 | ||
3-1- روش پژوهش | 41 | ||
3-2- متغیرهای پژوهش | 41 | ||
3-3- ابزار پژوهش | 42 | ||
3-4- پایایی | 44 | ||
3-5- شیوه اجرا | 49 | ||
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها | 49 | ||
فصل چهارم: یافته های پژوهش | 50 | ||
الف: آمار توصیفی | 51 | ||
ب: آمار استنباطی | 54 | ||
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری | 57 | ||
5-1- بحث | 58 | ||
5-2- نتیجه گیری | 61 | ||
5-3- محدودیت های تحقیق | 62 | ||
5-4- پیشنهادات | 62 | ||
5-4-1- پیشنهادهای پژوهشی | 62 | ||
5-4-2- پیشنهادهای کاربری | 62 |
چکیده
مقدمه: هیجانات جزء جدایی ناپذیر رفتار انسانی است. یکی از معیارهای سلامت روان، کنترل و تنظیم هیجانات است. عوامل مختلفی می تواند روی تنظیم هیجانات تاثیر بگذارد. هدف این پژوهش بررسی ارتباط هوش هیجانی و سبک های مقابله ای با تنظیم دشواریهای هیجانی بود. افرادی که بتوانند هیجانات خود را تنظیم کنند
روش اجراء: این پژوهش یک مطالعه همبستگی بود. تعداد 139 دانشجو به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های از پرسشنامه های هوش هیجانی بار- آن(1980)، پرسشنامه سبک های مقابله ای فولکمن و لازاروس(1989) و پرسشنامه دشواریهای تنظیم هیجانی (گراتز، 2004) استفاده شد. داده ها با بهره گرفتن از آزمون های آماری ضریب همبستگی و رگرسیون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته: یافته های پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و دشورایهای تنظیم هیجانی رابطه معنادار وجود دارد همچنین یافته ها نشان دادند بین سبک های مقابله ای و دشواریهای هیجانی رابطه معنادار وجود دارد. یافته ها نشان دادند که هوش هیجانی و سبک های مقابله ای پیش بینی کننده دشورایهای هیجانی هستند.
نتیجه گیری: از آنجاییکه یافته های پژوهش نشان دادند که هوش هیجانی وسبک های مقابله ای با تنظیم هیجانی رابطه دارند، نتایج پژوهش پیشنهاد می کند که دوره های آموزشی لازم برای افزایش هوش هیجانی و استفاده از سبک های کارآمد مقابله ای برای دانشجویان برگزار شود.
- مقدمه
در کشور ما دانشجویان قشر بسیار بزرگی را تشکیل می دهند. در همه کشورهای دنیا دانشجویان بعنوان قشر تاثیر گذار در روند پیشرفت هر جامعه ی مورد توجه می باشند. شرایط روحی و روانی دانشجو همواره کانون توجه بسیاری از تحقیقات علمی بوده است. یکی از ویژگی های مهم دوران دانشجویی کنار آمدن با مسائل و شرایط روحی و روانی دوران تحصیل می باشد. هوش هیجانی بعنوان مولفه ای که می تواند افراد را در شرایط سخت راهگشایی عبور از پیچ و خم مشکلات باشد معرفی شده است(پاک نژاد و همکاران، 1393). تحقیقات در گروه های مختلف نشان داده اند که افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند