برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده 1
فصل اول:کلیات تحقیق 2
1-1)مقدمه 3
1-2)بیان مساله 4
1-3)سوالات تحقیق. 7
1-3-1)سوال اصلی. 7
1-3-2)سوالات فرعی 7
1-4)اهمیت و ضرورت تحقیق 8
1-5)اهداف تحقیق. 9
1-5-1)هدف اصلی. 9
1-5-2)اهداف فرعی. 9
1-6)فرضیات تحقیق 10
1-6-1)فرضیه اصلی 10
1-6-2)فرضیات فرعی 10
1-7)روش تحقیق 10
1-7-1)تحقیق از نظر هدف 10
1-7-2)نوع تحقیق. 11
1-8)روش گردآوری اطلاعات 11
1-9)قلمرو تحقیق 11
1-9-1)قلمرو موضوعی تحقیق. 11
1-9-2)قلمرو مکانی تحقیق. 11
1-9-3)قلمرو زمانی تحقیق 12
1-10)جامعه آماری 12
1-11)سابقه ی تحقیقات انجام شده. 12
1-12)تعاریف مفهومی و عملیاتی. 15
1-12-1)تعریف مفهومی مقابله با استرس 15
1-12-2)تعریف عملیاتی مقابله با استرس. 16
1-12-3) تعریف مفهومی فرسودگی شغلی. 16
1-12-4) تعریف عملیاتی فرسودگی شغلی. 16
1-13)سازماندهی تحقیق 16
فصل دوم:ادبیات نظری و پیشینه تحقیق 18
بخش اول:استرس و استراتژی های مقابله 19
2-1)مقدمه 19
2-2)مبانی نظری استرس 20
2-3)تاریخچه ی استرس 23
2-4)عوامل موثر در ایجاد استرس 25
2-5)رابطه ی استرس و عملکرد 25
2-6)زیان ها و هزینه های ناشی از استرس شغلی. 27
2-7)مراحل فشار روانی. 29
2-7-1)نشانه های سازگاری عمومی 30
2-8)چهار مجموعه ی کلی از فشارهای عصبی سازمانی 31
2-8-1)الزامات شغلی 31
2-8-2)الزامات فیزیکی 31
2-8-3)الزامات نقش. 32
2-8-4)الزامات مراوده با دیگران. 32
2-9)پی آمدهای فشار عصبی 32
2-9-1)پی آمدهای فردی. 33
2-9-2) پی آمدهای رفتاری. 33
2-9-3) پی آمدهای روانی. 33
2-9-4) پی آمدهای جسمی. 34
2-9-5) پی آمدهای عملکردی. 34
2-9-6) پی آمدهای کناره گیری 34
2-9-7) پی آمدهای طرز تلقی 34
2-9-8) پی آمدهای واماندگی 35
2-10)استراتژی های مقابله با استرس 35
2-11)رویکردهای شناختی و رفتاری مقابله با استرس. 36
2-12)استراتژی های مقابله فردی 37
2-12-1)ورزش 37
2-12-2)استراحت 38
2-12-3)مدیریت زمان 38
2-12-4)مدیریت نقش 38
2-12-5)گروه های پشتیبان 39
2-13)استراتژی های مقابله سازمانی 39
2-13-1)ایجاد جو سازمان حمایتی. 39
2-13-2)مخفی کردن وظایف 40
2-13-3)کاهش تعارض و روشن نمودن نقش. 40
2-13-4)طرح بهبود کارراهه ی شغلی و ایجاد مشاوره. 40
2-13-5)تقویت مبانی دینی. 42
بخش دوم :فرسودگی شغلی. 43
2-2-1)مقدمه 43
2-2-2)تعاریف و مفاهیم فرسودگی شغلی. 43
2-2-3)فرسودگی و زمان آن 48
2-2-4)نشانه های فرسودگی شغلی. 49
2-2-5)مراحل و سیر فرسودگی شغلی 50
2-2-6)انواع فرسودگی شغلی. 51
2-2-7)علل فرسودگی شغلی. 52
2-2-8)رابطه ی فرسودگی شغلی با ویژگی های شخصیتی 55
2-2-9)اثرات فرسودگی شغلی. 56
2-2-10)پیشگیری از فرسودگی شغلی 57
2-2-11)درمان فرسودگی شغلی 58
2-2-11-1)را ه حل های کوتاه مدت مقابله با فرسودگی شغلی 59
2-2-11-2) را ه حل های طولانی مدت مقابله با فرسودگی شغلی 60
2-2-12)بحث و نتیجه گیری. 61
بخش سوم:پیشینه پژوهش 63
2-3-1)پژوهش های انجام شده در ایران. 63
2-3-2) )پژوهش های انجام شده در خارج از کشور 64
بخش چهارم:مدل پژوهش 68
فصل سوم:روش شناسی. 69
3-1) مقدمه. 70
3-2)فرایند تحقیق 70
3-3)فرضیات تحقیق 71
3-3-1)فرضیه اصلی 71
3-3-2)فرضیات فرعی 71
3-4)مدل مفهومی تحقیق 71
3-5)مدل عملیاتی تحقیق 72
3-5-1)تعریف عملیاتی استراتژی های مقابله. 72
3-5-2) تعریف عملیاتی فرسودگی شغلی. 72
3-6)نوع و روش تحقیق. 73
3-7)جامعه آماری 73
3-8)روش و ابزار جمع آوری داده ها. 74
3-9)روایی و پایایی. 75
3-9-1)روایی. 75
3-9-2)پایایی. 76
3-10)روش تجزیه و تحلیل داده ها 78
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها 81
4-1)آمار توصیفی 82
4-2)آمار استنباطی. 86
4-2-1)آزمون نرمال بودن. 86
4-2-2)آزمون هم خطی. 90
4-3)آزمون فرض 91
4-3-1)تحلیل هم بستگی. 91
4-3-2)تحلیل رگرسیونی. 92
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 95
5-1)مقدمه 96
5-2)نتایج آمار توصیفی 97
5-2-1)جنسیت. 97
5-2-2)سن. 97
5-2-3)میزان تحصیلات. 97
5-2-4)سابقه کار. 98
5-3)نتایج آمار استنباطی. 98
5-3-1)تفسیر نتایج با توجه به فرضیه اصلی 98
5-3-2)تفسیر نتایج با توجه به فرضیات فرعی. 98
5-4)بحث و نتیجه گیری 99
5-5)محدودیت های تحقیق 101
5-6)پیشنهادات پژوهش برای محققین آینده. 101
5-7)پیشنهادات حاصل از تحقیق. 102
5-7-1)پیشنهادات حاصل از تحقیق با توجه به فرضیه فرعی اول. 102
5-7-2) پیشنهادات حاصل از تحقیق با توجه به فرضیه فرعی دوم. 103
فهرست منابع 105
پیوست. 111
چکیده:
هدف کلی این بررسی، شناخت عوامل بوجود آورنده ی استرس در محیط کار،مقابله با استرس و رابطه ی آنها با پدیده ی فرسودگی شغلی است. در این تحقیق سعی شده که به استرس شغلی ،استراتژی های مقابله و فرسودگی شغلی و روابط بین آنها در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان لنگرود پرداخته شود.روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است.روش گردآوری داده ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است.هدف اصلی این بررسی رابطه بین استرس شغلی و فرسودگی شغلی در میان این کارمندان است.سپس با تعیین اهداف فرعی و تجزیه ی مولفه های استرس شغلی به استرس مساله محور و هیجان محور روابط آنها با فرسودگی شغلی تعیین می شود. این تحقیق، در یک دوره یک ساله در سال 1393 انجام میشود. جامعه آماری پژوهش، کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان لنگرود(به تعداد 58 نفر) میباشند.با توجه به کوچک بودن جامعه ی آماری و به منظور کاهش خطای نمونه گیری از روش سرشماری و پرسشنامه برای گرد آوری داده ها بکار گرفته می شود.سرانجام تجزیه و تحلیل داده ها با spss16 انجام شد.آزمون نرمال بودن،هم خطی ،تحلیل رگرسون و همبستگی بکار برده شد.با تجزیه وتحلیل داده ها مشخص گردید که در سطح اطمینان 95% بین استراتژی های مقابله مساله محور و فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود دارد.هم چنین معلوم گردید در سطح اطمینان 95% بین استراتژی های مقابله هیجان محور و فرسودگی شغلی رابطه معناداری وجود ندارد.
واژگان کلیدی:استرس شغلی، استراتژی های مقابله با استرس، فرسودگی شغلی ،رویکرد شناختی،رویکرد رفتاری،اداره آموزش و پرورش شرق گیلان
مقدمه:
فشار عصبی که در اصطلاح علمی «استرس» نامیده می شود به وضعی گفته می شود که در آن بر عواطف و هیجانها و فرایندهای اندیشیدن و حالتهای بدنی انسان کشش و سنگینی وارد می آید. هنگامی که فشار عصبی بصورت مزمن و از اندازه بیرون باشد توانایی انسان در سازگاری با پیرامون، درخطر می افتد. «فشار عصبی» یک عبارت کلی است که همه گونه فشاری را که انسان در زندگی احساس می کند دربرمی گیرد. استرس شغلی یک حالت استرس روانی است که با بهره گرفتن از آن، انواع نیروها و فشارهای جسمی، روانی و اجتماعی به وجود می آید.استرس پاسخی است که فرد برای تطبیق با یک وضعیت خارجی متفاوت با وضعیت عادی، بصورت رفتار روانی یا جسمانی از خود بروز میدهد
این روزها موضوع فشار روانی ناشی از کار و زندگی در بیان عامه مردم متخصصان آموزشی، مددکاران، متخصصان بهداشت و سایر کسانی که مسئولیت بهزیستی مردم را به عهده دارند بسیار رایج بوده و در راس امور قرار دارد.
استرس شغلی را می توان روی هم جمع شدن عاملهای استرسزا و آن گونه وضعیتهای مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به استرسزا بودن آن اتفاق نظر دارند. برای نمونه یکی از وضعیتهای پراسترس و مرتبط با شغل این است که از یک سو کارگر یا کارمند در معرض خواست ها یا فشارهای زیاد در محیط کار قرارگیرد و از سوی دیگر برای برآوردن این خواستها وقت محدودی در اختیار داشته باشد و طبیعی است که چون نمی تواند از پس انجام آنها براید با ایرادگیریهای پی در پی سرپرستان روبه رو میشوند به بیان دیگر استرس ناشی از شغل ، استرس است که فرد معینی بر سر شغل مشخصی دستخوش آن می شود (تیموری، 1383).
در دنیای کنونی استرس به عنوان یکی از آفات نیروی انسانی شناخته شده است. اثرات مخرب استرس بر زندگی فردی و اجتماعی کاملا مشهود بوده و کارکنان یکی از آسیب پذیرترین قشرها در برابر استرس هستند، همچنین استرس شغلی به عنوان یکی از موانع بهره وری در سازمانها مطرح است.
یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر توجه روان شناسان کار،روان شناسان بهره وری و روان شناسان صنعتی و سازمانی را به خود معطوف داشته،نـشانه ها،علـل و آثـار فرسودگی شغلی است. فرسودگی شغلی موجب تباهی در کیفیت خدماتی می گردد که بـه وسیله ی کارکنان ارائه می گردد(ساعتچی،۱۳۸۲(
در تعریف فرسودگی شغلی می توان گفت:
فرسودگی شغلی نشانگان فروپاشی عاطفی بعد از سالها درگیـری