دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات
گروه مدیریت اجرایی
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی (M.A)
گرایش استراتژیک
عنوان:
بررسی رابطه هوش عاطفی و هوش معنوی بر عملکرد کارکنان مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه
استاد راهنما:
دکتر کیومرث سهیلی
استاد مشاور:
دکتر محمدشریف کریمی
1392-1391
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1- مقدمه3
1-2- بیان مسأله تحقیق4
1-3- ضرورت واهمیت تحقیق.8
1-4- اهداف انجام تحقیق10
1-5- مدل مفهومی تحقیق11
1-6- فرضیه های تحقیق.12
1-7- جنبه جدیدبودن و نوآوری در تحقیق13
1-8- قلمروتحقیق13
1-8-1- قلمرو موضوعی تحقیق.13
1-8-2- قلمرو مکانی تحقیق13
1-8-3- قلمرو زمانی تحقیق.13
1-9- تعریف واژگان و اصطلاحات تحقیق.14
1-9-1- تعریف مفهومی تحقیق.14
1-9-2- تعریف عملیاتی تحقیق.14
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه.16
2-2- مبانی نظری17
2-2-1- هوش معنوی.17
2-2-1-1- هوش.17
2-2-1-2- معنویت18
2-2-1-3- چهارچوب نظری هوشمعنوی20
2-2-1-4- تعاریف هوش معنوی21
2-2-1-5- اندازهگیری هوش معنوی .25
2-2-1-6-کابردهای هوش معنوی.27
2-2-1-7- ابعاد و مؤلفه ها هوش معنوی.28
2-2-1-8- مدلهای هوش معنوی.31
2-2-1-8-1- مدل زهر و مارشال.31
2 -2-1-8-2- مدل سیندی ویگلزورث.31
2-2-1-8-3- مدل آمرام .32
2-2-1-8-4- مدل وگان33
2-2-1-8-5- مدل بروس لیبچفید.33
2-2-1-8-6- مدل کینگ34
2-2-1-8-7- مدل سیسک35
2-2-1-9- مؤلفه های هوش معنوی در اسلام36
2-2-1-10- رشد هوش معنوی37
2-2-1- 11- مقایسه هوش معنوی با هوشهای دیگر39
2-2-1- 12- هوش معنوی و شخصیت40
2-2-1-13-کاربرد هوش معنوی در محیط کار .41
2-2-1-14- راه های پرورش هوش معنوی.43
2-2-2- هوش عاطفی.45
2-2-2-1- عاطفه.46
2-2-2-2- طبقه بندی عواطف46
2-2-2- 3- هوش عاطفی و ریشه های تاریخ آن.46
2-2-2-4- پایه های بیولوژیکی عواطف و هوش عاطفی50
2-2-2- 5- دیدگاه های متفاوت پیرامون هوش عاطفی.52
2-2-2-5- 1- هوش عاطفی از دیدگاه گاردنر.52
2-2-2-5-2- هوش عاطفی از دیدگاه مایر و سالووی53
2-2-2-5-3- هوش عاطفی از دیدگاه بار-آن54
2-2-2-5-3-1- ابعاد هوش عاطفی از دیدگاه بار-آن.55
2-2-2-5-4- هوش عاطفی از دیدگاه گلمن.55
2-2-2-5-4-1- مؤلفه ها ی هوش عاطفی گلمن.56
2-2-2-6- توجه معاصر به هوش عاطفی .61
2-2-2-7- مقاسه هوش عاطفی و عقلی64
2-2-2-8- نقش وراثت و محیط در هوش عاطفی 65
2-2-2-9- ویژیگیهای افراد با هوش عاطفی بالا و پایین66
2-2-2-10- هوش عاطفی در محل کار 68
2-2-2-11- آموزش و یادگیری هوش عاطفی.72
2-2-3- عملکرد.74
2-2-3-1- عوامل عملکردی.76
2-2-3-1-1- عوامل رفتاری76
2-2-3-1-2- عوامل فرایندی 77
2-2-3-2- عوامل مؤثر بر عملکرد از دیدگاه محققان.77
2-2-3- 3- سیستم عملکرد فردی .79
2-3- هوش عاطفی و عملکرد.80
2-4- هوش معنوی و عملکرد81
2-5- پیشنه تحقیق.83
2-5-1- پیشینه داخلی83
2-5-2-پیشینه خارجی.87
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه.90
3-2- فرضیه های تحقیق.90
3-3- متغیرهای تحقیق.91
3-4- روش تحقیق.92
3-5- منابع و ابزار گرد آوری داده ها و اطلاعات .94
3-5-1- تشریح پرسشنامه 94
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه.95
3-6-1- روایی95
3-6-2- پایایی پرسشنامه96
3-7- جامعه آماری .99
3-8- نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه.99
3-9- روش های نمونه گیری100
3-9-1- نمونهگیری تصادفی ساده.100
3-9-2- نمونهگیری طبقه ای.101
3-9-3- نمونهگیری خوشه ای.108
3-9-4- نمونهگیری سهمیه ای.101
3-10- روش تجزیه و تحلیل دادهها101
3-10-1-آزمون کولموگروف-اسمیرنوف102
3-10-2- ضریب همبستگی پیرسون102
3-10-3-تحلیل رگرسیون.103
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه.107
4-2- اطلاعات توصیفی نمونه108
4-3- یافتههای توصیفی.112
4-4- یافتههای مرتبط با فرضیه های پژوهش.113
فصل پنجم:نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه.121
5-2- نتایج آزمون فرضیات تحقیق.121
5-3- بحث و نتیجهگیری.126
5-4- پیشنهادهای تحقیق127
5-4-1-پیشنهادهای کاربردی .127
5-4-2- پیشنهاداهایی برای تحقیقات آتی .129
5-5- محدودیتها129
منابع و مآخذ
منابع فارسی.131
منابع لاتین.133
پیوستها
پرسشنامه138
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول2-1- تعاریف هوش معنوی 23
جدول 2-2- ابعاد هوش معنوی بر اساس دیدگاه زهر و مارشال 29
جدول 2-3- مدل هوش معنوی از دیدگاه سیندی ویگزروث32
جدول 2-4- مقایسه هوش معنوی و هوش متعارف.40
جدول 2-5- مقایسه سه نوع هوش (زهر و مارشال).40
جدول2-6- تعاریف هوش عاطفی در مطالعات مختلف49
جدول 2-7- تعاریف مختلف عملکرد .75
جدول 1-3- آلفای کرونباخ مربوط به آزمون هوش معنوی .97
جدول 3-2- ضریب همبستگی بین خرده مقیاسهای هوش معنوی .98
جدول 3-3- آلفای کرونباخ مربوط به آزمون هوش عاطفی .98
جدول 3-4- ضریب همبستگی بین خرده مقیاسهای هوش هیجانی با نمره کل آزمون99
جدول3-5- تجزیه واریانس.104
جدول 4-1- نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف.107
جدول 4-2- توزیع فراوانی و در صد نمونه با توجه به جنسیت108
جدول 4-3- توزیع فراوانی و در صد نمونه ا توجه به مدرک تحصیلی .109
جدول 4-4- وضعیت سنی مورد بررسی.110
جدول 4-5- توزیع فراوانی و در صد نمونه بر حسب سابقه خدمت.111
جدول 4-6- میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پژوهش بر حسب جنسیت .111
جدول 4-7- ضرایب همبستگی ساده بین هوش معنوی و عملکرد شغلی .113
جدول 4-8- ضرایب همبستگی ساده بین هوش عاطفی و عملکرد شغلی.114
جدول 4-9- نتایج تحلیل رگرسیون برای پیش بینی عملکرد شغلی براساس
مؤلفه های هوش عاطفی و معنوی115
جدول 4-10- ضرایب رگرسیون برای پیش بینی عملکرد شغلی بر اساس مؤلفه های هوش
معنوی و هوش عاطفی115
جدول 4-11- مدل رگرسیونی به شیوه سلسله مراتبی برای پیش بینی عملکرد شغلی116
جدول 4-12- ضرایب رگرسیونی برای پیش بینی عملکرد شغلی به شیوه سلسله مراتبی117
جدول 4-13- ضرایب همبستگی بین هوش معنوی و هوش هیجانی با عملکرد
شغلی به تفکیک جنسیت.117
جدول 4-14- نقش تعدیلگری جنسیت در رابطه با هوش معنوی و عملکرد شغلی .118
جدول 4-15- نقش تعدیلگر جنسیت در رابطه با هوش هیجانی و عملکرد شغلی .119
فهرست نمودارها
عنوان شماره صفحه
نمودار 2-1- سیستم عملکرد فردی.80
نمودار 4-1- توزیع فراوانی با توجه به جنسیت .108
نمودار 4-2- توزیع فراوانی نمونه بر حسب مدرک تحصیلی 109
نمودار 4-3- وضعیت سنی نمونه مورد بررسی110
نمودار 4-4- وضعیت سابقه خدمت در نمونه مورد بررسی111
نمودار 4-5- میانگین متغیرهای پژوهش در نمونه مورد بررسی111
چکیده