واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت دولتی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
عنوان:
تاثیر جو تیمی و توانمندسازی رهبری بر رفتار تسهیم دانش بین کارکنان
گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه دو رشت
استاد راهنما:
دکتر مهرداد گودرزوند چگینی
بهمن 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده. 1
فصل اول : کلیات پژوهش. 2
1-1 مقدمه 3
1-2 بیان مسأله 4
1-3 اهمیت موضوع. 7
1-4 اهداف تحقیق. 8
1-5 چهارچوب نظری تحقیق 9
1-6 فرضیههای تحقیق 10
1-7 تعاریف نظری و عملیاتی پژوهش. 10
1-7-1 تعاریف نظری. 10
1-7-2 تعاریف عملیاتی. 11
1-8 قلمرو تحقیق. 12
1-8-1 قلمرو موضوعی 12
1-8-2 قلمرو مکانی. 12
1-8-3 قلمرو زمانی 12
فصل دوم : ادبیات تحقیق. 13
2-1 مقدمه 14
2-2 توانمندسازی. 14
2-2-1 سیر تاریخی مطالعه توانمندسازی 15
2-2-2 سیر تکاملی سبک مدیریت 17
2-2-3 مراحل توانمندسازی 18
2-2-4 سطوح توانمندسازی 19
2-2-5 اصول توانمندسازی 21
2-2-6 مدل های توانمندسازی. 22
2-2-7 مدل های اقتضایی. 24
2-2-8 مدل توماس وولتهوس 26
2-2-9 پارادایمهای توانمندسازی. 28
2-2-10 رویکردهای توانمندسازی 29
2-2-10-1 رویکرد مکانیکی. 29
2-2-10-2 رویکرد ارگانیکی 30
2-2-11 ابعاد توانمندسازی 30
2-2-12 برنامههای توانمندسازی 31
2-2-13 ویژگی های نظام موفق پیشنهادها 32
2-2-14 سازههای اثربخش در توانافزایی کارکنان 33
2-2-15 راهبردهای مدیریتی در توانمندسازی کارکنان 37
2-2-16 عوامل سازمانی ـ سیستمی مؤثر بر توانمندسازی. 40
2-2-17 نشانههای محیطهای غیرتوانمند(کانونی،2013). 44
2-2-18 ویژگیهای سازمان توانمند. 45
2-3 جوتیمی 50
2-3-1 انواع تیم 51
2-3-2 گروه های کاری و تیم های کاری 52
2-3-4 تفاوت تیم با گروه 52
2-3-5 اندازه تیم. 53
2-3-6 نقش های تیم 55
2-3-7 عوامل حیاتی موفقیت تیم. 56
2-3-8 ویژگی های تیم 57
2-3-9 پنج دشمن کار تیمی 60
2-3-10 موانع کار تیمی. 61
2-3-11 ابعاد تیم 61
2-4 اشتراک دانش. 62
2-4-1 انواع دانش. 64
2-4-2 خصوصیات دانش 65
2-4-3 فنون فراهم آوردن دانش 66
2-4-4 تعریف اشتراک دانش 70
2-4-5 عوامل فردی مؤثر بر اشتراک دانش. 72
2-4-6 عوامل سازمانی مؤثر برای شرکت در فعالیت های اشتراک دانش 73
2-4-7 موانع و عوامل بازدارنده اشتراک دانش. 74
2-4-7-1 موانع مربوط به نیروی انسانی در فرایند اشتراک دانش. 74
2-4-7-2 موانع مربوط به سازمان در فرایند اشتراک دانش 78
2-4-7-3 موانع مربوط به فناوری در فرایند اشتراک دانش 82
2-5 پیشینه تحقیق. 86
2-5-1 تحقیقات داخلی 86
2-5-2 تحقیقات خارجی 90
فصل سوم : اجرای تحقیق. 91
3-1 مقدمه 93
3-2 روش و قلمرو تحقیق 93
3-3 جامعه و نمونه آماری تحقیق 94
3-4 ابزارهای گردآوری داده ها. 94
3-5 ویژگی فنی ابزارِ تحقیق (روایی و پایایی). 95
3-6 فنون تحلیل داده ها 95
فصل چهارم : یافته های تحقیق 96
فصل چهارم : یافته های تحقیق 96
4-1 مقدمه 97
4-2 یافتههای توصیفی پژوهش 98
4-2-1 جنسیت 98
4-2- 2 سابقه خدمت 99
4-2- 3 تحصیلات 100
4-2- 4 سن 101
4-2- 5 وضعیت تأهل 102
4-2- 6 وضعیت استخدامی 103
4-3 یافته های پژوهش. 104
4-3-1 بین جو تیمی و نگرش به اشتراک دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد 104
4-3-2 بین جو تیمی و رفتار تسهیم دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. 105
4-3-3 بین توانمندسازی رهبری و نگرش به اشتراک دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد 106
4-3-4 بین توانمندسازی رهبری و رفتار تسهیم دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد 107
4-3-5 بین نگرش و رفتار تسهیم دانش کارکنان رابطه معناداری وجود دارد. 108
4-3-6 بین گروه سنی و رفتار تسهیم دانش کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد. 109
4-3-7 بین جنسیت و رفتار تسهیم دانش کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد. 110
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات. 111
5-1 مقدمه 112
5-2 خلاصه پژوهش 112
5-3 بحث و نتیجهگیری. 113
5-3-1 بین جو تیمی و نگرش به اشتراک دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد. 113
5-3-2 بین جو تیمی و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد 114
5-3-3 بین توانمندسازی رهبری و نگرش به اشتراک دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد. 115
5-3-4 بین توانمندسازی رهبری و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد 117
5-3-5 بین نگرش و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت رابطه معناداری وجود دارد. 118
5-3-6 بین گروه سنی و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت تفاوت معناداری وجود دارد 119
5-3-7 بین جنسیت و رفتار تسهیم دانش کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه 2رشت تفاوت معناداری وجود دارد. 119
5-4 محدودیتهای پژوهش. 119
5-5 پیشنهادها 120
5-5-1 پیشنهادهای کاربردی. 120
5-5-2 پیشنهادهای پژوهشی 120
منابع و مأخذ 121
پیوست. 127
فهرست جداول
جدول 2-1 سیر تاریخی مفهوم توانمندسازی 16
جدول2-2 مشخصات ساختار هرمی و دایرهای. 20
جدول 2-3 ابعاد توانمندسازی(پیتر و همکاران، 2012: 380) 30