برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده :
دیابت شیرین از جمله بیماریهای متابولیکی است که با کمبود نسبی و یا مطلق انسولین ،افزایش گلوکز خون و اختلال در متابولیسم کربو هیدرات ،چربی و پروتئین همراه است.ارتقاء سلامت روان با توجه نقش محوری آن در مراقبت های بهداشتی مورد توجه روز افزون است.با توجه با اینکه بیماران دیابتی از سبک زندگی ناصحیح برخوردارند و از سطح افسردگی بالایی رنج می برند،لذا هدف پژوهش حاضربررسی اثر بخشی درمان شناختی –فتاری بر کاهش سطح افسردگی و بهبود سبک زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بود.نمونه ی آماری، 30 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو شهرستان سلماس بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفر) و گروه کنترل(15 نفر) گمارده شدند.ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه ی سبک زندگی والکر و پرسشنامه افسردگی بک بود.گروه آزمایش به مدت 12 جلسه ی 90 دقیقه ای در معرض متغیر مستقل(درمان شناختی رفتاری)قرار گرفت.طرح پژوهش از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود وبرای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) و تحلیل کواریانس تک متغیری (آنکوا) استفاده گردید . نتایج بدست آمده نشان داد که درمان شناختی-رفتاری می تواند سبک زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو را در زمینه های رشد خود شکوفایی،مسئولیت پذیری،روابط بین فردی،تغذیه ،فعالیت های بدنی ومدیریت استرس تغییر داده (p<./.1) و افسردگی آنها را کاهش دهد (p<./1) . بنابراین درمانهای منظم شناختی-رفتاری می توانند سب ک زندگی بیماران دیابت نوع 2 را بهبود بخشده و افسردگی آنها را کاهش دهد
کلید واژگان: درمان شناختی-رفتاری ، سبک زندگی ، افسردگی ، بیماران دیابت نوع 2 .
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه14
بیان مسئله.15
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.18
هدف کلی تحقیق.19
اهداف جزئی تحقیق19
فرضیه های تحقیق20
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغییرها. 21
تعاریف مفهومی21
افسردگی21
سبک زندگی21
تغذیه.21
ورزش و فعالیت بدنی21
مسئولیت پذیری در مورد سلامت.21
مدیریت استرس21
رشد معنوی یا خود شکوفایی21
دیابت نوع 2.21
تعاریف عملیاتی22
افسردگی22
سبک زندگی22
تغذیه23
ورزش و فعالیت بدنی23
مسئولیت پذیری در مورد سلامت23
مدیریت استرس.23
رشد معنوی یا خود شکوفایی23
دیابت نوع 2.23
فصل دوم
مقدمه24
درمان شناختی-رفتاری.28
نظریه آسیب شناسی روانی31
نظریه فرآیندهای درمان.32
تغییر شناختی رفتاری مایکنبام34
تلفیق رویکردهای شناختی و رفتاری.38
اصول کلی در شیوه درمان شناختی-رفتاری39
تعریف رفتار درمانی.41
نحوه شکل گیری رفتار گرایی و شرح مختصر نظریات رفتار گرایی.42
اصول رفتار درمانی شناختی.43
روش های درمانی شناختی ـ رفتاری : شکل گیری و اصول. 43
نظریه های شناختی. 47
بیان چند نظریه شناختی . 48
درمان منطقی _ هیجانی الیس 68
درمان بازسازی شناختی مک مولین. 50
مدل شناختی بک از افسردگی. 51
افکار خودآیند. 51
طرحواره ها. 52
خطاهای منطقی. 52
مثلث شناختی. 52
مولفه های بنیادین. 54
نظریه یادگیری اجتماعی بندورا (یا نظریه شناختی اجتماعی بندورا): . 54
افسردگی56
چارچوب نظری.56
تعریف افسردگی.58
مروری کوتاه بر طبقه بندی اختلالات خلقی60
اختلالات افسردگی اساسی.62
ویژگی های بالینی اختلالات افسردگی اساسی.62
ویژگی و اختلال های همراه.64
همه گیر شناسی65
تشخیص افتراقی67
اختلال مختلط اضطرابی – افسردگی68
علت شناسی افسردگی.69
نظریه های روانشناختی در مورد افسردگی.71
نظریه زیست شناختی.71
نظریه روان پویایی.72
نظریه یادگیری73
نظریه رفتار گرایی74
نظریه شناختی75
درماندگی آموخته شده 76
سبک زندگی.77
سبک زندگی از دیدگاه روانکاوی (آلفرد آدلر) 77
مفهوم سبک در زندگی آدلر77
اعتقادات مربوط به شیوه ی زندگی .83
سبک زندگی از دیدگاه اجتماعی(جامعه شناسی).85
ریشه شناسی سبک زندگی86