برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست
عنوان صفحه
چکیده. 1
فصل یکم مقدمه پژوهش. 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 4
1-3- اهمیت وضرورت تحقیق. 7
1-4- اهداف پژوهش. 8
1-4-1- هدف اصلی. 8
1-4-2-اهداف فرعی. 8
1-5- فرضیه های پژوهش. 9
1-6- تعاریف. 9
1-6-1- تعریف مفهومی. 9
1-6-2- تعریف عملیاتی. 10
فصل دوم پیشینه پژوهش. 11
2-1- نوجوانی. 12
2-1-1- مراحل نوجوانی. 13
2-1-2- خصوصیات دوره ی نوجوانی. 14
2-1-3- نیازهای دوره ی نوجوانی. 16
2-1-4- نیازهای زیستی دوره نوجوانی. 17
2-1-5- نیازهای عاطفی مرحله نوجوانی. 18
2-1-6- نیازهای اجتماعی نوجوان. 18
2-2- تعریف خانواده وعملکرد آن. 19
2-2-1- خانواده و اهیمت آن. 21
2-2-2- ویژگی های خانواده. 22
2-2-3- کارکردهای خانواده. 24
2-2-4- انواع خانواده. 24
2-3- سبک های فرزند پروری. 26
2-3-1- تاریخچه سبک های فرزند پروری. 28
2-3-2- تنوع فرهنگ و فرزند پروری. 30
2-3-3- نظریه بامریند. 31
2-3-4- انواع متفاوت والدین در فرزند پروری. 32
2-3-5- نظریه اریکسون. 33
2-3-6- الگوی زیگلمن. 34
2-3-7- الگوی شفر. 36
2-3-8- نظریه آدلر. 37
2-3-9- طبقه اجتماعی و سبک فرزندپروری. 38
2-4- تعریف هویت. 39
2-4-1- انواع هویت. 40
2-4-2- هویت ازدیدگاه روزنبرگ. 43
2-4-3- دیدگاه اریکسون درباره هویت. 47
2-4-4- دیدگاه مارسیا درباره هویت. 48
2-4-5- دیدگاه بروزنسکی درباره هویت. 50
2-5- پیشرفت تحصیلی. 51
2-6- مسئولیت پذیری. 53
2-6-1- خود مختاری ومسئولیت پذیری. 54
2-6-2- عزت نفس ومسئولیت پذیری. 54
2-7- واقعیت درمانی گلاسر. 55
2-8- زمینه پژوهش در داخل ایران. 57
2-9- زمینه پژوهش خارج از کشور. 62
فصل سوم روش پژوهش. 65
3-1- روش پژوهش. 66
3-2- جامعه آماری. 66
3-3- حجم نمونه و شیوه نمونه گیری. 66
3-4- ابزار پژوهش. 66
3-4-1- پرسشنامه محیط خانوادگی. 67
3-4-2- پرسشنامه مسئولیت پذیری. 68
فصل چهارم یافته های پژوهش. 70
4-1- بررسی وضعیت پاسخ گویان. 71
4-1-1- سن پاسخ گویان. 71
4-1-2- مقطع تحصیلی. 72
4-1-3- رشته تحصیلی. 72
4-2- بررسی وضعیت والدین پاسخ گویان. 73
4-2-1- سن پدر. 73
4-2-2- سن مادر. 74
4-3- بررسی وضعیت پاسخ گویان در خانواده. 74
4-3-1- چندمین فرزند بودن. 74
4-4-2- تعداد فرزندان خانواده. 75
4-5- داده های استنباطی. 75
4-5-1- همبستگی پیرسون بین سبک آزاد گذار و مسؤلیت پذیر نوجوانان 76
4-5-2- همبستگی اسپیرمن بین سبک استبدادی و مسئولیت پذیر نوجوانان 76
فصل پنجم بحث ونتیجه گیری. 77
5-1- بحث ونتیجه گیری. 79
نتیجه فرضیه اول. 79
نتیجه فرضیه دوم. 79
نتیجه فرضیه سوم. 79
5-2- محدودیتها. 82
5-3- پیشنهادات کاربردی. 82
5-4- پیشنهادات پژوهشی. 82
منابع. 84
منابع فارسی. 84
منابع لاتین. 93
پیوست ها. 97
چکیده
هدف تحقیق: این پژوهش با هدف بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین با مسئولیت پذیری در نوجوانان دختر 15 تا 18 ساله شهرستان دالاهو، صورت گرفت.
روش تحقیق: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها ، همبستگی است. جامعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان دالاهو، که در سال92-93 مشغول به تحصیل بوده اند، تشکیل داد. با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده 200 دانش آموز دختراز جامعه مورد تحقیق انتخاب شدند که با ابزارهای پرسشنامه مسئولیت پذیری ومحیط خانوادگی مورد اندازه گیری قرار گرفتند.
نتایج: نتایج در همبستگی پیرسون نشان میدهد که بین سبک مقتدرانه و مسئولیت پذیری نوجوانان رابطه وجود دارد. همچنین نتایج در همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه نشان می دهند که 1- بین سبک آزاد گذار و مسئولیت پذیری نوجوانان رابطه وجود ندارد .2- بین سبک استبدادی و مسئولیت پذیری نوجوانان رابطه وجود دارد.
کلید واژه گان: شیوه های فرزند پروری، مسئولیت پذیری،