برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
بررسی نقش برخی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزشی، شخصیتی و اجتماعی بر اضطراب آمار دانشجویان رشته روانشناسی
به وسیلهی
ثریا پیرمردوند چگینی
یکی از اضطرابهای موقعیتی در حیطهی تعلیم و تربیت، مربوط به درس آمار است. اضطراب امتحان آمار از آن دسته اضطرابهای موقعیتی است که دانشجویان روانشناسی با آن مواجه هستند. هدف از پژوهش حاضر تعیین پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزشی، شخصیتی و اجتماعی بر اضطراب آمار دانشجویان رشته روانشناسی می باشد. این پژوهش به روش همبستگی و با بهره گرفتن از روش معادلات ساختاری انجام گردید. جامعهی آماری شامل کلیه دانشجویان رشته روانشناسی در حال تحصیل دانشگاههای دولتی استان قزوین بود. ۳۵۰ نفر از آنها به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در این تحقیق شرکت کردند. برای تحلیل داده ها از روش همبستگی و تحلیل مسیر با بهره گرفتن از معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد، در مدل اصلاح شده مسیرهای ویژگیهای شخصیت به اضطراب آمار، نیازهای روانشناختی به اضطراب آمار، فراشناخت به اضطراب آمار، انتظار از موفقیت به اضطراب آمار و اهداف پیشرفت به اضطراب آمار معنیدار بودند. همچنین مسیرهای اضطراب آمار به خودکارآمدی، اضطراب آمار به ارزش تکلیف و اضطراب آمار به سطح پردازش معنیدار بودند. در مجموع مدل تحقیق، برازنده داده ها بود. همچنین نتایج تحلیل همبستگی کانونی نشان داد از میان پیشایندهای اضطراب آمار، فراشناخت، شایستگی، انتظار موفقیت و اهداف تسلط، از قدرت پیش بینی بالایی برخوردارند. و اضطراب آمار بر سطح پردازش و پس از آن بر خودکارآمدی تاثیر معنی داری دارد. بنابراین، اساتید آمار میتوانند برای تسهیل در آموزش دروس مرتبط با آمار و کاهش اضطراب آمار دانشجویان در کلاس، بر لزوم آموزش راهبردهای یادگیری، ارزشگذاری برای دروس مرتبط به آمار و رفع نیازهای روانشناختی دانشجویان در کلاس تاکید کرده تا علاوه بر کاهش اضطراب آمار دانشجویان، بر انگیزه دانشجویان روانشناسی برای درس آمار نیز بیافزایند.
واژگان کلیدی: اضطراب آمار، نیازهای روانشناختی، حمایت اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی، فراشناخت
فهرست مطالب
فصل یکم: چارچوب پژوهش 1
1-1- مقدمه: 2
1-2- بیان مسئله: 4
1-3- اهمیت و ضرورت مسئله: 6
1-4- هدفهای پژوهش 7
۱-۴-۱- هدف اصلی: 7
۱-۴-۲- اهداف فرعی: 7
1-5- فرضیههای پژوهش 8
۱-۵-۱- فرضیه کلی 8
۱-۵-۲- فرضیههای مستقیم 8
۱-۵-۳- فرضیه های غیرمستقیم: 9
1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش 15
۲-۱- مقدمه: 16
۲-2- تعریف اضطراب آمار: 16
۲-3- مبانی نظری اضطراب: 17
۲-3-۱-رویکرد شناختی 17
۲-3-۲- الگوی شناختی بک و کلارک: 17
۲-4- مفهوم اضطراب آمار: 18
۲-5- ابعاد اضطراب آمار: 18
۲-6- تفاوتهای فردی در اضطراب آمار دانشجویان 19
۲-6-۱-تأثیر سن دانشجویان بر اضطراب آمار: 20
۲-6-۲- تفاوت جنسیتی و فرهنگی در اضطراب آمار دانشجویان: 20
۲-7- دلایل اضطراب آمار: 21
۲-7-۱- عوامل غیر موقعیتی 21
۲-7-۲- عوامل موقعیتی 22
۲-7-۳- عوامل محیطی 22
۲-8- مقایسه اضطراب آمار و اضطراب ریاضی در ارتباط با اضطراب عمومی: 24
۲-9- برخی از تفاوتها و شباهتهای اضطراب آمار و اضطراب ریاضی: 24
۲-9-۱- تفاوتهای میان اضطراب آمار و اضطراب ریاضی 25
۲-9-۲- شباهتهای بین اضطراب آمار و اضطراب ریاضی 26
۲-10- پیامدها و اثرات اضطراب آمار: 28
۲-11- حمایت اجتماعی ادراک شده: 29
۲-11-۱- مدل سنتی از حمایت اجتماعی: 29
۲-12- حمایت اجتماعی ادراک شده و اضطراب آمار: 30
۲-13- شخصیت: 30
۲-13-۱- نظریه صفات و مدل پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کری (۱۹۹۲) 30
2-14- اضطراب آمار و پنج عامل بزرگ شخصیت 33
2-15- نیازهای روانشناختی: 35
۲-15-۱- نظریه خودتعیینی: 36
2-16- نظریه خبرپردازی و راهبردهای یادگیری: 39
۲-16-1- راهبردهای یادگیری شناخت و فراشناخت: 40
2-16-2- شناخت: 41
۲-16-3- فراشناخت: 41
۲-17- اضطراب امتحان و راهبردهای یادگیری 43
۲-18- انتظار موفقیت: 44
۲-19- انگیزه درونی: 45
2-20- اهداف پیشرفت: 46
۲-21- اضطراب و اهداف پیشرفت: 47
۲-22- سطح پردازش: 48
۲-23- ارزش تکلیف: 49
۲-24- خودکارآمدی: 50
۲-24-۱- مفهوم خود کارآمدی: 50
۲-24-۲- اهمیت خودکارآمدی: 50
۲-24-3- اثر خودکارآمدی بر سطح انگیزش 51
۲-24-4- انتخاب هدف: 51
۲-24-5-کسب نتایج یا پیامدهای مورد انتظار: 51
۲-25- اضطراب و خودکارآمدی تحصیلی: 52
۲-26- اضطراب، ارزش تکلیف و خودکارآمدی: 53
۲-27-پیشینهی تحقیق: 53
۲-27-۱- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور: 53
۲-27-۲- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور: 65
فصل سوم: روششناسی پژوهش 67
۳-۱- مقدمه: 68
۳-۲- روش پژوهش: 68
۳-۳- جامعه و نمونه آماری: 68
۳-۴- روش نمونه گیری: 68
۳-۵- ابزار جمعآوری اطلاعات: 69
۳-۵-۱- اندازهگیری اضطراب آمار (SAM) مورگان (۲۰۰۷): 69
۳-۵-۲- پرسشنامه راهبردهای انگیزشی، شناختی و فراشناختی زوشو و بارنت (۲۰۱۱): 74
۳-۵-۳- فرم کوتاه پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت (NEO-FFI-۶۰): 74
۳-۵-۴- مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS) 75
۳-۵-۵- مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی عمومی (BNSG-S) (جوهانسون و فینی، 2010) 75
۳-۵-۶- پرسشنامه تجربه یادگیری هانزه و برگر (2007) 79
3-5-7- مقیاس انگیزش و التزام تحصیلی مارتین (2007) 80
۳-۶- روش جمعآوری اطلاعات: 81
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل داده ها: 81
۳-۸- همبستگی کانونی: 82
فصل چهارم: یافتههای پژوهش 83
4-1- مقدمه: 84
4-2- یافته های توصیفی: 84
4-3- یافته های استنباطی 120
4-3-1- بررسی پیش فرض ها 120
4-3-2- یافته های مربوط به آزمایش مدل پیشنهادی. 128
4-3-3- مدل اصلاح شده. 130
4-3-4- ارزیابی مدل پیشنهادی و اصلاح شده. 130
4-3-5- همبستگی کانونی 140
4-4- یافته های جانبی پژوهش: 152
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 164
۵-۱- مقدمه: 165
۵-۲- تبیین یافتههای مربوط به مدل کلی 165
۵-۳- تبیین یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش 165
۵-۳-۱- تبیین یافته های مربوط به فرضیههای مستقیم 165
۵-3-2- تبیین یافتههای فرضیههای غیرمستقیم 179
۵-4- محدودیتها: 183
۵-5- پیشنهادات پژوهشی: 183
۵-6- پیشنهادات کاربردی: 184
منابع 186
پیوستها 205
مقدمه:
در دنیای مدرن که هر روزه منبع جدیدی از استرس و اضطراب به شکلهای گوناگون انسان را تحت تاثیر قرار میدهد، بیشک اضطراب، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که روانشناسان به دنبال شناسایی و درمان آن هستند. اضطراب در میان اختلالهای دیگر روانشناختی جزء اختلالهایی با شیوع بالاست که بشر به آن مبتلا میشود. حالات اضطرابی علت اولیه ۶ الی ۲۷ درصد از تمام مشکلات روانی محسوب میشوند که به درمان نیاز دارد و این عارضه در زنان شایع است (خیاط، ۱۳۸۷؛ به نقل از سالاری، ۱۳۹۲). از این میان، اضطراب میتواند در محیط آموزشی خود را به شکل اضطراب امتحان نشان دهد. اضطراب یکی از مهمترین متغیرهای انگیزشی و شناختی است که پیشرفت تحصیلی، یادگیری، عملکرد و نیز توجه و تمرکز و بازیابی اطلاعات یادگیرندگان را بهطور قابلملاحظهای تحت تأثیر قرار میدهد (شانک،[1] پنیتریج[2] و میس[3]، ۲۰۰۸؛ بمبنوتی[4]، ۲۰۰۸).
ازجمله انواع شناختهشدهی اضطراب در حیطهی تعلیم و تربیت که پژوهشهایی را به خود اختصاص دادهاند، میتوان به اضطراب ریاضی، اضطراب امتحان و اضطراب آمار[5] اشاره کرد. اکثر محققان این نوع اضطراب ذکر شده را به عنوان اضطراب موقعیتی[6] عنوان می کنند (وانگ و اسنروشینگ، ۲۰۰۹؛ اونوگبازی، ۱۹۹۷؛ به نقل از ویسانی، لواسانی و اژهای، 1391). اضطراب موقعیت اشاره به تجارب ناپایدار و موقعیت تنیدگی، هراس و برانگیختگی شدید دستگاه عصبی خودمختار در یک بافت و شرایط ویژه دارد (تاناکا[7]، تاکهرا[8] و یاماچی[9]، ۲۰۰۶). از میان اضطرابهای موقعیتی مربوط به حیطهی تعلیم و تربیت که برای تعداد زیادی از دانشجویان بهمنزلهی پدیدهای تنشزا و اضطرابآور تلقی میشود، موقعیت و مسائل مربوط به درس آمار است. در واقع اضطراب امتحان آمار نیز از آن دسته از اضطرابهای موقعیتی است که دانشجویان روانشناسی با آن مواجه هستند (ویسانی و همکاران، 1391). برخی از شواهد حاکی از آن است که تقریباً ۶۶ تا ۸۰ درصد از دانشجویان سطح بالایی از اضطراب آمار را تجربه میکنند (اونوگبازی[10] و ویلسون[11]، ۲۰۰۳؛ زیدنر[12]، ۱۹۹۵؛ اونوگبازی، ۲۰۰۴؛ بالوگلو[13]، ۲۰۰۳؛ بیرنبام[14] و ایلس[15]، ۱۹۹۴؛ گال و گین اسبرگ[16]، ۱۹۹۴؛ اونوگبازی، ۱۹۹۷الف، ۱۹۹۷ب؛ پرنی[17] و راوید[18]، ۱۹۹۰؛ شوو، استیونز[19]، دافین[20] و دل وکچیو[21]، ۱۹۹۵؛ به نقل از بالوگلو، ۲۰۰۴)؛ و برخی از محققان بر این باورند که بسیاری از دانشجویان درس آمار را بهعنوان اضطرابآورترین درس در دورهی تحصیلیشان تعریف میکنند (باندالوس[22]، فینی[23] و گسک[24]، ۲۰۰۳؛ ماچر[25] و همکاران، ۲۰۱۳؛ چوو[26] و دیلون[27]، ۲۰۱۴؛ چرنی[28] و کنی[29]، ۲۰۰۵)؛ و بسیاری از دانشجویان توسط احساسهایی از اضطراب حالت در آزمون احساس ضعف می کنند و درنتیجه احتمالاً پیشرفتهای پایینتری نشان میدهند (ماچر و همکاران، ۲۰۱۳).
درواقع دانشجویان، آمار را بهعنوان بدترین واحد درسی در دانشگاه میدانند (ویبرگ[30]، ۲۰۰۹) و آن را یک جنبه لازم اما کاملاً ناخوشایند از پیشرفت میدانند (بریجز[31] و همکاران، ۱۹۹۸). دورههای آمار تنها یک تجربه منفی نیستند، بلکه دانشجویان اغلب توسط این اندیشه، به حد مرگ میترسند (براد استریت[32]، ۱۹۹۶؛ اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳). اضطراب آمار حالتی است که فرد هنگام مواجهه با مفاهیم، مسائل، موقعیت