برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل کنندگی منبع کنترل در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و مؤلفههای گرایش به تفکر انتقادی دانش آموزان مقطع متوسطه بود. به این منظور از بین کلیه
دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر شیراز تعداد 359 نفر به روش نمونه گیری خوشهای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و مقیاس گرایش به تفکر انتقادی، ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده و مقیاس منبع کنترل را تکمیل کردند. یافته های حاصل از داده ها با بهره گرفتن از شیوهی تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که جهتگیری گفت و شنود خانواده مؤلفههای ابتکار و درگیریذهنی و گرایش کلی فرزندان به تفکرانتقادی را به طور مثبت پیش بینی می کند. جهتگیری همنوایی هیچ یک از مؤلفههای گرایش به تفکرانتقادی و یا گرایش کلی فرزندان به تفکر انتقادی را به طور معناداری پیش بینی نمیکند. بررسی تأثیر تعاملی ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و منبع کنترل نشان داد منبع کنترل در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباط خانوادگی و مؤلفههای گرایش به تفکر انتقادی نقش تعدیل کنندگی ندارد و الگوی پیش بینی مؤلفههای گرایش به تفکر انتقادی توسط ابعاد الگوهای ارتباط خانوادگی در هر دو گروه فرزندان دارای منبع کنترل درونی و بیرونی یکسان است.
کلید واژهها: گرایش به تفکر انتقادی، ابتکار، بلوغ فکری، درگیری ذهنی، جهتگیری گفت و شنود، جهتگیری همنوایی و منبع کنترل
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه. 2
کلیات. 2
بیان مسئله. 4
اهمیت و ضرورت پژوهش. 9
هدف پژوهش. 11
سؤال های پژوهش. 11
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش. 11
تعریف مفهومی مؤلفه های گرایش به تفکر انتقادی 12
تعریف عملیاتی گرایش به تفکر انتقادی 12
تعریف مفهومی الگوهای ارتباطی خانواده 13
تعریف عملیاتی الگوهای ارتباطی خانواده 13
تعریف مفهومی منبع کنترل 14
تعریف عملیاتی منبع کنترل. 14
فصل دوم: مبانی نظری و تحقیقات پیشین
مبانی نظری و تحقیقات پیشین 16
تاریخچه و مبانی نظری 16
تعریف تفکر. 16
تفکر انتقادی و تاریخچه آن. 17
مؤلفه های تفکر انتقادی 21
مهارت های تفکر انتقادی 21
گرایش به تفکر انتقادی 22
تعریف خانواده 26
مفهوم ارتباطات. 27
مفهوم ارتباطات خانواده 28
تاریخچه ی الگوهای ارتباطات خانواده 29
ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده 31
مفهوم جهت گیری گفت وشنود. 32
مفهوم جهت گیری همنوایی 33
جهت گیری گفت وشنود، جهت گیری همنوایی و عملکرد خانواده 34
رابطه منفی ابعاد جهت گیری گفت وشنود و جهت گیری همنوایی 36
اثر تعاملی ابعاد جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی 37
منبع کنترل. 38
اهمیت منبع کنترل. 39
تحقیقات پیشین 42
تحقیقات پیرامون رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و گرایش به تفکر انتقادی 42
تحقیقات در زمینه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و مؤلفه ابتکار. 44
تحقیقات در زمینه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و بلوغ فکری 47
تحقیقات در زمینه رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و درگیری ذهنی 49
تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و منبع کنترل 51
تحقیقات انجام شده در زمینه رابطه منبع کنترل با گرایش به تفکر انتقادی 54
تحقیقات پیرامون رابطه منبع کنترل و مؤلفه ابتکار. 55
تحقیقات پیرامون رابطه منبع کنترل و مؤلفه بلوغ فکری 58
تحقیقات پیرامون رابطه منبع کنترل و مؤلفه درگیری ذهنی 58
تحقیقات در زمینه نقش تعدیلکنندگی منبع کنترل در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و مؤلفههای گرایش به تفکر انتقادی 59
فرضیه های پژوهش. 62
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
. 63
روش تحقیق 64
روش پژوهش. 64
جامعه آماری 64
روش نمونه گیری و نمونه آماری 64
متغیرها و ابزار پژوهش. 65
مقیاس گرایش به تفکر انتقادی 65
ابزار تجدید نظر شده الگوهای ارتباطات خانواده (نسخه فرزندان) 68
مقیاس کنترل. 72
نحوه ی اجرای آزمون. 73
روش های تجزیه و تحلیل آماری 74
ملاحظات اخلاقی 74
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه. 76
یافته های توصیفی 76
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجهگیری 90
بحث و بررسی یافتههای تحقیق 90
محدودیتهای پژوهش. 105
پیشنهادات پژوهش. 106
منابع فارسی 109
منابع لاتین 116
چکیده انگلیسی 140
فهرست پیوست ها
پیوست ها 133
پیوست1: پرسشنامه الگوهای ارتباطی خانواده 134
پیوست 2: گرایش به تفکر انتقادی 136
پیوست3: پرسشنامه منبع کنترل 138
مقدمه
در این فصل ابتدا، مقدمهای درخصوص پژوهش آورده و سپس، به بیان مسئله پرداخته میشود و به دنبال آن اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف و سؤالات پژوهش و در نهایت، تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش بیان میگردد.
کلیات
برای اینکه بتوانیم زندگی خوب و موفقی داشته باشیم باید از مهارتهای زندگی[1] برخوردار باشیم. مهارتهای زندگی عبارتند از توانایی رفتار سازگارانه و مثبت که افراد را قادر میسازد تا به طور مؤثر با نیازها و چالشهای روزمره برخورد نمایند. یکی از مهمترین مهارتهای لازم برای زندگی، مهارت تفکر انتقادی[2] و نحوهی بکارگیری آن در زندگی روزمره میباشد (جزایری و رحیمی، 1387). منظور از تفکر انتقادی، تفکر اندیشمندانه[3] است که شامل مواردی از قبیل درک و فهم و تفسیر مسائل، تشخیص و تحلیل سؤال ها، تشخیص و کاربرد منطق، قیاس، استقرا، استنباط، نتیجهگیری معقول از اطلاعات حاصل از منابع مختلف کتبی، شفاهی و دفاع از آن، تمایز بین حقایق از عقاید، داوری درباره اعتبار منابع، تصمیم گیری درباره اعمال مختلف، تشخیص فرضهای بیان نشده، تشخیص بیانات کلیشهای و قالبی، تشخیص نظامهای ارزش و عقیدتی مختلف، طرح سؤال و پاسخ گویی به آن میشود (سیف، 1387). مهارتهای تفکر انتقادی به افراد کمک می کند که از میان اطلاعات و حوادث بهم ریخته حقیقت را جستجو کنند (شریعتمداری، 1379). این در حالی است گرایش به تفکر انتقادی[4] است که زمینه استفاده از مهارتهای انتقادی را فراهم می کند (کورش نیا و لطیفیان، 1390). گرایش به تفکر انتقادی انگیزشی درونی و تمایلی عادت گونه است که فرد را به استفاده از مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به آن برمیانگیزد و بدون آن، فرد تمایلی به کاربرد مهارتهای تفکر انتقادی خویش ندارد (فاسیونه[5]،2011).
درحالی قانون گذاران آموزش، مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به آن را به عنوان یک نیاز ملی برای دانش آموزان اعلام کردهاند (پیترز[6]،2000) که بخش مهمی از هویت، اخلاق، ارزشها، هنجارها و نحوه رفتار انسان ها در زندگی روزمره توسط تعاملات اجتماعی و در بافت فرهنگ و طبق الگوهای جامعه پذیری خانواده شکل میگیرد (گافمن، 1959؛ تینگ- تومی[7] ،2005 به نقل از رحیمی و یوسفی، 1389). پژوهشهای حوزه ارتباط نشان می دهند نحوهی ارتباط بین اعضای خانواده در هنگام تبادل اطلاعات بین آنان، تأثیر به سزایی در بازخوردها و رفتارهای