آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
زمستان 1392
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول
1-1 مقدمه . 1
1-2بیان مسئله . 2
1-3هدف کلی . 6
1-4 اهداف جزیی 7
1-5سوال های تحقیق. 7
فصل دوم مبانی نظری پیشینه تحقیق . 8
2-1تعریف نظری مفاهیم تحقیق . 9
2-2 الف)مبانی نظری 11
2-2-1مفهوم فلسفه . 11
2-2-2 هستی شناسی 12
2-2-3 معرفت شناسی .13
2-2-4 ارزش شناسی 14
2-2-5 زیباشناسی 15
2-3 مفهوم تربیت .15
2-4 رابطه فلسفه با تربیت 17
2-5 چیستی آموزش جهانی. 19
2-6 تاریخچه آموزش جهانی 20
2-7 ویژگیهای آموزش جهانی 27
2-8 پیشینه تحقیق 29
2-8-1پیشینه داخلی .29
2-8-2پیشینه خارجی. . 38
2-9 جمع بندی مبانی نظری و پیشینه تحقیق 41
2-10 چهارچوپ نظری و مفهومی . 44
فصل سوم (روش شناسی تحقیق) . 45
روش شناسی تحقیق .46
3-1 روش پژوهش 46
3-2 جامعه متنی .46
3-3 نمونه متنی . 46
3-4 ابزار تحقیق 47
3-5 مراحل انجام تحقیق . 47
فصل چهار ( تجزیه و تحلیل یافته ها) 49
4-1 مبانی فلسفه برنامه آموزش جهانی چیست ؟ . 50
4-1-1 الف ) هستی شناسی 50
4-1-2 ب) انسان شناسی .56
4-1-3ج ) معرفت شناسی .61
4-2 سوال دوم :اهداف آموزش جهانی چیست؟ . 68
4-2-1اهداف کلی . 69
4-2-2 اهداف عینی 71
4-3 سوال سوم: مولفه های آموزش جهانی چیست؟ 72
4-4سوال چهارم: مبانی فلسفی سند تحول بنیادین تا چه میزان با مبانی فلسفی آموزش جهانی همخوانی دارد .76
4-4-1هستی شناسی در سند تحول بنیادین .76
4-4-2 انسان شناسی در سند تحول بنیادین 80
4-4-3 معرفت شناسی در سند تحول بنیادین 86
4-5 سوال اهداف 101
فصل پنجم نتایج پژوهش .128
5-1 خلاصه پژوهش .129
5-2 پیشنهاد .135
5-3 محدودیت پژوهش .136
5-4منابع .137
5-4-1 منابع داخلی 137.
5-4- 2منابع خارجی .140
فهرست جدول ها .
جدول 4-1 بررسی میزان توجه به مبانی آموزش جهانی در سند تحول بنیادین از نظر هستی شناسی .96
جدول 4-2 بررسی میزان توجه به مبانی آموزش جهانی در سند تحول بنیادین از نظر انسان . 101
جدول 4-3 بررسی میزان توجه به مبانی آموزش جهانی در سند تحول بنیادین از نظر معرفت .107
جدول 4-4 بررسی میزان توجه به اهداف آموزش جهانی در سند تحول بنیادین .115
جدول 4-5 میزان توجه به مولفه آموزش محیطی در سند تحول بنیادین . 120
جدول 4-6 میزان توجه به مولفه آموزش محیطی در سند تحول بنیادین 122
جدول 4-7 میزان توجه به مولفه آموزش چندفرهنگی در سند تحول بنیادین 123
جدول 4-8 میزان توجه به مولفه آموزش صلح در سند تحول بنیادین . 124
جدول 4-9 میزان توجه به مولفه آموزش سلامت در سند تحول بنیادین 125
جدول 4-10 میزان توجه به مولفه آموزش شهروندی در سند تحول بنیادین 126
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
دوران نوین در جهان آن چنان با شتاب به سمت تغییر و تحول در عرصه های گوناگون درحرکت است که زندگی انسان ها و مناسبات بین آن ها را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است. یکی از بنیادی ترین اقدامات دولت های جهان درهم گامی با پیشرفت و توسعه جهانی ، تغییر نگرش به آموزش کشور در سطوح متفاوت و تربیت نسلی جدید و نو اندیش برای جامعه است. و با توجه به تحولات عظیمی که در سه دهه ی اخیر در ایران و جهان روی داده است. از جمله وقوع انقلاب اسلامی و تبعات آن در ایران ، پایان جنگ سرد و پی آمدهای آن در جهان، و نیز پاره ای از مسائل اخیر در سطح جهان مانند بحران محیط زیست – تروریسم ، علم و فن آوری ،جهانی شدن- گسترش ارتباطات و مانند اینها که بر فکر و ذهن انسان ها و بویژه بر آموزش و پرورش بسیار موثر است و باعث شده است که امروزه تربیت نیروی انسانی توانمند با توجه به شرایط جهانی و ،هنجارها و ارزشهای حاکم بر هر جامعه و مختصات خاص فرهنگی و اجتماعی هر کشوری ،از زیر ساخت های مهم توسعه و پیشرفت محسوب می شود.
انسان امروز ،صرفا موجودی منحصر در خانواده و جامعه و کشور خود نیست بلکه بخش جدایی ناپذیر از جهان بشری و مناسبات جهانی است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم هر فردی متاثر از مناسبات جهانی است و بصورت موجودی جهانی درآمده است نقیب زاده با اشاره به چالش اساسی آموزش و پرورش در این مورد اعتقاد دارد نظامهایی که می خواهند فرزندان خود را مطابق الگوهای ویژه فرهنگ خود تربیت کنند و آنها را بر طبق هنجارهای سنتی و ایدئولوژیک پرورش دهند، در واقع ، واگرایی دانش آموز را افزایش داده و خود را در برابر عصیان آنها قرار می دهند و نتیجه می گیرد هرچه بر خاص گرایی و تعلیمات ویژه تاکید شود آسیب پذیری جامعه در برابر چالشهای جهانی بیشتر خواهد شد. (نقیب زاده ؛ 1383 ص :139).
1-2 بیان مسأله:
بررسی تحولات جهانی در نیم قرن اخیر نشان می دهد که تغییراتی بسیار عمیق در باورها و ارزشها و سبک زندگی مردم جهان به وقوع پیوسته است و گسترش جهانی این تغییرات همواره دامنه و شدت بیشتری می یابد. این تغییرات که ناشی از تحولات سیاسی و اقتصادی جهان و پیشرفت های فناوری اطلاعات در عصر حاضر است. متقابلا تاثیری عظیم بر جوانب گوناگون زندگی اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته و افراد را از مرزهای محلی و ملی به انسانهای جهانی تبدیل کرده است(رفیعی و گل محمدی 1381)
در عصر کنونی با گسترش جهانی شدن ،فرهنگ ها به همدیگر نزدیک شده بطوریکه باعث به هم پیوستگی و در هم تنیدگی و آمیختگی مسائل جهانی شده است. مسائلی مانند بیماریهای واگیردار جنسی ، کمبود امنیت ، کمبود بهداشت ، تخریب محیط