برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
چکیده
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 4
1-3- ضرورتهای انجام پژوهش 6
1-4- اهداف پژوهش 7
1-4-1- هدف کلی 7
1-4-2- اهداف جزیی 7
1-5- فرضیههای پژوهش 8
1-7- تعریف واژهها به صورت مفهومی و عملیاتی: 8
1-7-1- تعریف مفهومی 8
1-7-2- تعریف عملیاتی 9
فصل دوم: پیشینه تحقیق
پیشگفتار. 11
2-1- تعریف شخصیت. 11
2-1-1- دیدگاههایی درباره شخصیت. 13
2-1-2- دیدگاه روانکاوی 13
2-1-3- دیدگاه پدیدار شناختی 14
2-1-4- دیدگاه یادگیری یا رویکرد رفتاری 14
2-1-5- دیدگاه گرایشی 14
2-1-6- دیدگاه پردازش اطلاعات. 15
2-1-7- دیدگاه صفات. 15
2-1-8- طبقه بندی شخصیت. 15
2-1-9- بقراط و جالینوس. 15
2-1-10- کرچمر. 16
2-1-11- ویلیام شلدون. 17
2-1-12- آیزنک. 17
2-1-13- ادبیات مدل 5 عاملی 18
2-1-14- پیدایش و تحول الگوی 5 عاملی شخصیت. 19
2-1-15- ساخت شخصیت در الگوی 5 عاملی 20
2-1-16- رابطه بین الگوهای 5 عاملی و سایر الگوهای عاملی شخصیت. 20
2-1-17- ساختار و اندازه گیری شخصیت. 21
2-2 سلامت روان. 25
2-2-1- نظریه سیستمها 26
2-2-2- رویکرد اکولوژیکی 27
2-2-3- مفهوم تعادل حیاتی 28
2-2-4- عوامل موثر در شکل گیری روانشناسی سلامت. 29
2-2-5 ملاکهای سلامت روان. 29
2-2-6- عوامل موثر بر سلامت روان. 30
2-2-7- همه گیر شناسی 31
2-3- کمال گرایی 33
2-3-1 نظریههای کمالگرایی 34
2-3-2- کمالگرایی از دیدگاه اسلام. 39
2-3-3- انواع کمالگرایی 39
2-3-4- ابعاد کمالگرایی 41
2-3-5- ویژگیهای افراد کمالگرا 42
2-4- تحقیقات انجام شده خارجی و داخلی 44
2-4-1- تحقیقات داخلی 44
2-4-2- تحقیقات خارجی 48
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1- پیشگفتار. 54
3-2- روش پژوهش 54
3-3- جامعه آماری 54
3-4- حجم نمونه و ویژگیهای آن. 54
3-5- ابزار اندازه گیری پژوهش 54
3-6- شیوه جمع آوری اطلاعات. 56
3-7- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 56
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها و یافتههای تحقیق
4-1- مقدمه. 58
4-2- بررسی سوالهای پژوهش 60
4-3-1- فرضیه فرعی اول. 62
4-3-2- فرضیه فرعی دوم. 62
4-3-3- فرضیه فرعی سوم. 63
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1- خلاصه پژوهش و نتیجه گیری 68
5-2- بحث و نتیجه گیری 68
5-3- محدودیتهای پژوهش 74
5-3-1- محدودیت در اختیار پژوهشگر. 74
5-3-2- محدودیت خارج از دست پژوهشگر. 74
5-4- پیشنهادهای پژوهش 75
5-5- پیشنهادات کاربردی 75
5-5-1- بر اساس یافتههای نتایج فرضیه اصلی 75
5-5-1- بر اساس یافتههای نتایج فرضیه فرعی اول. 75
5-5-2- بر اساس یافتههای نتایج فرضیه فرعی دوم. 75
5-5-3- بر اساس یافتههای نتایج فرضیه فرعی سوم. 75
منابع و مآخذ
پیوست
Abstract
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ابعاد شخصیتی(درونگرایی، برونگرایی)و سلامت روان با کمالگرایی در کارکنان ایران رادیاتور انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کارخانه ایران رادیاتور که در سال 1394 در این کارخانه مشغول به کار هستند، میباشد. به روش نمونه گیری تصادفی ساده و براساس جدول براورد حجم نمونه مورگان، تعداد 278 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه ابعاد شخصیتی(درونگرایی، برونگرایی) آیزنگ، سلامت روان گلدبرگ و کمالگرایی هیل استفاده شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش، از آزمونهای آماری پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.در ضمن کلیه عملیات آماری با بهره گرفتن از نرم افزار spss20 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان دادند که مقادیر همبستگی بین ابعاد شخصیتی(درونگرایی، برونگرایی)و سلامت روان با کمالگرایی در کارکنان بجز درونگرایی از نظر آماری معنیدار است(05/0>p). درضمن با اطمینان 99/0 نتیجه میگیریم که پیش بینی کمالگرایی در کارکنان، بر اساس ابعاد شخصیتی(درونگرایی، برونگرایی)و سلامت روان معنیدار است و متغیر پیش بین ابعاد شخصیتی(درونگرایی، برونگرایی)و سلامت روان قدرت پیش بینی متغیر ملاک (کمالگرایی در کارکنان) را دارند.
کلیدواژه: ابعاد شخصیتی(درونگرایی، برونگرایی)، سلامت روان، کمال گرایی
1-1- مقدمه
سلامتروانی عبارت است از سازش با خود و محیط، سازگاری داشتن به صورت موفقیتآمیز و نداشتن بیماری روانی. فرد سالم، دارای سلامت فکر است و قدرت و توانایی کافی برای تحرک، لذت، پیشرفت و تکامل در حد فردی و گروهی را دارد. به عبارت دیگر، سلامتروانی مجموعه فعل و انفعالها، اقدامات و فعالیتها و کارهایی است که ما را به سمت تأمین سلامت فردی و اجتماعی از نظر روانی هدایت می کند و از آنجا که ابعاد روانی جدا از ابعاد جسمی و اجتماعی نیست، طبعاً اهداف و فعالیتهای بهداشت روانی اغلب متوجه فعالیتهای بهداشت عمومی و بهداشت جسمی است.
بررسیها نشان دادند شخصیت افراد می تواند مهم ترین عامل تأثیر گذار در سازگاری وسلامتی آنان به شمار آید(مک کری و کوستا[1]،1986، هایز و جوزف[2]،2003)امروزه، بسیاری از پژوهشگران براین عقیده اند که مدل پنج عاملی شخصیت، می تواند دانش ما را دربارهی شخصیت وسلامتی افزایش دهد. چنان که می توان هریک از پنج عامل اصلی، روان نژندگرایی(N)، برونگرایی(E)، انعطاف پذیری (O)، دلپذیر بودن(A)، و با وجدان بودن©، را به عنوان مجموعه ای از صفات سازش یافته ای دانست که می توانند هم به فرد و هم به گروه جهت رسیدن به نیازهای اساسی شان کمک نمایند(کروتکوف و هانا[3]،2004)در چند بررسی معلوم گردید که برون گرایی به صورت مثبت با سلامتروانی، و هیجانی فرد ارتباط دارد، در حالی که، روان رنجور خویی ارتباط منفی با سلامتروانی افراد دارد(کوستا و مک کری،1984، واستون و کلارک، مک اینتایر و هامیکر[4]،1992، نقل از شولتز،1991).مک کری و کوستا(هایز و جوزف،2003) عنوان می کنند که بعد انعطاف پذیری شخصیت باعث می شود که شخص، هم حالات عاطفی مثبت و هم حالات عاطفی منفی را بیشتر تجربه نماید، بنابراین، هیچ ارتباط مستقیمی بین این بعد وسلامتی وجود ندارد. بررسیهای طولی درباره افراد نشان می دهد افرادی که در ابعاد دلپذیر بودن و با وجدان بودن نمرات بالایی داشتند از اشخاصی که در این ابعاد نمرات پایین داشتند سلامتروانی بیشتری را نشان دادند(مک کری و کوستا،1991، نقل از شولتز،1991).
کمال گرایی، یکی از متغیرهایی است که در چند دهه گذشته به عنوان یک سازه چند بعدی مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهشگران مختلف در تعاریف گوناگونی که از کمالگرایی ارائه داده اند، به جنبههای منفی وناسازگارانهی آن بیشتر از جنبههای مثبت و سالم، اهمیت داده، و روی هم رفته، کمالگرایی را به عنوان یک ویژگی منفی، روان رنجور و ناسازگارانه قلمداد کرده اند(بلات[5]،1995). در سالهای اخیر بسیاری از پژوهشگران، رویکردی چند بعدی برای مطالعه کمالگرایی در پیش گرفته اند. از جمله می توان به هویت و فلت(1991)اشاره کرد که سه بعد را برای کمالگرایی قائل شده اند. این ابعاد عبارتند از: کمالگرایی خود مدار (وضع معیارهای بالا و غیرواقع گرایانه برای خود)، کمالگرایی دیگر مدار (داشتن انتظارات بالا و غیرواقع بینانه در