برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
چکیده. ل
فصل یکم : مقدمه پژوهش. 1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله : 4
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش. 7
1-4 اهداف پژوهش. 8
1-4-1- هدف کلی 8
1-4-2 اهداف اختصاصی8
1-5 فرضیه های پژوهش. 8
1-6 تعریف متغیرها : 9
1-6- 1 تعریف مفهومی 9
1-6-2 تعریف عملیاتی .10
فصل دوم :پیشینه ی پژوهش. 11
2-1 استرس شغلی 12
2-1-1 تعاریف استرس 12
2-1-2 نظریه های استرس 15
2-1-2-1 نظریه هانس سلیه 15
2-1-2-2 نظریه استرس عینی 17
2-1-2-3 نظریه زمینه قبلی 17
2-1-2-4 نظریه الگوی شخصیت 18
2-1-3 تفاوت استرس با اضطراب 19
2-1-4 تعاریف استرس شغلی 22
2-1-5 عوامل ایجاد استرس شغلی 24
2-1-5-1 شیفت های کار. 24
2-1-5-2 اذیت و آزارهای شغل. 25
2-1-5-3 حقوق کم. 25
2-1- 6 اثرات استرس شغلی 25
2-1-6-1 رفتارهای تهاجمی انفعالی 26
2-1-6-2 جریانات منفی 26
2-1-7 راه های کاهش استرس شغلی 27
2-1-8 پیشگیری از استرس شغلی 27
2-1-9 استرس شغلی و عملکرد کاری 29
2-2- فرسودگی شغلی 29
2-2-1 تعاریف فرسودگی شغلی 29
2-2-2 رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی 32
2-2-2-1 رویکرد بالینی 32
2-2-2-2 رویکرد مسلش. 34
2-2-2-3 رویکرد تعاملی چرنیس. 35
2-2-2-4 مدل کپنر. 37
2-2-3 سیر و مراحل ایجاد فرسودگی شغلی 37
2-2-4 عوامل پیش سندرم فرسودگی شغلی 39
2-2-5 دلایل ایجاد عدم انگیزه و رسیدن به فرسودگی شغلی 40
2-2-6 علایم افسردگی شغلی 41
2-2-7 علایم هشداردهنده فرسودگی شغلی 42
2-2-8 ویژگیهای افراد مستعد فرسودگی 46
2-2-9 عوامل مؤثر در فرسودگی شغلی 46
2-2-10 شیوه های مقابله با فرسودگی شغلی 47
2-3 سلامت عمومی 48
2-3-1 تعاریف سلامت عمومی 48
2-3-2 نظریه های سلامت عمومی 50
2-3-2-1 نظریه زیگموند فروید. 51
2-3-2-2 نظریه کارل یونگ. 51
2-3-2-3 دیدگاه راجرز. 53
2-3-2-4 دیدگاه آلپورت 53
2-3-2-5 نظریه اریک اریکسون. 54
2-3-2-6 نظریه آلبرت الیس. 54
2-3-2-7 نظریه پرلز. 55
2-3-2-8 الگوی ریف. 55
2-3-2-9 دیدگاه مزلو. 57
2-3-3 عوامل موثر بر سلامت عمومی 58
2-3-4 رابطه حمایت و انسجام اجتماعی و خانوادگی با سلامتی عمومی 60
2-3-5 محورهای برنامه ریزی استراتژیک در زمینه عوامل تعیین کننده اجتماعی سلامت عمومی 61
2-3-6 ابعاد سلامتی عمومی 61
2-3-6-1 بعد جسمی 61
2-3-6-2 بعد روانی 62
2-3-6-3 بعد معنوی 62
2-3-6-4 بعد اجتماعی 63
2-3-7 عوامل موثر برسلامت 63
2-3-7-1 عوامل ژنتیکی و فردی 63
2-3-7-2 عوامل محیطی 64
2-3-7- 3 محیط اجتماعی ـ اقتصادی 65
2-3-7-4 شیوه های زندگی مردم. 65
2-3-7-5 وسعت و کیفیت ارائه خدمات 65
2-3-7-6 عوامل دیگر. 66
2-3- 8 شاخصهای سلامتی جامعه. 66
2-4 پیشینه ی پژوهش. 67
2-4-1 پیشینه ی پژوهش های داخلی 67
2-4-2 پیشینه ی پژوهش های خارجی 69
2-5 جمع بندی 74
فصل سوم :روش پژوهش. 75
3-1 طرح پژوهش. 76
3-2 متغیرهای پژوهش.76
3-3 جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری 76
3-4 ابزار پژوهش. 76
3-4-1 پرسش نامه استرس شغلی 76
3-4-2 پرسش نامه فرسودگی شغلی 77
3-4-3 پرسش نامه سلامت عمومی( GHQ ) .79
3-5 شیوه اجرای پژوهش. 81
3-6 ر وش تجزیه و تحلیل دادهها: 81
فصل چهارم : یافته های پژوهش. 82
4-1یافته های توصیفی 83
4-2 یافته های استنباطی .87
فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری 92
5-1 بحث و نتیجه گیری 93
5-2-محدودیت ها 98
5-3-پیشنهادات 98
5-3-1- پیشنهاد کاربردی 98
5-3-2- پیشنهاد پژوهشی 99
منابع100
الف: منابع فارسی 101
ب: منابع انگلیسی 112
پیوست ها 117
Abstract 133
چکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین استرس شغلی و فرسودگی شغلی با سلامت روان
در بین کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر کرمانشاه انجام گرفت .
ابزار وروش بررسی : این تحقیق در چارچوب روش همبستگی از نوع توصیفی است که تعداد 210 نفر ازکارکنان آموزش و پرورش شهرکرمانشاه ، تحت سه پرسش نامه سلامت روانی گلدبرگ ، فرسودگی شغلی مسلش و پرسش نامه استرس شغلی فیلیپ ال رایس مورد بررسی قرارگرفتند .
نتیجه گیری : نتایج نشان داد :
1- بین سلامت روانی و استرس شغلی رابطه ی مثبت معنادار وجود دارد .
2- بین سلامت روانی و فرسودگی شغلی رابطه ی مثبت معنادار وجود دارد .
3 – بین استرس شغلی و فرسودگی شغلی رابطه ی مثبت معنادار وجود دارد .
4- استرس شغلی و فرسودگی شغلی ، می توانند سلامت روان