موضوع:
تأثیر سطح پردازش بر روی یادآوری و حافظه کاذب در دانشجویان با رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس
سال تحصیلی 1392-1391
فهرست
چکیده : ز1
فصل اول. 2
کلیات پژوهش. 2
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مساله. 3
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش. 6
1-4 اهداف پژوهش. 8
1-5 فرضیه های پژوهش. 8
1-6 متغیرهای پژوهش: 9
1-7 تعریف عملیاتی و مفهومی متغیرها 9
فصل دوم. 11
ادبیات و پیشینه پژوهش. 11
2-1 مقدمه. 12
2-2 پردازش اطلاعات. 12
2-3 حافظه. 24
2-4 یادآوری 52
2-5 پیشینه پژوهش های انجام شده 56
فصل سوم. 69
روش پژوهش. 69
3-1 مقدمه. 69
3-2 روش پژوهش. 70
3-3 متغیرهای پژوهش. 70
3-4 جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری 71
4-4 ابزار پژوهش و روش جمع آوری اطلاعات. 71
فصل چهارم. 74
تجزیه و تحلیل داده ها 74
4-1 مقدمه. 74
4-2 یافته های توصیفی 75
4-3 بررسی مفروضه های تحلیل واریانس چند متغیری 76
4-4 یافتههای مربوط به فرضیه ها 79
فصل پنجم. 86
بحث و نتیجه گیری 86
5-1 مقدمه. 86
5-2 نتایج پژوهش: بررسی فرضیه ها 87
5-3 بحث و نتیجه گیری کلی 91
5-4 محدودیت ها و مشکلات پژوهش. 92
5-5 پیشنهاد های پژوهش. 93
5-6 مروری بر مطالب. 93
فهرست منابع. 95
منابع فارسی 95
References. 99
فهرست جداول و نمودارها
جدول 4-1: میانگین و انحراف معیار متغیرها (یادآوری و حافظه ی کاذب) در مطالعه ی حاضر. 75
جدول 4-3: آزمون ام باکس جهت بررسی همگنی ماتریس های واریانس-کواریانس. 78
نمودار 4-2: خط رگرسیون و پراکنش نمره های متغیرهای وابسته. 79
جدول 4-4: نتایج آزمون تی تک گروهی روی نمره متغیر وابسته پژوهش. 80
جدول 4-6: نتایج آزمون تی تک گروهی روی نمره متغیر وابسته پژوهش. 81
جدول 4-7: نتایج آزمون تی تک گروهی روی نمره متغیر وابسته پژوهش. 81
جدول 4-8. خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیری روی نمره متغیرهای وابسته پژوهش. 82
جدول4-9: نتایج تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا روی نمره متغیر وابسته. 82
جدول 4-10خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیری روی نمره متغیرهای وابسته پژوهش. 83
جدول4-11: نتایج تحلیل واریانس یکراهه در متن مانوا روی نمره متغیرهای وابسته. 84
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سطوح پردازش بر روی یادآوری و حافظه کاذب در دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر عباس انجام گرفته است. این طرح پژوهشی یک طرح آزمایشی 2*2 است که از دو گروه آزمایش استفاده شده است. نمونه این پژوهش 60 نفراست که از بین دانشجویان با رشته های تحصیلی مختلف انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی اول و گروه آزمایشی دوم جایگزین شدند. ابزاراندازه گیری این پژوهش فهرست 15 ماده ای برگرفته از پرسشنامه رودیگر و مک درمات بود. هر ماده در این فهرست در یک فاصله 3 ثانیه ای روی یک نوار ضبط شده بود. در این پژوهش متغیرهای وابسته ، یادآوری و حافظه کاذب می باشندکه تأثیر سطوح پردازش برروی آنها بررسی شد. برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون MANOVAو آزمون tتک گروهی استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که پردازش سطحی بر عملکرد یادآوری دانشجویان به طور معناداری از میانگین نظری پایین تر است؛ نوع پردازش عمیق برعملکردیادآوری به طورمعناداری از میانگین نظری بالاترمی باشد؛ در نوع پردازش سطحی میانگین متغیر حافظه کاذب به طور معناداری از میانگین نظری پایین تر است؛ در نوع پردازش معنایی میانگین متغیرحافظه کاذب به طور معناداری از میانگین نظری بالاتری است؛ عملکرد دانشجویان در سطح پردازش معنایی در مقایسه با عملکرد دانشجویان در پردازش سطحی در یادآوری به طور معناداری بالاتر است؛ عملکرد دانشجویان در سطح پردازش معنایی در مقایسه با عملکرد دانشجویان سطحی در حافظه کاذب به طور معناداری بالاتر است.
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
فرایند شناخت به این مسائل مربوط میشود که افراد چطور اطلاعات را درک میکنند، یاد میگیرند، به یاد میسپارند و درباره آنها فکر میکنند. یک روانشناس شناختی بر روی مسائلی از قبیل اینکه افراد چگونه موضوعات مختلف را درک می کنند؛ آنها چرا برخی از واقعیت ها را به خاطر میسپارند و برخی دیگر را فراموش میکنند؛ چگونه زبان جدیدی را فرا میگیرند یا چگونه برای حل مسئله فکر میکنند؛ چرا بسیاری از مردم تجربههای خاصی را به یاد میآورند ولی نام افرادی را که سال ها پیش آن ها را میشناختهاند، فراموش میکنند؛ چرا برخی افراد هنگام مسافرت با هواپیما دچار ترس میشوند، اما هنگامی که خودرو سوار میشوند هیچ ترسی آنها را آزار نمی دهد و این در حالی است که آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای بسیار بیشتر از مرگهای ناشی از سوانح هوایی است. چرا افراد در مواجهه با برخی سامانهها احساس ترس می کنند و این ترس چه تأثیری در بیان نیازها می تواند داشته باشد. این موارد، سؤالهایی هستند که با مطالعه روانشناسی شناختی پاسخ داده می شوند(استرنبرگ[1]، 1996: 2).
شناخت در نتیجه پردازش اطلاعات توسط اشخاص حاصل می شود و شناخت حاصل شده نیز بر نحوه تعبیر و تفسیر اطلاعات به دست آمده، تأثیر می گذارد(سولسو[2]، 1371: 19). بر این اساس مطالعه تاثیر سطح پردازش بر عواملی از قبیل حافظه کاذب و یادآوری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد. در این پژوهش تلاش شده است تا به مفاهیم مرتبط با سطح پردازش، حافظه کاذب و یادآوری پرداخته شود.