برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
چکیده: 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه. 3
1-2-بیان مسئله. 6
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش. 9
1-4-اهداف پژوهش. 10
1-5-فرضیه ها ی پژوهش. 10
1-6-تعاریف نظری 11
1-7-تعاریف عملیاتی 12
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1-کیفیت زندگی 14
2-2-تاریخچه مطالعات کیفیت زندگی 16
2-3-کیفیت زندگی وحوزه های مربوطه. 18
2-4-کیفیت زندگی، سلامتی و سلامت فکری 22
2-5-کیفیت زندگی و رضایت از زندگی 23
2-6-کیفیت زندگی و روش های کنترل استرس. 23
2-7-کیفیت زندگی و شخصیت فرد (یا خصوصیات فردی) 24
2-8-رضایت از زندگی و سلامت روانی 26
2-9-کیفیت زندگی و پیشرفت اقتصادی 27
2-10-شاخص های کیفیت زندگی 30
2-11-خودکارآمدی 31
2-12-مؤلفههای خودکارآمدی 34
2-13-فرآیندهای فعال شونده مرتبط با کارآمدی 36
2-14-تحلیل تحولی باورهای خودکارآمدی در گستره زندگی 37
2-15-پیشینه تحقیق. 39
2-15-1-پیشینه تحقیقات داخلی خودکارآمدی و کیفیت زندگی 39
2-15-2-پیشینه تحقیقات خارجی خودکارآمدی و کیفیت زندگی 41
فصل سوم: روش پژوهش
3-1-طرح پژوهش. 44
3-2-متغیرهای پژوهش. 44
3-3-جامعه آماری 44
3-4حجم نمونه و روش نمونه گیری 44
3-5-ابزار های پژوهش. 44
3-6-شیوه اجرای پژوهش. 47
3-7-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 47
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1-یافته های جمعیت شناختی 49
4-2-یافته های توصیفی 51
4-3-یافته های استباطی 52
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1-بحث و نتیجه گیری 58
5-2-نتیجه گیری 63
5-3-محدودیت های پژوهش : 63
5-4-پیشنهادات 63
5-4-1-پیشنهاد ات پژوهشی 63
5-4-2-پیشنهادات کاربردی 64
منابع. 66
پیوست 1. 69
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت زندگی و خود کار آمدی هیجانی،اجتماعی و تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر در شهر نورآباد انجام شد.
این پژوهش از نوع پژوهش های علی – مقایسه ای می باشد . نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر 200 نفر از دانشجویان دختر و پسر بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند .
برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی (فرم کوتاه 36 سئوالی (36-sf) و مقیاس خود کار آمدی نو جوانان با مقیاس پنج درجه (خیلی بد تا خیلی خوب ) استفاده شد داده های حاصل از پرسشنامه پژوهش با استفاده ازآزمون تحلیل واریانس چند متغیری (Manova) و نرم افزار SPSS و به کمک روش های آماری مورد تحلیل قرار گرفت .
شواهد نتایج حاصل از این مقایسه کیفیت زندگی و خود کار آمدی، هیجانی اجتماعی و تحصیلی نشان می دهد که به طور کلی افرادی که رضایت بالا تری از زندگی دارند از سبک های مقابله ای موثرتر و مناسب تر استفاده می کنند، عواطف و احساسات مثبت عمیق تری را تجربه می کنند و از سلامت عمومی بالاتری برخوردارند ، عدم رضایت از زندگی با وضعیت سلامتی ضعیف تر، علائم افسردگی ، مشکلات شخصی ، رفتارهای نا مناسب بهداشتی و وضعیت ضعیف اجتماعی همبسته است .
واژه های کلیدی : کیفیت زندگی، خود کار آمدی هیجانی، اجتماعی، تحصیلی
1-1-مقدمه
توجه به”منایع انسانی”پدیدهای است که در دو دهه اخیر توسعه فراوان یافته است.بگونهای که پارادایمها و چارچوبهای فکری جدید و دگرگونیهای عمیقی که در حوزه و عرصه منابع انسانی پدید آمده، راه را برای بهره گیری بیشتر از توان و تخصص افراد و سازمانها هموار کرده است(ابوالقاسمی، 1383). سازمانهای عصر حاضر با نگاه راهبردی به منابع انسانی آن را به عنوان دارایی هوشمند و ارزشمند در نظر دارند و بیش از پیش به ارتقاء”کیفیت زندگی1” افراد توجه دارند. بهبود کیفیتزندگی کاری افراد،مستلزم اهتمام مدیریت سازمان به تدوین سیاستهای حمایتگرایانه از منابع انسانی است.بر این اساس؛ استفاده مطلوب از منابع انسانی متکی به تدوین استراتژیهای منابع انسانی و اقداماتی است که برای صیانت جسم، روح و حفظ کرامت انسانی افرادضروری است.در این راستا؛اقداماتی که شامل امکانات رفاهی، درمانی، امنیتشغلی، طراحیشغلی، اهمیت شغلی، توسعه و پیشرفت شغلی، آموزش و بهسازی و مواردی از این قبیل می باشد، مجموعاً تحت عنوان کیفیتزندگی در نظر گرفته می شود. کیفیت زندگی که به عنوان یکی از رویکرد های بهبود عملکرد و از جمله عناصر مهم و کلیدی«فرهنگتعالی»به شمار میرود، رویکردی است که موجب همسویی افرادو سازمان میشود( ویلکرسون، وندنبرگ، 2000؛ ابوالقاسمی، 1383).
به عبارت دیگر؛کیفیت زندگی،بعنوان موضوع سلامتی انسان از بدو پیدایش بشر و در طی قرون متمادی مطرح بوده است و هر جا سخنی از آن به میان آمده عمدتاً بعد جسمانی آن در نظر بوده است و کمتر به ابعاد سلامت روانی آن اشاره شده است. سازمان بهداشت جهانی در سال 1990 ضمن تاکید به مسئولان کشورها در راستای تامین سلامت جسمی، روانی و اجتماعی جامعه همواره به این مطلب اشاره دارد که هیچ یک از این سه بعد به دیگری برتری ندارد(قنبری، 1385).اصطلاح کیفیت زندگی به طور معمول به حوزه های متعددی در زندگی فرد، ورای سنجش ساده نشانهها یا آسیبشناسی عضوی اشاره می کند. این حوزهها شامل زمینههایی از شادکامی فردی، ایفای نقش و وضعیت سلامتی است. حوزه اول؛ مواردی مثل ارتباط های رضایتبخش حمایتکننده، کارایی شبکه اجتماعی و رهایی از نا امیدی را شامل میشود.در حوزه دوم؛ مواردی مثل سازگاری شغلی، انجام تعهدات در خانواده و اوقات فراغت را در بر می گیرد. حوزه سوم؛ وضعیت سلامتی است که بر اساس محدودیتهای ایجاد شده در عملکرد فیزیکی و روانی مورد بررسی قرار میگیرد.کیفیت زندگی ارتباط گستردهای با موارد احساسی فرد و بهداشت روانی دارد، به بیان حالات درمان افراد و بیان تغییرات و تواناییهای افراد و حالات رضایتمندی افراد از عملکرد های چندگانه تاثیرات زندگی می پردازد(کات، هریسون[1]، 1993؛ نقل از قنبری، 1385).گاهی اوقات کیفیت زندگی معادل رضایت از